Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği

Dersin Kodu : HML203

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEVBAN ARSLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Cerrahi girişim gerektiren hastalıkların epidemiyoloji, etiyoloji, patofizyoloji, tanılama ve tedavi yöntemlerini tanımlar
Cerrahi girişim uygulanacak hastanın hemşirelik hizmetlerini yönetir
Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde kullanılan kavramları ve terminolojiyi tanımlar
Cerrahi hastalığı olan hastanın bakımını etkileyecek faktörleri bilir ve hastaya bütüncül bir yaklaşımla teorik bilgiler doğrultusunda bakımı gerçekleştirir.
Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları yapar
Cerrahi girişim uygulanacak hastanın kendi bakımını sağlayabilmesi için etkili eğitim ve danışmanlık yapar
Cerrahi girişim uygulanacak hastanın bakımında etkili iletişim becerilerini kullanır
Cerrahi girişim uygulanacak hastanın bakımında ekip çalışması yapar
Cerrahi hastalıkları hemşireliğine yönelik yapılan araştırmalara katılır, sonuçlarını takip eder ve hasta bakımında kullanır
Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin etik ilkeleri ve sorunları bilir.
Cerrahi girişim gerektiren hastalıkları önlemeye yönelik sağlık hizmeti verir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : HML118 Hemşirelik Esasları 2

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları , cerrahi tedavinin başarısını etkileyen etmenler, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak ,yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırmaktır. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Teorik dersler zemin kat amfide,uygulamalar hastanede yürütülüyor.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar- Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi, homeostazis Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım
2 Cerrahi hastasının kliniğe kabulü, preoperatif- postoperatif bakım, cerrahi enfeksiyonlar Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
3 Ameliyathane Hemşireliği, Yara Bakımı, Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
4 Cerrahide Sıvı Elektrolit Dengesi-Dengesizliği Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
5 Şok ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
6 Solunum Sisteminin cerrahi hastalıkları ve Hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
7 Gastrointestinal Sistemin cerrahi hastalıkları ve Hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım
8 vize sınavı Derse ilişkin kaynakların okunması yazılı soru-cevap
9 Yanıklar ve hemşirelik bakımı,endokrin sistem cerrahisi Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım
10 Kalp ve periferik Damar sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım
11 İskelet sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, Soru-cevap, sözlü anlatım
12 meme hastalıkları ve hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım
13 Üriner Sistem cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım
14 K.B.B. sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım
15 Göz Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Slayt gösterisi, , Soru-cevap, sözlü anlatım
16/17 Final Derse ilişkin kaynakların okunması yazılı soru ve cevap


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N.Cerrahi Hemşireliği I (2012).Nobel Tıp Kitabevleri.
 Erdil F. Özhan Elbaş N. (2001) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. III. Baskı, Ankara, Aydoğdu ofset.
 Ders sunuları
 Ders notları
 Karadakovan A. Eti Aslan F. (2010) Dahili ve Cerrahi Haslıklarında Bakım. Nobel Tıp Kitabevi
 Smeltzer S., Bare B., Hinkle J., Cheever K. (2007) Textbook of Medical Surgical Nursing
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 4
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 0
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 4
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 5
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 4
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 4
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 0
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 0
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 3
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 3
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 3
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 5
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 4
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 11 154
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 241
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.64
Dersin AKTS Kredisi: 10