|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 119 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA APAYDIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Edebi türleri birbirinden ayıran özellikleri belirleyebilir.
Anlatı türleri hakkında bilgi verebilir.
Roman türünün tarihçesi hakkında bilgi verebilir.
Roman türünün genel özelliklerini ayrıştırabilir.
Şiir türünün genel özellikleri hakkında bilgi verebilir.
Şiir türünün biçim ve üslup özelliklerini bilir.
Tanzimat sonrası Türk şiirinde değişen biçim ve içerik özelliklerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Edebiyat kavramını açıklamak, edebi türlerin ayırıcı özelliklerini kavratmak, anlatı ve şiir türlerini kavratmak, Tanzimat sonrasında ortaya çıkan yeni türleri benimsetmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Edebiyatın tanımı, Türk ve Batı dilinde edebiyat kavramı; edebiyatın anlamları. Edebi eser; edebi eserde dil ve içerik. Edebi eserde dil ve şekil. Edebiyatın işlevi, edebiyat ve toplum; yazar, edebi eser ve okur arasındaki ilişkiler. Edebiyat teorisi, edebiyat tarihi, edebiyat eleştirisi kavramları. Edebi tür kavramı; edebi türleri birbirinden ayırmak için kullanılan temel ölçütler. Anlatı türü ve romanın genel özellikleri. Roman türünün doğuşu ve doğuş nedenleri; Batı tarihinde roman türü. Roman türünün belirgin özellikleri; edebi akımlar ve roman. Romanın kurgu ve içerik özellikleri. Roman türleri. Göstermeye dayalı türler. Bir edebi metin olarak tiyatro. Tiyatro türünün genel özellikleri. Tiyatro türleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Edebiyatın tanımı, Batı´da ve Türk dilinde kavramın adlandırılışı; anlamları.
|
Genel Edebiyat Bilimi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
Edebiyat eseri; edebiyat eserinde içerik, dil.
|
Genel Edebiyat Bilimi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Edebiyat eserinde dil; biçim.
|
Yazın Kuramı
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
Edebiyatın işlevi, edebiyat ve toplum; yazar, eser ve okur ilişkileri.
|
Yazın Kuramı
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Edebi tür kavramı; edebi türleri birbirinden ayırmadaki temel ölçütler.
|
Genel Edebiyat Bilimi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Anlatı türünün genelş özellikleri ve roman.
|
Roman Teorisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Roman türünün ortaya çıkışı ve bunun sebepleri; Batıdaki tarihi.
|
Don Kişot´tan Günümüze Roman
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Arasınav
|
|
|
|
9 |
Roman türünün belirgin özellikleri; edebiyat akımları ve roman.
|
Roman Teorisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
10 |
Romanın kurgu ve içerik özellikleri.
|
Roman Teorisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Roman türleri.
|
Roman Teorisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
Şiir türü; şiir türünün genel özellikleri.
|
Şiir Dili ve Türk Şiir Dili
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
Şiir türünün biçim ve içerik özellikleri.
|
Şiir Dili ve Türk Şiir Dili
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
Tanzimat sonrası Türk şiirinde yeni vezin ve kafiye anlayışı.
|
Türk Şiir Bilgisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
Tanzimat sonrası Türk şiirinde kullanılan nazım şekilleri; serbest şiir.
|
Türk Şiir Bilgisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi
Wellek-Warren; Yazın Kuramı
Philip Stevick, Roman Teorisi
Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili
Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
4 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
5 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
4 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 85 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|