|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğretimsel Tasarım Kuramları |
|
Dersin Kodu |
: |
BTE 702 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HABİBE ALDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğretim tasarımı temel kavram, ilke, işlem ve süreçlerini açıklayabilme.
Öğretim tasarımı modellerini özellikleri temelinde karşılaştırabilme Sistem anlayışı temelinde farklı modelleri kullanarak aynı veya farklı konudaki içeriklerin tasarlanması.
Farklı koşul ve bağlamlarda, uygun tasarım modelini seçebilme. İçerik birimleri temelinde öğretim içeriği düzenleme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İçerik birimleri temelinde öğretimin tasarlanması becerilerinin kazandırılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğretim tasarımı giriş bilgi ve becerileri gözden geçirilerek, ADDIE model, Bloom Taksonomisi, Gropper’in Öğretimin Metateorisi, Landa’nın Öğrenme ve Öğretimde Tanımlayıcı ve Belirleyici Kuramı ; Gagne ve Briggs’in Öğretimde Belirleyici Modeli, Merrill’in Öğeleri Belirleme Kuramı, Reigeluth’un Öğretimi Ayrıntılama Kuramı gibi temel kuram ve modellerin incelenmesi, tasarlanması ve karşılaştırılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı ilkeleri ve süreçleri |
|
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Objektif taksonomiler: Bloom-Krathwohl-Simpson |
İlgili kaynakların okunması |
Soru-cevap, örnek tasarım analizleri, tartışma |
|
3 |
ADDİE model |
İlgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Gagne: Öğrenme koşulları |
İlgili kaynakların okunması |
Soru-cevap, örnek tasarım analizleri, tartışma |
|
5 |
Gagne-Dick and Carry Model |
İlgili kaynakların okunması |
Soru-cevap, örnek tasarım analizleri, tartışma |
|
6 |
4C-ID Model-Merrienboer |
İlgili kaynakların okunması |
Sokratik sorgulama, analiz, tartışma |
|
7 |
Rapid prototyping |
İlgili kaynakların okunması |
Sokratik sorgulama, analiz, tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
İlgili çalışmalar |
Tasarım çalışmaları ve sözlü sınav |
|
9 |
Morrison, Ross ve Kemp Modeli |
İlgili kaynakların okunması |
Sokratik sorgulama, analiz, tartışma |
|
10 |
Model karşılaştırmaları |
İlgili kaynakların okunması |
Sokratik sorgulama, analiz, tartışma |
|
11 |
İçerik birimlerine göre analiz |
İlgili kaynakların okunması, Model karşılaştırma metninin hazırlanması |
Düz anlatım, soru-cevap, analiz, tartışma |
|
12 |
Component display teori-Merrill |
İlgili kaynakların okunması, CDT için uygun bir içeriğin analizi |
Düz anlatım, sokratik sorgulama, analiz, tartışma |
|
13 |
Ayrıntılandırma Kuramı: Reigeluth |
İlgili kaynakların okunması, CDT tasarım çalışması |
Düz anlatım, soru-cevap, analiz, tartışma |
|
14 |
Model Karşılaştırmaları |
İlgili kaynakların okunması ve model karşılaştırma metninin sunulması |
Tartışma |
|
15 |
Model Karşılaştırmaları |
İlgili kaynakların okunması ve model karşılaştırma metninin sunulması |
Tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Coşkun, M. (1999). Ögeleri belirleme kuramına dayalı kavram öğretiminin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
Şimşek, A. (2006). içerik türlerine dayalı öğretim içinde (s. 27-70). Ankara: Nobel Yayınları.
Akkoyunlu,B., Altun, A., Soylu, M.Y. (2008). Öğretim Tasarımı, Maya Akademi Yay., Ankara.
Şimşek,A. (2009). Öğretim Tasarımı, Nobel Yay.Dağıtım, Ankara.
Aldağ, H. 2008- Öğretim Tasarım Ders Notları. Yayınlanmamış. BÖTE.EF-ÇÜ
Fer, S. (2009). Öğretim Tasarımı, Anı Yay., Ankara.
Gagne, R. M., Briggs, L. L., & Wager, W. W. (1988). Principles of instructional design. Fort Worth: Holt, Rinehart and Winston.
Reigeluth, C. (1983). Instructional design theories and models : an overview of their current status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
David H. Jonassen (ed) (1996) Handbook of Research for Educational Communications and Technology. New York: Macmillan.
Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). A taxonomy of educational objectives: Handbook I: Cognitive domain. New York, NY: David McKay.
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2001). The systematic design of instruction (5th ed.). New York, NY: Longman.
Romiszowski, A. J. (1981). Designing Instructional Systems: Decision making in course planning and curriculum design. New York, NY: Nichols.
Robert Gagne (1997) The conditions of learning and theory of instruction. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Anglin, G. J. (Ed.). (1995). Instructional Technology: Past, Present, and Future (2nd ed.). Englewood, CO: Libraries Unlimited
Merrill, M. D. (1994). Instructional design theory. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. |
1 |
|
2 |
Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler |
4 |
|
3 |
Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. |
2 |
|
4 |
Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. |
2 |
|
5 |
Öğretim teknolojileri ile diğer ilgili alanların birleşik yapısını tanımlar |
2 |
|
6 |
Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler. |
2 |
|
7 |
Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır |
3 |
|
8 |
Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir |
3 |
|
9 |
İş yükünü azaltacak sistemler, yöntemler veya araçları temin edebilir veya geliştirir. |
3 |
|
10 |
Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını, yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. |
3 |
|
11 |
Lisans düzeyinde kazanılan yeterlilikler temelinde, öğretim teknolojileri alt-alanlarını bütünleştirir ve uzmanlık düzeyinde tanımlar. |
5 |
|
12 |
Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle beklendik durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini farklı bağlamlarda uygular. |
5 |
|
13 |
Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır |
2 |
|
14 |
Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. |
4 |
|
15 |
Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir |
4 |
|
16 |
Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir |
2 |
|
17 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
2 |
|
18 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
3 |
36 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
4 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
30 |
30 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|