Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İç Hastalıkları Hemşireliği

Dersin Kodu : HML211

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör.Dr. GÜLŞAHTANRIVERDİ
Öğr.Gör. SİBEL ÖNER YALÇIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İç hastalıkları ile ilgili kavramları tartışır (holistik bakım, anatomi, fizyoloji, sağlık, hastalık, çevre, hemşirelik)
Sistemlerle ilgili hastalıkların birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini analiz eder.
Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin gereksinimlerini ve risklerini tanımlar.
Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin gereksinimlerini ve risklerini değerlendirir.
Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin gereksinim ve risklerine uygun hemşirelik girişimlerini uygular
Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylere uyguladığı hemşirelik girişimlerinin sonucunu değerlendirir
Hemşirelik girişimlerini yerine getirirken teknik hemşirelik becerilerini kullanır.
Kritik düşünme becerilerini kullanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : HML118 Hemşirelik Esasları 2

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İç hastalıkları hemşireliği ve hasta bakımı konusundaki koruyucu ve tedavi etmeye yönelik teorik bilgi ve yöntemleri sağlık hizmetleri anlayışı içinde, klinik uygulama alanına aktarabilme, nitelikli hemşirelik bakımı verebilme bilgi ve becerisi kazandırır.

Dersin İçeriği : İç hastalıkları hemşireliği ve hasta bakımı konusundaki koruyucu ve tedavi etmeye yönelik teorik bilgi ve yöntemler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, Balcalı Hastanesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Homeostazis ve Etkileyen Faktörler Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
2 Şok ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
3 Yaşlılık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
4 Kronik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
5 Kanser ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
6 Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
7 Kardiyo-Vasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
8 I. Vize sınavı İşlenen bütün konuların tekrar edilmesi sınav
9 Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
10 Böbrek Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
11 Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
12 Metabolizma Hastalıkları, Endokrin Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
13 Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, II. Vize Sınavı İşlenen bütün konuların tekrar edilmesi Anlatım, soru cevap sınav
14 Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
15 Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım, soru cevap
16/17 Final Sınavı Derse ilişkin kaynakların okunması sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Olgun N, Aslan FE, Çil A. In Karadakovan A, Aslan FE, eds. Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Adana, NOBEL Kitabevi, 2010.
 Akdemir N, Birol L. İç hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Ankara, Sistem Ofset, 2005.
 Birol L, Akdemir N, Bedük T. İç hastalıkları hemşireliği. Ankara, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 2000.
 Smeltzer SC, Bare BG. Burunner and suddarth’s textbook of medical-surgicial nursing. Newyork, Lippincott, 2004 .
 Avcı Aydın İ.Enfeksiyon hastalıkları .Göktuğ yayıncılık. Samsun. 2007.
 Platin N. Hemşireler İçin Kanser El Kitabı. Ankara: Akşam Sanat Okulu Matbaası 2.Baskı, 1998.
 Gökdoğan F.Hemşireler için sıvı elektrolit dengesizlikleri.Alter yayıncılık. Ankara 1. baskı 2007.
 Durmaz Akyol A. Üriner Sistem Hastalıklarında Bakım.Meta Basım Matbacılık. İzmir. 1.Baskı . 2005 .
  Dırksen S.R.Lewıs SM.Heitkemper M.L. Medical-Surgicial Nursing.Çev.Edi.İç Ve Cerrahi Hastalıkların Bakımı.Damla Matbacılık. Ankara 2007
 Karadokavan A.Sinir Sistemi Hastalıkları Ve Bakım. Saray Kitap Evleri.1993.
 Moorehead S.Nursing Outcomes Classification Mosby USA 2004
 Öz G.Bayer A.Yalçın N.Dahiliye Hastalıkları Ve Bakımı.Songür Eğitim Hizmetleri Ankara. 2008.
 Dochterman J.Mccloskey Nursing İnterventions Classification Mosby USA 2004
 Durna Z, Akın S, Özdilli K.İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi .Cinius Yayınları. İstanbul. 2009.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 5
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 5
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 1
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 5
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 5
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 4
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 5
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 0
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 1
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 0
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 2
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 4
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 5
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 2
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 1
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 2
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 2
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 11 154
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 8 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 256
Toplam İş Yükü / 25 (s): 10.24
Dersin AKTS Kredisi: 10