|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislik Matematiği |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP202 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MAHMUT ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Mühendislik problemlerini tanımlama yetisi kazanır. 2. Analitik düşünce tarzı gelişir ve sentezleme yeteneği kazanır. 3. Problemi matematiksel olarak formüle eder. 4. Alternatif çözüm tekniklerini analiz eder ve optimal çözümü seçer. 5. Çözümü analiz eder; problem sentezini yaparak kıyaslar ve gerekli doğrulamayı yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere, gerçek hayattaki karşılaşılabilecek mühendislik problemlerinin çözüm yollarını öğretmek ve derinliğine bilgi kazandırmak sureti ile analitik düşünme yetisi kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Matris cebri, deklem sistemlerinin çözümü, yaklaşıl integrasyon, kok bulma, seri açılımları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Matris Cebrine giriş: Bazı temel tanımlar, notasyonlar, satır ve sütun vektörleri üzerinde bazı işlemler. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
2 |
Birim matris, skalar matris, matrislerin çarpım ve toplamları. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
3 |
Matrislerin transpozu, inversi, elemanter satır ve sütun operasyonları. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
4 |
Determinant ve determinant açılımları. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
5 |
Doğrusal denklem sistemlerine giriş. AX=b ve AX=0 tipindeki denklemlerin matris notasyonları ile ifadesi. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
6 |
Rank kavramı. Doğrusal denklem sistemlerinin matris cebri kullanılarak çözümü. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
7 |
Karakteristik polinomlar, karakteristik kökler ve karakteristik vektörler (Özdeğer [Eigen Value] problemleri). |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
8 |
Enterpolasyon ve yaklaşım teknikleri; |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
9 |
Deneysel verilerin klasik fonksiyonlara dönüştürülmesi. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
10 |
ARA SINAV |
ARA SINAV |
-ARA SINAV |
|
11 |
Serilere Giriş: Taylor seri açılımları. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
12 |
Maclaurin seri açılımları. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
13 |
Yaklaşık integrasyon (Yamuklar ve Simpson kuralı). |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
14 |
Yaklaşık integrasyon (Devam) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
15 |
Newton-Raphson iterasyon yöntemi ile tek değişkenli karmaşık fonksiyonlarda kök bulma işlemi. |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve örnekler |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karadeniz, A., 1996. Yüksek Matematik Problemleri. Çağlayan Kitabevi, İstanbul.
Karadeniz, A., 1997. Yüksek Matematik. Cilt 1-3, Çağlayan Kitabevi, İstanbul.
Pekol, S., Demirseren, 1975. Diferansiyel Denklemler, Uygulamalrı ve Çözüm Tekniği. Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 436 s. (Spiegel, M., 1967. Applied differential Equations isimli yayının Türkçe Çevirisi).
Rabenstein, A. L., 1975. Elementary Differential Equations with Linear Algebra. Academic Press, Inc., 374 p.
Spiegel, M., 1967. Applied differential Equations. Second Edition, Prentice-Hall, Inc., USA, 412 p.
Turcak, L.I.,1987. Numerical Methods. Nauka, Moskowa, 318 p.
Chapra, S. C., R. P., Conale, 1998. Numerical Methods for Engineers with Programming and Software. McGraw-Hill International Editions, 924 p.
Goldstein, L. J., Lay, D. C., Schneider, D. I., 1996. Calculus and Its Applications. Prentice-Hall International Editions, 795 p.
Hoffman, J. D., 1993. Numerical Methods for Engineers and Scientists. McGraw-Hill International Editions, 825 p.
James, G., Searl, J., Wright, J., 1996. Modern Engineering Mathematics. Addison-Wesley Publishing Company, 954 p.
Jeffrey, A., 1995. Essentials of Engineering Mathematics: Worked Examples and Problems. Chapman and Hall, Inc., 825 p.
KREYSZIG, E., KREYSZIG, H., NORMINTON, E. J., 2011. ADVANCED ENGINEERING MATHEMATICS. JOHN WILEY & SONS, INC., pp. 1283, http://www.wiley.com/college/kreyszig
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
2 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
4 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
2 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
3 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
3 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
3 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
4 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
5 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
4 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
2 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
2 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
2 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
4 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
4 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|