|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kisilerarasi Iliskiler |
|
Dersin Kodu |
: |
HML104 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. AYŞE İNEL MANAV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsanı, kendini tanımayı, iletişimi, mesleki iletişimi, yardım edici iletişimi tanımlayabilecek İnsanın bilişsel yönünün ilişkileri üzerindeki etkisinin, kendi bilişlerinin, davranış özelliklerinin, benlik kavramının farkına varabilecek Kendini tanıma yöntemlerini, atılgan davranış özelliklerini, yardım edici iletişim becerilerini sıralayabilecek Terapötik iletişim becerilerini hasta-hemşire ilişkilerine uyarlayacak Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini sıralayacak. İletişimi etkileyen değişkenleri bilecek. İletişimde edinilen bilgileri yaşamındaki diğer ilişkilere geneller ve kullanabilme becerisine sahip olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HML117 Hemşirelik Esasları I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanı,insan davranışlarını,iletişim sürecinin temel kavram ve ilkelerini, ve bu bilgilerin mesleki ve sosyal yaşamda kullanılması konusunda bilgi,tutum ve beceri kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kendini tanıma yoluyla kazanılan etkili iletişim kurmaya ilişkin teorik ve uygulamalı bilginin sosyal yaşama ve hemşirelik bakımına aktarılmasını içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İletişim Tanımı, Amacı, İnsan İlişkilerindeki Önemi, İletişimi Etkileyen Değişkenler |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, grup ve vaka tartışması, video gösterimi |
|
2 |
Sözlü Sözsüz İletişim Biçimleri
İnsanın Temel Özellikleri ve Gereksinimleri
|
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
3 |
Kendini Tanıma ve Kendini Tanıma Yöntemleri |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
4 |
Bilişsel Yönüyle İnsan ve Duygulanım Süreci
Bilişsel çarpıtmaların akılcı düşüncelerle yer değiştirilmesi
I |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
5 |
Bilişsel Yönüyle İnsan ve Duygulanım Süreci
Bilişsel çarpıtmaların akılcı düşüncelerle yer değiştirilmesi
II |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
6 |
Etkin Dinleme I |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
7 |
Etkin Dinleme II |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
8 |
Vize |
Okuma |
|
|
9 |
Ben Dili |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
10 |
İnsan Davranış Özellikleri (pasif, saldırgan, manipülatif, girişken/atılgan davranış) |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
11 |
Girişken/atılgan davranış geliştirme teknikleri |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
12 |
Empati |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
13 |
Bazı Özel Durumlarda İletişim I |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
14 |
Bazı Özel Durumlarda İletişim II |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
15 |
Öfke Yönetimi |
Okuma |
Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özcan A.(2006) Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Sistem Ofset Basım,Ankara
Özer K. (2010 )Ben Değeri Tiryakiliği. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Dökmen Ü.(1994) İletişim Çatışmaları Ve Empati, Sistem Yayıncılık,18.Baskı, İstanbul
Üstün B,Akgün E,Partlak N.(2005)Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir
Öz F.(2004)Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Tic.Aş.Ankara
8.Dökmen Ü.(2006) Küçük Şeyler, Sistem Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
0 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
0 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
0 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
5 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
0 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
0 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
5 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
0 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
0 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
4 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
0 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
0 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
5 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
0 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|