Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kisilerarasi Iliskiler

Dersin Kodu : HML104

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. AYŞE İNEL MANAV

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsanı, kendini tanımayı, iletişimi, mesleki iletişimi, yardım edici iletişimi tanımlayabilecek
İnsanın bilişsel yönünün ilişkileri üzerindeki etkisinin, kendi bilişlerinin, davranış özelliklerinin, benlik kavramının farkına varabilecek
Kendini tanıma yöntemlerini, atılgan davranış özelliklerini, yardım edici iletişim becerilerini sıralayabilecek
Terapötik iletişim becerilerini hasta-hemşire ilişkilerine uyarlayacak
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini sıralayacak.
İletişimi etkileyen değişkenleri bilecek.
İletişimde edinilen bilgileri yaşamındaki diğer ilişkilere geneller ve kullanabilme becerisine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : HML117 Hemşirelik Esasları I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsanı,insan davranışlarını,iletişim sürecinin temel kavram ve ilkelerini, ve bu bilgilerin mesleki ve sosyal yaşamda kullanılması konusunda bilgi,tutum ve beceri kazandırmak

Dersin İçeriği : Kendini tanıma yoluyla kazanılan etkili iletişim kurmaya ilişkin teorik ve uygulamalı bilginin sosyal yaşama ve hemşirelik bakımına aktarılmasını içerir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İletişim Tanımı, Amacı, İnsan İlişkilerindeki Önemi, İletişimi Etkileyen Değişkenler Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, grup ve vaka tartışması, video gösterimi
2 Sözlü Sözsüz İletişim Biçimleri İnsanın Temel Özellikleri ve Gereksinimleri Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
3 Kendini Tanıma ve Kendini Tanıma Yöntemleri Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
4 Bilişsel Yönüyle İnsan ve Duygulanım Süreci Bilişsel çarpıtmaların akılcı düşüncelerle yer değiştirilmesi I Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
5 Bilişsel Yönüyle İnsan ve Duygulanım Süreci Bilişsel çarpıtmaların akılcı düşüncelerle yer değiştirilmesi II Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
6 Etkin Dinleme I Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
7 Etkin Dinleme II Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
8 Vize Okuma
9 Ben Dili Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
10 İnsan Davranış Özellikleri (pasif, saldırgan, manipülatif, girişken/atılgan davranış) Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
11 Girişken/atılgan davranış geliştirme teknikleri Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
12 Empati Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
13 Bazı Özel Durumlarda İletişim I Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
14 Bazı Özel Durumlarda İletişim II Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
15 Öfke Yönetimi Okuma Anlatım, rol-play, soru-cevap, tartışma, video gösterimi
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özcan A.(2006) Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Sistem Ofset Basım,Ankara
 Özer K. (2010 )Ben Değeri Tiryakiliği. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
 Dökmen Ü.(1994) İletişim Çatışmaları Ve Empati, Sistem Yayıncılık,18.Baskı, İstanbul
 Üstün B,Akgün E,Partlak N.(2005)Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir
 Öz F.(2004)Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Tic.Aş.Ankara 8.Dökmen Ü.(2006) Küçük Şeyler, Sistem Yayıncılık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 0
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 0
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 0
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 5
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 0
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 0
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 0
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 5
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 0
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 4
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 0
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 0
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 5
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 0
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2