Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tıbbi Etik

Dersin Kodu : HML306

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. SİBEL ÖNER YALÇIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- öğrenciler etik kavramını bilir.
2-hasta haklarını bilir
3-Etik Karar Verme Süreci. Bilir ve uygular
4-Araştırma ve Araştırma Etiğini bilir.
1.Hemşireliğin tarihi gelişiminde, dünya tarihi ve etkili sosyal hareketlerin ilişkisini açıklaması,
2.Dünyadaki ve ülkemizdeki hemşireliğinin gelişimi ve günümüzdeki konumunu ifade etmesi,
3.Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlaması
4.Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergilemesi,
5.Hemşirelik bakımının sunumunda bireyin onuru, bütünlüğü ve haklarını koruması,
6.Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlaması,
7.Hemşirelik felsefesi, hemşirelik değerleri ve hemşirelik etik kodlarını açıklaması
8.Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtması,
9.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlaması,
10.Etik ikilemleri çözümlemede etik rehber ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürmesi,
11.Çağdaş tıbbi girişimler ve bakımda etik sorun ve ikilemleri ifade etmesi hedeflenmiştir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tıbbi Etik dersi sağlıkla ilgili çağdaş konulara tarihi bir yaklaşım sağlamaya çalışmakta, tıp etiği ile ilgili spesifik noktaları vurgulamaktadır. Çağdaş sağlık konularına tarihi perspektiften yaklaşımı öğretmek ve öğrencilerin tıp tarihi ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Ders Tıp Etiğine ait kavramların analizi, tıp etiği ilkeleri doğrultusunda sağlık çalışanlarının etik karar verme süreçleri ve bu süreçleri etkileyen dinamikler örneklerle incelenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Günümüzde Tıp Etiği ve Tıp Etiğinde Temel Kavramlar. okuma Anlatım
2 Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri. Okuma Anlatım
3 İnsan Hakları Çerçevesinde Hasta Hakları ve Hasta-Hemşire İlişkisinin Etik Yönü. Okuma Anlatım
4 Klinik Tıp Etiğinde Prospektif Yaklaşım: Etik Karar Verme Süreci. Okuma Anlatım
5 Klinik Tıp Etiğinde Prospektif Yaklaşım: Etik Karar Vere Süreci. Okuma Anlatım
6 Klinik Tıp Etiğinde Retrospektif Yaklaşım: Etik Vaka Çözümlenmesi Yöntem Bilgisi. Okuma Anlatım
7 Klinik Tıp Etiğinde Retrospektif Yaklaşım: Etik Vaka Çözümlenmesi Yöntem Bilgisi. Okuma Anlatım
8 Vize Sınavı Vize vize
9 Tıpta Araştırma ve Araştırma Etiği. Okuma Anlatım
10 Klasik Hekim Andından Çağdaş Bildirgelere Tıp Etiği Referans Metinleri. Okuma Anlatım
11 Tıp Etiğinde Sorun Kümeleri. Okuma Anlatım
12 Yaşama Saygı, Yarar Sağlama ve Zarar Vermeme ile İlgili vaka Tartışmaları. Okuma Anlatım
13 Özerkliğe Saygı, Aydınlatma ve Onam ile ilgili Vaka Tartışmaları. Okuma Anlatım
14 Sınırlı Kaynakların Adil Kullanımı ile ilgili Vaka Tartışmaları Okuma Anlatım
15 Etik Kurullar ve İşlevleri Okuma Anlatım
16/17 Final Final Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Erdem Aydın Tıp Etiği .İstanbul 2006 Emine Atabek, Mebure Değer.Tıbbi deontoloji Konuları .İstanbul,2000 Klinik Etik A. Demirhan Erdemir, Y Oğuz,Ö.Elçioğlu,H.Doğan, İstanbul,2001 Çağdaş Tıp etiği, A. Demirhan Erdemir,Öztan Öncel,Şahin Aksoy,İstanbul,2003 Biyoetiğin Temelleri,Robert M. Veatch
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 1
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 5
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 1
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 2
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 3
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 1
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 5
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 5
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 4
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 5
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 4
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 3
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 2
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 4
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 5
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 5
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3