|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Histoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
HML103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SENGÜL LALE OKUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Histolojinin çalışma yöntemlerini kavrar, preparasyon tekniğini, mikroskop türlerini açıklar. Hücreyi tanımlar, bölümlerini tanımlar, morfolojisini ve işlevlerini kavrar. Doku ve temel doku tiplerini açıklar. Temel dokular ve tiplerini morfolojik ve fonksiyonel özellikleriyle kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Histolojiyi tanımlayarak, rutin histolojik teknikleri tanıtmak. Hücrenin yapısını tanımlamak. Epitel, Bağ ve Destek Dokular, Kas ve Sinir Dokuların genel histolojik yapılarını açıklamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Histolojiye giriş, histolojinin tanımı, histolojik preparat hazırlama aşamaları, fiksasyon, dehidratasyon, şeffaflaştırma, bloklama, kesit alma, boyama, histolojide sık kullanılan mikroskop türleri ve mikroskop yöntemleri, histolojide kullanılan özel yöntemler, hücre, hücre membranı, nükleus, sitoplazma, sitoplazmik inklüzyonlar, hücre iskeleti, hücre bölünmesi, hücre hareketi, epitel doku, epitel hücrelerinin şekil ve özellikleri, hücre yüzeyi özelleşmeleri, epitel tipleri, epitel dokunun genel biyolojisi, epitel dokunun yenilenmesi, bağ dokusu, temel madde, lifler, hücreler, bağ dokusunun tipleri, yağ dokusu, beyaz (uniloküler) yağ dokusu, kahverengi (multiloküler) yağ dokusu, kıkırdak dokusu, kıkırdak dokusunun genel özellikleri, hyalin kıkırdak, elastik kıkırdak, fibröz kıkırdak, kemik dokusu, kemiğin makroskobik yapısı, kemiğin mikroskobik yapısı, kemik dokusunun histeogenezi, kemik dokusunun büyümesi ve yeniden şekillenmesi, kas dokusu, kas dokusunun genel özellikleri, iskelet kası, kalp kası, düz kas, sinir dokusu, nöron, sinir lifleri, nöroglia, periferik sinirler, otonom sinir sistemi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Histolojinin tanımı, histolojik ve mikroskobik yöntemlerin tanıtılması. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
2 |
Hücre ve hücresel elemanlar. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
3 |
Hücre: Çekirdek, çekirdekçik ve hücre membranının fonksiyonları. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
4 |
Hücre çoğalması; Bölünme Çeşitleri (Mitoz-Mayoz). |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
5 |
Dokuya giriş. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
6 |
Epitel doku. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
7 |
Epitel hücre bağlantıları ve hücre yüzey özelleşmeleri. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
8 |
Ara Sınav |
okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
9 |
Genel bağ dokusu. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
10 |
Kas doku. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
11 |
Kıkırdak doku. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
12 |
Kemik doku. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
13 |
Sinir doku. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
14 |
Deri. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
15 |
Deri ve yan oluşumları. |
Okuma |
Düz anlatım, soru-cevap. |
|
16/17 |
Final sınavı |
okuma |
yazılı soru ve cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Temel Histoloji, Seyhun Solakoğlu, Yener Aytekin, Barış Kitabevi, İstanbul, 1993.
Genel Histoloji Ders Notları, Mehmet Kaya, Sait Polat, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Adana, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
2 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
1 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
0 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
5 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
2 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
1 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
0 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
0 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
0 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
0 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
2 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
2 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
1 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
1 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
0 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
2 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
1 |
14 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 43 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|