Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitkilerde Üreme Biyolojisi

Dersin Kodu : BBP204

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SİNAN ETİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Generatif üremenin temel esaslarını kavrar
Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımı hakkında bilgi sahibi olur
Tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklayabilir
Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklayabilir
Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilecek hususları kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BBP101 Botanik

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşumu ile bunları etkileyen iç ve dış faktörlerin öğretilmesi

Dersin İçeriği : Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, çiçek organlarının yapı ve fonksiyonları, eşeysel farklılıklar, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmaları, partenokarpi, apomiksis, kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar, meyve tutumunu etkileyen faktörler, bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken hususlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü.Bahçe Bitkileri Bölümü laboratuvar ve derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Vegetatif ve generatif üreme, çiçeğin morfolojik yapısı Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
2 Çiçek organlarının anatomik yapısı Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
3 çiçeklerde ve bitkilerde cinsiyet dağılımı (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
4 Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme) Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
5 Tozlanma başarısı ve çim borusu büyümesini etkileyen faktörler. Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
6 Çiçek tozu çim borusu gelişimi ve etkileyen faktörler Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
7 Döllenme, embriyo, endosperm ve tohum oluşumu, tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
8 Çift tohum - ikiz embriyo oluşumları, boş tohum, abortif tohum, çoklu meyve oluşumu Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
9 ARA SINAVI Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Test ve klasik sınavlar
10 Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
11 Partenokarpi ve stenospermokarpi kavramları Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
12 Apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
13 Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları) Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
14 Meyve tutumunu etkileyen faktörler Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
15 Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar Ders notundaki ilgili konular Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması
16/17 YIL SONU SINAVI Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Test ve klasik sınavlar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanley, R.G., Linskens, H.F., 1985 Pollen. Urs Freund Verlag.344 s.
 Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
Diğer Kaynaklar  Akman, Y.,1989. Botanik.Palme Yayınları, Ankara, 413 s.
 Bhojwani, S.S., Soh, W.Y., 2001. Current Trends in the Embryology of Angiosperms. Kluwer Academic Publishers.533 s.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 4 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma 5
2 Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma 5
3 Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma 5
4 Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme 5
5 Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme 3
6 Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme 5
7 Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme 1
8 Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme 4
9 Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme 1
10 Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme 3
11 Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma 2
12 Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme 4
13 Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme 4
14 Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 3 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6