|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dil Ve Kültür |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 401 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) kültür terimini ve terimin kapsamını kavrar. 2) Kültür sözü için Türkçede geçmişten günümüze kullanılan kavramlardan haberdar olur. 3) Kültürün unsurlarını kavrar 4) Kültür değişimlerini ve nedenlerini bilir. 5) Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi anlar. Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürel evreleri bilir. 6) Kültür aktarımında dilin önemini anlar. 7) Dil ürünlerinden hareketle dönem metinlerindeki kültürel unsurları algılar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk kültürünün evrelerini ve gelişim aşamalarının öğrenilmesi ve farklı bakış açılarıyla dönemin farklı uygarlıklarıyla karşılaştırma yapabilme.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi, dillerin doğuşuyla ilgili teoriler, doğal diller, yapma diller, dil – kültür ilişkisi, toplum yaşamının ve coğrafyanın dile etkisi, Türk kültür daireleri ve bunların dile etkisi, göçebe kültürün özellikleri, Göçebe Türk toplulukları ve kültürleri, Türklerde yazının gelişimi, yerleşik yaşam, tarım kültürü, Türklerin yerleşik yaşama geçişi, Uygurlar ve kültürleri (sanat, edebiyat, uygarlık), Türklerin İslamiyet’i kabulü ve yeni kültür çevresi, İslami Türk kültürü, batı kültürünün dile yansıması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi
|
Dil ile kültür arasındaki ilişki
|
düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Dil – kültür ilişkisi, kültürün unsurları ve sürekliliği
|
Dillerin doğuşuyla ilgili görüşler
|
düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Yeryüzünde diller ve kültürler üzerine genel izlenimler
|
Göçebe Türkler ve kültürleri
|
düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Göçebe Türkler ve kültürleri: Hunlar, Köktürkler, Runik alfabe, Türklerde yazının gelişimi
|
Orhon yazıtları hakkında bilgi
|
düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Orhon yazıtlarından Türk kültürüne ilişkin çıkarımlar
|
Türklerin yerleşik yaşama geçişi
|
düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Yerleşik yaşam, tarım kültürü
|
|
düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Ara Sınav
|
|
|
|
8 |
Türklerin yerleşik yaşama geçişi, Uygurlar ve kültürleri (sanat, edebiyat, uygarlık)
|
Türklerin İslamiyet´i kabulü
|
düz anlatım, tartışma
|
|
9 |
Türklerin İslamiyet’i kabulü ve yeni kültür çevresi
|
Karahanlılar
|
düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
İslami Türk kültürü, Karahanlılar
|
Gazneliler ve Selçuklular
|
düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Gazneliler, Selçuklular
|
Osmanlılar
|
düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Osmanlılar
|
Batı kültürünün Türkçeye etkileri
|
düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
Batı kültürü ve Türkçeye etkileri
|
Orta Asya´da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri
|
düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Orta Asya’da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri
|
|
düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Orta Asya’da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri |
|
|
|
16/17 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ögel, Bahaeddin (1971-1986) Türk Kültür Tarihine Giriş I-IX, Kültür Bakanlığı Yay.,
Kafesoğlu, İbrahim (2004) Türk Milli Kültürü, Ötüken Yay.,
Güvenç, Bozkurt (2008), Türk Kimliği, Boyut Yay.
Güvenç, Bozkurt () Kültürün ABC’si, Ligeti, L. Bilinmeyen İç Asya,
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
4 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
2 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
5 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
5 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
4 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
3 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
3 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
3 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
3 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
2 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|