|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitkilerde Üreme Biyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP204 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SİNAN ETİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Generatif üremenin temel esaslarını kavrar Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımı hakkında bilgi sahibi olur Tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklayabilir Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklayabilir Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilecek hususları kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BBP101 Botanik
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşumu ile bunları etkileyen iç ve dış faktörlerin öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, çiçek organlarının yapı ve fonksiyonları, eşeysel farklılıklar, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmaları, partenokarpi, apomiksis, kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar, meyve tutumunu etkileyen faktörler, bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken hususlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü.Bahçe Bitkileri Bölümü laboratuvar ve derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Vegetatif ve generatif üreme, çiçeğin morfolojik yapısı |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
2 |
Çiçek organlarının anatomik yapısı |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
3 |
çiçeklerde ve bitkilerde cinsiyet dağılımı (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
4 |
Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme) |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
5 |
Tozlanma başarısı ve çim borusu büyümesini etkileyen faktörler. |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
6 |
Çiçek tozu çim borusu gelişimi ve etkileyen faktörler |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
7 |
Döllenme, embriyo, endosperm ve tohum oluşumu, tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
8 |
Çift tohum - ikiz embriyo oluşumları, boş tohum, abortif tohum, çoklu meyve oluşumu |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
9 |
ARA SINAVI |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Test ve klasik sınavlar |
|
10 |
Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
11 |
Partenokarpi ve stenospermokarpi kavramları |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
12 |
Apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
13 |
Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları) |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
14 |
Meyve tutumunu etkileyen faktörler |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
15 |
Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Test ve klasik sınavlar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Stanley, R.G., Linskens, H.F., 1985 Pollen. Urs Freund Verlag.344 s.
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Akman, Y.,1989. Botanik.Palme Yayınları, Ankara, 413 s.
Bhojwani, S.S., Soh, W.Y., 2001. Current Trends in the Embryology of Angiosperms. Kluwer Academic Publishers.533 s.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
5 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
5 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
5 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
5 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
3 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
5 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
1 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
4 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
1 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
3 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
2 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
4 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
4 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
18 |
18 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
24 |
24 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|