Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Araştırma Ve Deneme Metodları

Dersin Kodu : BBP355

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SEVGİ PAYDAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Araştırma ve deneme metotlarındaki temel kavramları bilir.
Deneme kurabilir ve yürütebilir.
Elde ettiği verileri değerlendirebilir.
Sonuçları rapor edebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Araştırma, gözlem, deneme kavramları, araştırmaların planlanması, deneme desenlerinin seçilme prensipleri ve nedenleri, karşılaştırma testleri, ilişkilerin aranması gibi konuları öğretmek.

Dersin İçeriği : Dersin tanımı ve içeriği konusunda bilgiler ile gözlem ve deneme kavramları, Aritmetik ortalama, Geometrik ortalama, Tepe değeri, Varyans ve standart sapma, t dağılımı, khi kare dağılımı, Transformasyonlar, Denemelerin planlanması, Denemelerin tertiplenmesi, amaçları, yer seçimi, Tekrarlama sayısı ve bunu etkileyen faktörler, Deneme hatası, Parsel büyüklüğü ve şekli, Kenar tesirleri, Varyans analizinin esası, F kontrolü, LSD, Tesadüf parselleri deneme deseni, Tesadüf blokları deneme deseni, Latin karesi, Faktöriyel denemeler, Bölünen bölünmüş parseller deneme deseni, Regresyonlar, Korelasyonlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çukurova Üniversiyesi Ziraat Fakültesi bahçe Bitkileri Bölümü Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin tanımı ve içeriği konusunda bilgiler ile gözlem ve deneme kavramları Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
2 Aritmetik ortalama Geometrik ortalama Tepe değeri Varyans ve standart sapma Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
3 t dağılımı khi kare dağılımı Transformasyonlar Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
4 Denemelerin planlanması Denemelerin tertiplenmesi, amaçları, yer seçimi Tekrarlama sayısı ve bunu etkileyen faktörler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
5 Deneme hatası Parsel büyüklüğü ve şekli Kenar tesirleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
6 Varyans analizinin esası F kontrolü LSD Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
7 Tesadüf parselleri deneme deseni Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
8 Tesadüf blokları deneme deseni Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
9 ARA SINAVI Ara sınava hazırlık Yazılı sınav
10 Latin karesi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
11 Faktöriyel denemeler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
12 Bölünen bölünmüş parseller deneme deseni Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
13 Regresyonlar Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
14 Korelasyonlar Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
15 Problem çözümleri Ders ile ilgili problemlerin hazırlanması Uygulama
16/17 YIL SONU SINAVI Yıl sonu sınavına hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  -Araştırma ve Deneme Metotları (O. Düzgüneş, T. Kesici, O. Kavuncu, F. Gürbüz) -Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri (M. Kartal) -Tanımlayıcı İstatistik (Ş. Şenol) -İstatistik (Çevirenler: A. Esin, S. Çelebioğlu) -Biyoistatistik (İ. Kocaçalışkan, N. A. Bingöl) -Deneysel İstatistik Metotlar (N. Yurtsever) -İnternet
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma 2
2 Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma 1
3 Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma 1
4 Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme 3
5 Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme 1
6 Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme 3
7 Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme 1
8 Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme 1
9 Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme 4
10 Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme 5
11 Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma 4
12 Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme 5
13 Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme 4
14 Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3