|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ölçme Bilgisine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP124 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Basit ölçme araçları ile ölçme işlemini kavrar. Mühendislik losyonu kazanır. Alan, uzunluk ve açı ölçme tekniklerini tarıma uyarlayabilir ve kendi alanına uygulayabilir. Topoğrafik yüzeyleri ayırt eder; plan-profil kavramı gelişir. Öğrendiği teknikleri bir başka alana uygulayabilir ve sonuçları irdeleyebilir. Modern teknoloji ile tanışır. Yatay ve düşey gözleme yapan aletler arasında ayrım yapar, farklılıkları listeler ve kritik etme yetisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Basit ve gelişmiş ölçme aletlerini kullanarak yeryüzü üzerindeki arazi parçalarının biçim ve büyüklüklerinin ölçmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Basit ölçme aletleri ile yapılan yatay ölçmeler, dik inme ve çıkma aletleri; küçük arazi parçalarının ölçüm yöntemleri(üçgenlere ayırma, ortogonal yöntem), plan çizimi; alan hesapları, aplikasyon, nivelman; nivelman işlerinde kullanılacak aletler, yatay mesafe ve yatay açı okumaları, yükseklik okumaları, profil ve yüzey nivelmanı, ölçmelerin kağıt üzerine geçirilmesi; plan üzerinden alan ölçmeleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ölçme bilgisinin tanımı, kapsamı, ölçme çeşitleri, ölçü birimleri, basit ölçme aletleri ve bunlarla yapılan işlemler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
2 |
Uzunluk ölçmeleri, uzunluk ölçmelerinin karşılaştırılması, ölçmelerde yapılan hatalar ve hata sınırları, arazi uygulamaları |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
3 |
Dik inme ve dik çıkma işlemleri ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
4 |
Basit araçlarla ve gönye ile prizmalarla yapılan işlemler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
5 |
Basit ölçme araçları ile yapılan işlemlerin arazide uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
6 |
Alanların ölçülmesi hesaplanması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
7 |
Arazide alan ölçümünün uygulaması (uzunluk ölçümü, dik inme ve dik çıkma yöntemleri uygulanarak arazi ölçümü) |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
8 |
Alan ölçümü, birimler ve ölçekler |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
9 |
Yükseklik ölçme yöntemleri, nivelman aletlerinin tanıtımı |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
10 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
11 |
Nivelman çeşitleri, kontrolü ve düzeltilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
12 |
Arazide nokta nivelmanı ile boyuna profil nivelmanın uygulaması |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
13 |
Enine profil nivelmanı ve profillerin çizimi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım, problem çözümü ve arazi uygulaması |
|
14 |
Yüzey nivelmanı ve ödev konularının verilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
15 |
Teodolitin tanıtımı ve teodolitte hatalar ve bunların kontrolü ile düzeltilmesi |
Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümler |
Anlatım ve problem çözümü |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İnal, C., Erdi, A., Yıldız, F., 2006. Topoğrafya: Ölçme Bilgisi. Nobel Kitabevi, 266 s., ISBN: 9789944770354.
Ayyıldız, M., 1999. Ölçme Bilgisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 550, Ders kitabı: 182
Songu, C., Şerbetçi, M., 2009. Ölçme Bilgisi. Cilt 1, Birsen yayınevi, 297 s., ISBN: 9755113444.
İngilizce ve Türkçe kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu sınıfta anlatılır; teorik kısımlar uygulamalı ve çözümlü problemlerle desteklenir.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
3 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
1 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
3 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
0 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
0 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
0 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
0 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
3 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
1 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
3 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
2 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
3 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|