Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarımsal Yapılar Ve Sulamaya Giriş

Dersin Kodu : TYP122

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersin sonunda öğrenci tarımsal yapılar ve sulama bölümü hakkında genel bir bilgiye sahip olur.
Öğrenci tarımsal yapılar ve sulama bölümünde okutulan genel dersler ve içerikleri hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenci sonraki sınıflarda alacağı derslere hazırlıklı olacaklar ve kendilerini daha planlı ve programlı çalışmaya hazırlayıp daha güvende hissedeceklerdir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarımsal yapılar ve sulamanın ana konuları ile tarım işletmelerinde toprak ve su kaynaklarından optimum biçimde faydalanma amacını sağlayan bilgiler vermektir.

Dersin İçeriği : Tarımsal yapılar ve sulama bölümünün genel konuları ve içerikleri, Toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesi, İşletme yapıları, Koruma ve depolama yapıları, Türkiye´de toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarımsal yapılar ve sulama bölümünün genel konuları ve içerikleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
2 Toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesiİ Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
3 İşletme yapıları ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım
4 Koruma ve depolama yapıları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
5 Türkiye´de toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
6 Tarımsal sulama, toprak, bitki su ilişkileri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
7 Genel sulama mühendisliği ve sulama programlaması Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
8 Ara Sınav Ara Sınav Ara Sınav
9 Arazinin sulamaya hazırlanması, tesviye Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
10 Yüzey sulama yöntemleri ve genel özellikleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
11 Yağmurlama sulama yöntemi ve genel özellikleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
12 Damla sulama yöntemi ve genel özellikleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
13 Tarımsal drenaj etüdleri ve genel özellikleri, Drenaj yöntemleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
14 Drenaj yöntemleri ve ödev konularının verilmesi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama Yazılı ve görsel anlatım
15 Sulama suyu kalitesi ve tuzluluk genel özellikleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler Düz anlatım, problem çözümü
16/17 Yıl Sonu Sınavı Yıl Sonu Sınavı Yıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sönmez, N., Balaban, A., Benli, E., 1984. Kültürteknik Ders Kitabı. 335 s.
  Kanber, R., 1997. Sulama Ders Kitabı. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları, 530. Kanber, R., Ünlü, M., 2010. Tarımda su ve toprak tuzluluğu. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları, 307s.
 Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 1
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 3
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 3
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 2
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 1
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 3
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 1
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 1
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 1
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 3
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 2
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 3
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 3
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 1 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2