Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akışkanlar Mekaniği |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP301 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ATTİLA YAZAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Akışkan özelliklerini tanır Hidrostatiğin temel kavramlarını bilir ve statik hesaplarını yapar Akışkanların temel özelliklerine göre dinamik hesaplarını yapar Akışkanlarda sürtünmeyi bilir. Çeşitli hesaplama yöntemlerini uygun koşullara göre seçer ve uygular. Borularada ve armatürlerde sürtünme hesabı yapar. Akışkanlar mekaniği presiplerini basınçlı sistemelrin tasarımında kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Akışkanların temel özellikleri, akışkan statiği, akışkan dinamiği, akışkan kinematiği, borulardaki sürtünmeli akım ile bunların tarımsal uygulamalarda kullanımı konularında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Akışkanlar mekaniğinin tanımı. Akışkan ve özelliklerinin tanıtımı. Basınç kavramı ve yüzeye gelen basınç kuvvetinin hesaplanması. Akım türleri, süreklilik denklemi ve akım boyunca enerji değişimi. Bernouilli denklemi ve hidrolik sürtünme; laminar and turbulent flows; Sürtünmenin boru akışlarında hesaplanması; paraller borular; seri bağlanmış borular, boru şebekeleri; akışkanlar mekaniği problemleri ve çözüm yolları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akışkanın tanımı, özellikleri, katılardan farkları. Suyun fiziksel özellikleri. Basınç. Buharlaşma basıncı. Viskozite. Yüzey gerilimi. |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
2 |
Hidrostatik. Hidro statiğin üç temel kuralı. Düzlemsel yüzeylere gelen basınç kuvvetleri ve basınç merkezinin hesaplanması. |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
3 |
Basınç birfimleri, basınç ölçülmesi; U-manometresi; basınç ölçerler |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
4 |
Hidrodinamik. Düzenli akımlarda enerji eşitliği. İdeal akışkanda ve gerçek akışkanda enerji eşitliği. Bernouilli enerji denklemi |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
5 |
Bernoulli enerji denklemi ugulamaları; ventury tube, siphons |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
6 |
Borularda sürtünme kaybı ve ortalama hız eşitliği |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
7 |
Yersel Yük Kayıpları. Depo giriş ve çıkış kayıpları. Daralma ve genişleme kayıpları. Standart boru parçalarında sürtünme kayıpları. |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
8 |
Borularda sürtünme hesapları için amprik denklemler; Williams-Hazen eşitliği |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
9 |
Ara sınav |
|
|
|
10 |
Momentum eşitliği |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
11 |
Enerji ve momentum eşitliği uygulamaları |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
12 |
Akışkan hareketindeki güç |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
13 |
Akışkanlar mekaniği problemleri ve çözüm yolları |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
14 |
Paralel bağanmış borular |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
15 |
Seri bağlanmış borular ve boru şebekeleri |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
3 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
0 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
5 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
0 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
1 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
2 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
0 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
4 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
0 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
3 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|