Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Diferansiyel Denklemler

Dersin Kodu : INS225

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET SALİH KIRKGÖZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Problem çözümünde analitik düşünür
İnşaat Mühendisliği alanında kullanılan temel yasalara dayalı matematiksel modellemelerde karşılaşılan diferansiyel denklemleri çözüm becerisi gösterir.
(Lisansüstü öğrenime devam edecekler için) matematiksel alt yapı oluşturur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Adi ve kısmi diferansiyel denklemlerin analitik ve sayısal çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirme

Dersin İçeriği : Birinci mertebe ve birinci dereceden adi diferansiyel denklemler, Değişkenleri ayrılabilen diferansiyel denklemler, Homojen diferansiyel denklemler, Fonksiyonları lineer fakat homojen olmayan denklemler, Tam diferansiyel denklemler, Lineer denklemler, Birinci mertebe ve yüksek dereceden diferansiyel denklemler, Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler, n. mertebeden lineer denklemler, Sabit katsayılı denklemler, Homojen olmayan lineer denklemlerin özel çözümü, Lineer diferansiyel denklem takımı, Kısmi diferansiyel denklemler, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ön bilgiler Sözlü anlatım
2 Adi diferansiyel denklemler; Birinci mertebe ve birinci dereceden denklemler, Değişkenleri ayrılabilen denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
3 Homojen differential denklemler, Fonksiyonları lineer fakat homojen olmayan denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
4 y f(x,y)dx+x g(x,y)dy=0 şeklindeki diferansiyel denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
5 Tam diferansiyel denklemler, İntegrasyon çarpanlı tam diferansiyel denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
6 Lineer ve Lineer türe indirgenebilen birinci mertebeden diferansiyel denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
7 Ara sınav
8 Birinci mertebe ve yüksek dereceden diferansiyel denklemler Sözlü anlatım ve problem çözümü
9 Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler; Basit denklemler, Tek değişken içeren dif. denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
10 n. mertebeden lineer diferansiyel denklemler, Sabit katsayılı dif. denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
11 Homojen-olmayan dif. denklemlerde özel çözümün bulunması Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
12 Özel çözümün bulunması, Lineer denklemlerin Laplace dönüşümü ile çözümü Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
13 Değişken katsayılı lineer diferansiyel denklemler, Diferansiyel denklem takımı Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
14 Kısmi diferansiyel denklemler Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
15 Diferansiyel denklemler için sayısal çözüm yöntemleri Önceki dersin gözden geçirilmesi Sözlü anlatım ve problem çözümü
16/17 Yarıyıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bronson, R., DİFERANSİYEL DENKLEMLER, Çeviri: H. H. Hacısalihoğlu, Nobel
 Kaplan, W., ELEMENTS OF DIFFERENTIAL EQUATIONS, Addison-Wesley
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 2 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 0
2 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. 1
3 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 0
4 İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 0
5 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. 0
6 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. 0
7 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 0
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 0
9 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. 0
10 Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 0
11 İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 3
12 Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 3
13 İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri ve araçları seçer ve kullanır. 3
14 İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 0
15 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 1
16 Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
17 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 126
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.04
Dersin AKTS Kredisi: 5