|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akışkanlar Mekaniği 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
INS312 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET SALİH KIRKGÖZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gerçek akışkan akımlarının temel karakteristiklerini belirleyebilme ve yorumlama yeteneğini kazanır. Borulardaki düzenli ve değişken akımların analizini ve boru hatlarının tasarımını yapabilme becerisi kazanır. Açık kanallarda düzenli üniform ve üniform-olmayan akımların analizi ve kanal tasarımını yapabilme becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel denklemlerin boru ve açık kanal akımlarına uygulanmasının öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gerçek akışkan akımı, Laminer ve türbülanslı akımlar, Sınır tabakası akımı, Akımda batmış cisimlere gelen kuvvetler, Boruda düzenli akım, Boru akımında energy kayıpları, Boru hatlarında pompa ve türbin kullanımı, Boru ağlarının hidrolik analizi, Boruda değişken akımlar, Denge bacası salınımı ve darbe basıncının analizi, Düzenli açık kanal akımı, Üniform akım, En iyi hidrolik kesit, Özgül enerji, Kritik derinlik, Özgül kuvvet, Hidrolik sıçramanın analizi, Yavaş değişen akımlar, Boyut analizi ve hidrolik benzerlik. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gerçek akışkanların hareketi; Laminer ve türbülanslı akımların tanımı |
|
Sözlü anlatım |
|
2 |
Akımda sınır tabakası, batmış cisimlere gelen kuvvetler, sekonder akım |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım |
|
3 |
Borularda düzenli akımlar; hız profilleri ve enerji kayıpları |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım |
|
4 |
Boru akımında yerel enerji kayıpları, Boru hattında pompa ve türbin kullanımı |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
5 |
Boru hattı problemleri |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
6 |
Boru ağlarının hidrolik analizi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
7 |
Ara sınav |
|
|
|
8 |
Borularda değişken akımlar, Denge bacası salınımının analizi |
|
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
9 |
Su darbesinin analizi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
10 |
Açık kanallarda düzenli akımlar; Temel bilgiler, Üniform akımın hesabı |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
11 |
Açık kanalda en iyi hidrolik kesit, Özgül enerji |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
12 |
Kritik derinlik, Kritik derinlikten geçiş, Özgül kuvvet, Hidrolik sıçramanın analizi |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
13 |
Kanalda dalga yayılması, Yavaş değişen akımlar |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
14 |
Yavaş değişen akım profillerinin hesabı |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
15 |
Boyut analizi ve hidrolik benzerlik |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Streeter, V.L., Wylie, E.B., FLUID MECHANICS, McGraw-Hill
Kırkgöz, M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları
Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M., HİDROLİK, Birsen Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
4 |
|
2 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
3 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri
izler ve kendini sürekli yeniler. |
2 |
|
4 |
İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
3 |
|
5 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. |
0 |
|
6 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. |
3 |
|
7 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
|
8 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. |
2 |
|
9 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
0 |
|
10 |
Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
3 |
|
11 |
İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
4 |
|
12 |
Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
13 |
İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri ve
araçları seçer ve kullanır. |
2 |
|
14 |
İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
2 |
|
15 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. |
0 |
|
16 |
Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
|
17 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
5 |
60 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 128 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|