|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İç Hastalıkları Hemşireliği |
|
Dersin Kodu |
: |
HML211 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. GÜLŞAHTANRIVERDİ Öğr.Gör. SİBEL ÖNER YALÇIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İç hastalıkları ile ilgili kavramları tartışır (holistik bakım, anatomi, fizyoloji, sağlık, hastalık, çevre, hemşirelik) Sistemlerle ilgili hastalıkların birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini analiz eder. Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin gereksinimlerini ve risklerini tanımlar. Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin gereksinimlerini ve risklerini değerlendirir. Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin gereksinim ve risklerine uygun hemşirelik girişimlerini uygular Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylere uyguladığı hemşirelik girişimlerinin sonucunu değerlendirir Hemşirelik girişimlerini yerine getirirken teknik hemşirelik becerilerini kullanır. Kritik düşünme becerilerini kullanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HML118 Hemşirelik Esasları 2
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İç hastalıkları hemşireliği ve hasta bakımı konusundaki koruyucu ve tedavi etmeye yönelik teorik bilgi ve yöntemleri sağlık hizmetleri anlayışı içinde, klinik uygulama alanına aktarabilme, nitelikli hemşirelik bakımı verebilme bilgi ve becerisi kazandırır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İç hastalıkları hemşireliği ve hasta bakımı konusundaki koruyucu ve tedavi etmeye yönelik teorik bilgi ve yöntemler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Balcalı Hastanesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Homeostazis ve Etkileyen Faktörler |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
2 |
Şok ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
3 |
Yaşlılık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
4 |
Kronik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
5 |
Kanser ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
6 |
Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
7 |
Kardiyo-Vasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
8 |
I. Vize sınavı |
İşlenen bütün konuların tekrar edilmesi |
sınav |
|
9 |
Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
10 |
Böbrek Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
11 |
Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
12 |
Metabolizma Hastalıkları, Endokrin Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
13 |
Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı,
II. Vize Sınavı |
İşlenen bütün konuların tekrar edilmesi |
Anlatım, soru cevap
sınav |
|
14 |
Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
15 |
Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Anlatım, soru cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Olgun N, Aslan FE, Çil A. In Karadakovan A, Aslan FE, eds. Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Adana, NOBEL Kitabevi, 2010.
Akdemir N, Birol L. İç hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Ankara, Sistem Ofset, 2005.
Birol L, Akdemir N, Bedük T. İç hastalıkları hemşireliği. Ankara, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 2000.
Smeltzer SC, Bare BG. Burunner and suddarth’s textbook of medical-surgicial nursing. Newyork, Lippincott, 2004 .
Avcı Aydın İ.Enfeksiyon hastalıkları .Göktuğ yayıncılık. Samsun. 2007.
Platin N. Hemşireler İçin Kanser El Kitabı. Ankara: Akşam Sanat Okulu
Matbaası 2.Baskı, 1998.
Gökdoğan F.Hemşireler için sıvı elektrolit dengesizlikleri.Alter yayıncılık. Ankara 1. baskı 2007.
Durmaz Akyol A. Üriner Sistem Hastalıklarında Bakım.Meta Basım Matbacılık. İzmir. 1.Baskı . 2005 .
Dırksen S.R.Lewıs SM.Heitkemper M.L. Medical-Surgicial Nursing.Çev.Edi.İç Ve Cerrahi Hastalıkların Bakımı.Damla Matbacılık. Ankara 2007
Karadokavan A.Sinir Sistemi Hastalıkları Ve Bakım. Saray Kitap Evleri.1993.
Moorehead S.Nursing Outcomes Classification Mosby USA 2004
Öz G.Bayer A.Yalçın N.Dahiliye Hastalıkları Ve Bakımı.Songür Eğitim Hizmetleri Ankara. 2008.
Dochterman J.Mccloskey Nursing İnterventions Classification Mosby USA 2004
Durna Z, Akın S, Özdilli K.İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi .Cinius Yayınları. İstanbul. 2009.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
5 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
5 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
1 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
4 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
0 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
1 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
0 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
0 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
2 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
2 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
1 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
2 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
2 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
11 |
154 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
8 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 256 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 10.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|