|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yeni Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 117 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirebilir.
Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini kavrar.
Edebi bir tür olarak şiiri tanımlar, biçim ve içerik incelemesi yapabilir.
Tanzimat dönemi şairlerini tanır.
Türk şiirindeki değişimi ve eleştirel yaklaşımı kavrar.
Tanzimat dönemi nazım metinlerini tahlil eder.
Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları betimler.
Dönemin çeviri faaliyetlerinin önemini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir yenileşme hareketi olarak Tanzimat düşüncesini kavratmak, dönemin sanatçıları ve edebi eserlerini değerlendirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirebilir.Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini kavrar. Edebi bir tür olarak şiiri tanımlar, biçim ve içerik incelemesi yapabilir. Tanzimat dönemi şairlerini tanır.Türk şiirindeki değişimi ve eleştirel yaklaşımı kavrar. Tanzimat dönemi nazım metinlerini tahlil eder. Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları betimler. Dönemin çeviri faaliyetlerinin önemini kavrar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Roman, öykü ve tiyatro türleri hakkında genel bilgi.
|
Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
Türk romanının doğuşu .
|
Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Hançerli Hanım Hikaye-i Garibesi ve İntibah (Namık Kemal).
|
İlgili eserler okunacak
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
İntibah (Namık Kemal).
|
Güzin Dino, Türk Romanının Doğuşu
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Sergüzeşt (Samipaşazade Sezai).
|
İsmail Parlatır, Türk Romanında Kölelik
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Türk romanında Batılılaşma sorunu.
|
Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Felâtun Bey ile Râkım Efendi (Ahmet Mithat).
|
Nurdan Gürbilek, Kör Ayna, Kayıp Şark
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Araba Sevdası (Recaizâde Mahmut Ekrem).
|
İlgili eserler okunacak
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
10 |
Karabibik (Nabizâde Nazım).
|
İlgili eserler okunacak
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Türk tiyatrosunun tarihçesi ve ilk eserler hakkında bilgi.
|
Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
Şair Evlenmesi (Şinasi).
|
A.H. Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
Vatan Yahut Silistre (Namık Kemal).
|
Gıyasettin Aytaş, Tiyatro Edebiyatı
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
Çok Bilen Çok Yanılır (Recâizade Mahmut Ekrem).
|
İlgili eserler okunacak
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
Çok Bilen Çok Yanılır (Recâizade Mahmut Ekrem).
|
İlgili eserler okunacak |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Dino, Güzin (2008); Türk Romanının Doğuşu, Agora Kitaplığı, İstanbul
Akyüz, Kenan (1990), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
Özön, Mustafa Nihat (1985), Türkçede Roman,İletişim Yayınları, İstanbul
Tanpınar, Ahmet Hamdi (1967); 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul
Moran, Berna (1994); Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, İletişim Yayınları, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı (1839-2000); Editör: Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yayınları. Tanzimat Edebiyatı; Editör: İsmail Parlatır, Akçağ Yayınları .
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
5 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
4 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
2 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
5 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
3 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
3 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
4 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 85 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|