Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Akışkanlar Mekaniği 1

Dersin Kodu : INS311

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET SALİH KIRKGÖZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnşaat Mühendisliği uygulamalarında, akışkanların, özellikle suyun davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve kullanılabilmesı yeteneğini kazanır.
Temel denklemler kullanılarak, suyun, temas halinde olduğu yapılarla olan etkileşiminin analizi ve su yapılarının tasarımına yönelik beceriler kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Duran ve hareket halindeki ideal akışkanların davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve uygulamaları hakkında bilgilendirme

Dersin İçeriği : Akışkanların özellikleri: Sıkışabilirlik, Viskozite, Yüzeysel gerilme, Buhar basıncı, Hidrostatik basınç ve kuvvetler, Doğrusal ivmelenme ve üniform dönme durumunda hidrostatik basınç, Akımın temel denklemleri ve analiz yöntemleri, Akımların sınıflandırılması, Süreklilik denklemi, Akışkan elemanının yersel hareketi, Sirkülasyon, Akım fonksiyonu, Hız potansiyel fonksiyonu, Akım ağı, Momentumun korunumu, Euler hareket denklemi, Bernoulli denklemi ve uygulamaları, Eğri yörüngeli akımlar, Momentum momentinin korunumu, Türbinler ve pompalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Akışkanların özellikleri; sıkışabilirlik, viskozite, yüzeysel gerilme, buhar basıncı Sözlü anlatım
2 Hidrostatik basınç; tanımlanması, değişimi ve ölçülmesi Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım
3 Batmış yüzeylere ve cisimlere gelen hidrostatik kuvvetler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
4 Doğrusal ve merkezcil ivmelenmeye maruz akışkanlarda hidrostatik basınç Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
5 Akışkanların kinematiği, temel denklemler ve analiz yöntemleri, akımların sınıflandırılması Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım
6 Akımda ivme, kontrol hacmi ve diferansiyel kontrol hacmi yaklaşımı ile süreklilik denklemi, akışkan elemanının yersel hareketi Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
7 Akımda sirkülasyon, akım fonksiyonu, hız potansiyel fonfsiyonu, akım ağı Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
8 Ara sınav
9 Diferansiyel kontrol hacmi yaklaşımı ile momentumun korunumu, Euler hareket denklemi, akımda basınç ve hız, Bernoulli denklemi ve uygulamaları Sözlü anlatım ve problem çözümü
10 Bernoulli denklemi uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
11 Eğri yörüngeli akımlar Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
12 Sabit kontrol hacmi için momentum denklemi ve uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
13 Sabit hızla ötelenen kontrol hacmi için momentum denklemi ve uygulamaları, momentum momentinin korunumu ve uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
14 Türbinler ve pompalar, momentum denkleminin Pelton, Francis ve Kaplan türbinleri ile rotodinamik pompalara uygulanması Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
15 Türbin ve pompaların karakteristik eğrileri Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
16/17 Yarıyıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kırkgöz, M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları
 Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M., HİDROLİK, Birsen Yayınevi
 Streeter, V.L., Wylie, E.B., FLUID MECHANICS, McGraw-Hill
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 2 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 4
2 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. 3
3 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 2
4 İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 3
5 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. 0
6 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. 3
7 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 3
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 2
9 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. 0
10 Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 3
11 İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 4
12 Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
13 İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri ve araçları seçer ve kullanır. 2
14 İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 2
15 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 0
16 Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
17 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 128
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.12
Dersin AKTS Kredisi: 5