|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Örtüaltı Sebzeciliği |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Farklı örtüaltı sistemlerini tanır ve ayrımlar Sera kururken etkili olan ekolojik ve sosyal faktörleri öğrenir Seraların yapısal özelliklerini bilir ve tanımlar Sera iklimlendirmesinin temel ilkelerini bitkiler ile ilişkilendirerek öğrenir Seralarda bitki yetiştirme prensiplerini öğrenir (bitki dikim yoğunluğu, budama, gübreleme, sulama, tozlanma vb) Seranın kurulmasını teknik olarak denetleyebilir ve serayı sürdürebilir bir şekilde işletebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Örtüaltı yetiştiriciliği sistemlerinin tanıtılması, örtüaltı yetiştiriciliği prensiplerinin öğretilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Farklı örtüaltı sistemlerinin tanımlanması ve birbirlerinden ayırt edilmesi, sera kurulumuna etkili olan ekolojik, ekonomik ve sosyal faktörler, sera kurulmasında etkili teknik faktörler, serada sebze yetiştiriciliğinin genel prensipleri (bitki dikim yoğunluğu, budama ve askıya alma, tozlanma ve döllenmeye yardım, sulama, gübreleme ve hasat). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bahçe Bitkileri Bölümü Dersliği ve uygulamalar için sera |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Örtüaltı yetiştiriciliğinin tanımının yapılması, tarımda bitkisel üretimde ayrılan farklı yanları, sağladığı faydalar.
Uygulama : Öğrencilerin çalışma gruplarına ayrılması, her grup için farklı bir sebze türü verilmesi. |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
2 |
Örtüaltında bitki yetiştirme sistemlerinin sınıflandırılması.
Uygulama: Fidelerin seraya öğrenciler tarafından dikilmesi. |
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
3 |
Örtüaltı tarımının tarihçesi, Türkiye ve dünyada örtüaltı tarımının genel durumu (istatistikler).
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım yapmaları
|
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
4 |
Seraların farklı şekillerde sınıflandırılması 1
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon. sulama vb. |
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
5 |
Seraların farklı şekillerde sınıflandırılması 2
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon. sulama vb.
|
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
6 |
Sera kurulması sırasında etkili olan ekolojik, ekonomik ve sosyal faktörler.
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon, sulama uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
7 |
Seranın kurulumunda etkili teknik faktörler 1
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon, sulama uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmalı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Seranın kurulumunda etkili teknik faktörler 2.
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon, sulama uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
10 |
Seralarda iklimlendirme-1.
a) Isıtma
b) Serinletme ve soğutma
c) Işıklandırma
Uygulama: Bu hafta teorik derste anlatılan sera iklimlendirme sistemlerinin uygulama alanındaki seralarda görsel olarak tanıtılması. Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon, sulama ve hasat uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
11 |
Seralarda iklimlendirme 2
a) Havalandırma,
b) Nemlendirme,
c) CO2 gübrelemesi.
Uygulama: iklimlendirme sistemlerinin uygulama alanındaki seralarda görsel olarak tanıtılması. Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon, sulama ve hasat uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
12 |
Serada toprak hazırlığı 1
a) Bitki artıklarının temizliği,
b) Toprak işleme,
c) Tuzluluğun giderilmesi,
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon,sulama ve hasat uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
13 |
Serada toprak hazırlığı 2
a) Toprağın organik madde içeriğinin artırılması,
b) Toprak dezenfeksiyonu,
c) Topraksız yetiştiriciliğin tanıtımı.
Uygulama: Öğrencilere uygulamalı solarizasyon yaptırılması. |
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
14 |
Seralarda farklı yetiştirme dönemleri, örtüaltı tarımı için uygun sebze tür ve çeşit seçiminde etkili faktörler, seraya dikim,
Uygulama: Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, fertigasyon, sulama ve hasat uygulamaları.
|
Ders notları ve kaynak kitapların okunması |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
15 |
Seralarda budama, tozlanma ve döllenmeye yardım, sulama, gübreleme ve fertigasyon konularının genel olarak tanıtılması ve açıkta yetiştiricilikten farklılıklarının vurgulanması.
Uygulama: Önceki haftalarda bizzat yaparak öğrendikleri budama işlemlerinin pekiştirilmesi. Öğrencilerin serada bitkilerine bakım çalışmaları; askıya alma, budama, çapalama, sulama ve hasat uygulamaları
|
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir, serada uygulaması yaptırılır. |
|
16/17 |
Final sınavı |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmalı. |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nelson, P.V., 1998. Greenhouse Operation and Management, Ball Publishing.
The Commercial Greenhouse, 2008, James Boodley and Steven E. Newman
Greenhouses: Advanced Technology for Protected Horticulture, 1997, Joe. G. Hanan.
Sevgican, Ayten, 1998. Örtüaltı Sebzeciliği Cilt I, E.Ü. Basımevi İzmir
Wien, H.C., 1997. The Physiology of Vegetable Crops, CAB International.
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış hocanın kendi ders notu ayrıca resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu da öğrencilere verilmektedir.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
4 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
4 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
5 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
5 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
5 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
5 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
1 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
4 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
4 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
5 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
5 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
5 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
5 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 123 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|