Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sulama Mühendisliği

Dersin Kodu : TYP302

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ATTİLA YAZAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sulama sistemlerinin tasarımı konsunda gerekli temel bilgileri öğrenir; koşullara uygun sulama sisteminin seçimini ve tasarımı yapar, sulama programlamasını uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sulama sistemleri konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak, anılan sistemlerin tasarım ilkelerini irdelmek, tarımda su kullanım randımanını artırmanın yollarını öğreterek uygulamada su tasarrufu sağlayan sulama sistemlerinin tasarımı için gerekli altyapıyı oluşturmaktır.

Dersin İçeriği : Sulamanın önemi ve tarihçesi; toprak-bitki-atmosfer-su ilişkileri, evapotranpirasyon, bitki su gereksinimi, sulama suyu gereksinimi, sulama randımanları, sulama sistemi kapasitesi, sulama sistemeleri, basınçlı sulama sistemleri, damla, yağmurlama, hareketli yağmurlama sistemleri, yüzey sulama sistemleri, tava, border, karık, alternatif karık, fasılalı sulama, sulama programlaması, pompaj, fertigasyon, sulama otomasyon ilkeleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sulamanın tanımı, önemi, tarihçesi Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
2 Toprak-bitki-su-atmosfer ilişkileri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
3 Evapotranspirasyon Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
4 Bitkis su gereksinimiş Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
5 Sulama suyu gereksinimi Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
6 Sulama randımanları Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
7 Sulama sistemleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
8 Sınav
9 Basınçlı sulama sistemleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
10 Damla sulama sistemerleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
11 Yağmurlama sulama sistemeri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
12 Center-pivot, doğrusal hareketli yağmurlama sistemleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
13 Sulama programlaması Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
14 Toprağı esas alan; bitkiyi esas alan, iklimi esas alan sulama programlama teknikleri Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
15 Pompaj ve Fertigasyon, otomasyon Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Power point sunu
16/17 Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Attila YAZAR, 2010. Sulama ve Drenaj Ders Notları, ÇÜ Ziraat Fakültesi TYS Bölümü, Adana; Yetkin Güngör; Zeki ERÖZEL, Osman YILDIRIM. 1996. Sulama. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Kitap No 424, Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 0
2 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 5
3 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 5
4 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 4
5 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 2
6 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 0
7 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 1
8 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 3
9 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 2
10 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 3
11 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 4
12 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 5
13 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 2
14 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 4
15 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
16 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 4
17 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 3 16 48
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 6 6
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4