Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yeni Türk Edebiyatı

Dersin Kodu : TE 117

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirebilir.
Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini kavrar.
Edebi bir tür olarak şiiri tanımlar, biçim ve içerik incelemesi yapabilir.
Tanzimat dönemi şairlerini tanır.
Türk şiirindeki değişimi ve eleştirel yaklaşımı kavrar.
Tanzimat dönemi nazım metinlerini tahlil eder.
Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları betimler.
Dönemin çeviri faaliyetlerinin önemini kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bir yenileşme hareketi olarak Tanzimat düşüncesini kavratmak, dönemin sanatçıları ve edebi eserlerini değerlendirmek.

Dersin İçeriği : Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirebilir.Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini kavrar. Edebi bir tür olarak şiiri tanımlar, biçim ve içerik incelemesi yapabilir. Tanzimat dönemi şairlerini tanır.Türk şiirindeki değişimi ve eleştirel yaklaşımı kavrar. Tanzimat dönemi nazım metinlerini tahlil eder. Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları betimler. Dönemin çeviri faaliyetlerinin önemini kavrar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Roman, öykü ve tiyatro türleri hakkında genel bilgi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
2 Türk romanının doğuşu . Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
3 Hançerli Hanım Hikaye-i Garibesi ve İntibah (Namık Kemal). İlgili eserler okunacak Düz anlatım ve tartışma
4 İntibah (Namık Kemal). Güzin Dino, Türk Romanının Doğuşu Düz anlatım ve tartışma
5 Sergüzeşt (Samipaşazade Sezai). İsmail Parlatır, Türk Romanında Kölelik Düz anlatım ve tartışma
6 Türk romanında Batılılaşma sorunu. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I Düz anlatım ve tartışma
7 Felâtun Bey ile Râkım Efendi (Ahmet Mithat). Nurdan Gürbilek, Kör Ayna, Kayıp Şark Düz anlatım ve tartışma
8 Ara sınav.
9 Araba Sevdası (Recaizâde Mahmut Ekrem). İlgili eserler okunacak Düz anlatım ve tartışma
10 Karabibik (Nabizâde Nazım). İlgili eserler okunacak Düz anlatım ve tartışma
11 Türk tiyatrosunun tarihçesi ve ilk eserler hakkında bilgi. Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Düz anlatım ve tartışma
12 Şair Evlenmesi (Şinasi). A.H. Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Düz anlatım ve tartışma
13 Vatan Yahut Silistre (Namık Kemal). Gıyasettin Aytaş, Tiyatro Edebiyatı Düz anlatım ve tartışma
14 Çok Bilen Çok Yanılır (Recâizade Mahmut Ekrem). İlgili eserler okunacak Düz anlatım ve tartışma
15 Çok Bilen Çok Yanılır (Recâizade Mahmut Ekrem). İlgili eserler okunacak Düz anlatım ve tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavları.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Dino, Güzin (2008); Türk Romanının Doğuşu, Agora Kitaplığı, İstanbul
 Akyüz, Kenan (1990), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
 Özön, Mustafa Nihat (1985), Türkçede Roman,İletişim Yayınları, İstanbul
 Tanpınar, Ahmet Hamdi (1967); 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul
 Moran, Berna (1994); Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, İletişim Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar  Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı (1839-2000); Editör: Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yayınları. Tanzimat Edebiyatı; Editör: İsmail Parlatır, Akçağ Yayınları .


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 4
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 5
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 5
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 2
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 5
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 3
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 3
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 4
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 85
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.4
Dersin AKTS Kredisi: 3