|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEVBAN ARSLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Cerrahi girişim gerektiren hastalıkların epidemiyoloji, etiyoloji, patofizyoloji, tanılama ve tedavi yöntemlerini tanımlar Cerrahi girişim uygulanacak hastanın hemşirelik hizmetlerini yönetir Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde kullanılan kavramları ve terminolojiyi tanımlar Cerrahi hastalığı olan hastanın bakımını etkileyecek faktörleri bilir ve hastaya bütüncül bir yaklaşımla teorik bilgiler doğrultusunda bakımı gerçekleştirir. Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları yapar Cerrahi girişim uygulanacak hastanın kendi bakımını sağlayabilmesi için etkili eğitim ve danışmanlık yapar Cerrahi girişim uygulanacak hastanın bakımında etkili iletişim becerilerini kullanır Cerrahi girişim uygulanacak hastanın bakımında ekip çalışması yapar Cerrahi hastalıkları hemşireliğine yönelik yapılan araştırmalara katılır, sonuçlarını takip eder ve hasta bakımında kullanır Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin etik ilkeleri ve sorunları bilir. Cerrahi girişim gerektiren hastalıkları önlemeye yönelik sağlık hizmeti verir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HML118 Hemşirelik Esasları 2
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları , cerrahi tedavinin başarısını etkileyen etmenler, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak ,yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırmaktır. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Teorik dersler zemin kat amfide,uygulamalar hastanede yürütülüyor. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar- Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi, homeostazis |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
2 |
Cerrahi hastasının kliniğe kabulü, preoperatif- postoperatif bakım, cerrahi enfeksiyonlar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
3 |
Ameliyathane Hemşireliği, Yara Bakımı, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
4 |
Cerrahide Sıvı Elektrolit Dengesi-Dengesizliği |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
5 |
Şok ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
6 |
Solunum Sisteminin cerrahi hastalıkları ve Hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
7 |
Gastrointestinal Sistemin cerrahi hastalıkları ve Hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
8 |
vize sınavı |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
yazılı soru-cevap |
|
9 |
Yanıklar ve hemşirelik bakımı,endokrin sistem cerrahisi |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
10 |
Kalp ve periferik Damar sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
11 |
İskelet sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
12 |
meme hastalıkları ve hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
13 |
Üriner Sistem cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
14 |
K.B.B. sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
15 |
Göz Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
16/17 |
Final |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N.Cerrahi Hemşireliği I (2012).Nobel Tıp Kitabevleri.
Erdil F. Özhan Elbaş N. (2001) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. III. Baskı, Ankara, Aydoğdu ofset.
Ders sunuları
Ders notları
Karadakovan A. Eti Aslan F. (2010) Dahili ve Cerrahi Haslıklarında Bakım. Nobel Tıp Kitabevi
Smeltzer S., Bare B., Hinkle J., Cheever K. (2007) Textbook of Medical Surgical Nursing
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
4 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
0 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
4 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
4 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
0 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
0 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
3 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
3 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
5 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
4 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
0 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
0 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
11 |
154 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 241 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 9.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|