|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Diferansiyel Denklemler |
|
Dersin Kodu |
: |
INS225 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET SALİH KIRKGÖZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Problem çözümünde analitik düşünür İnşaat Mühendisliği alanında kullanılan temel yasalara dayalı
matematiksel modellemelerde karşılaşılan diferansiyel denklemleri çözüm becerisi gösterir. (Lisansüstü öğrenime devam edecekler için) matematiksel alt yapı oluşturur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Adi ve kısmi diferansiyel denklemlerin analitik ve sayısal çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Birinci mertebe ve birinci dereceden adi diferansiyel denklemler, Değişkenleri ayrılabilen diferansiyel denklemler, Homojen diferansiyel denklemler, Fonksiyonları lineer fakat homojen olmayan denklemler, Tam diferansiyel denklemler, Lineer denklemler, Birinci mertebe ve yüksek dereceden diferansiyel denklemler, Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler, n. mertebeden lineer denklemler, Sabit katsayılı denklemler, Homojen olmayan lineer denklemlerin özel çözümü, Lineer diferansiyel denklem takımı, Kısmi diferansiyel denklemler, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ön bilgiler |
|
Sözlü anlatım |
|
2 |
Adi diferansiyel denklemler; Birinci mertebe ve birinci dereceden denklemler, Değişkenleri ayrılabilen denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
3 |
Homojen differential denklemler, Fonksiyonları lineer fakat homojen olmayan denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
4 |
y f(x,y)dx+x g(x,y)dy=0 şeklindeki diferansiyel denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
5 |
Tam diferansiyel denklemler, İntegrasyon çarpanlı tam diferansiyel denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
6 |
Lineer ve Lineer türe indirgenebilen birinci mertebeden diferansiyel denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
7 |
Ara sınav |
|
|
|
8 |
Birinci mertebe ve yüksek dereceden diferansiyel denklemler |
|
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
9 |
Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler; Basit denklemler, Tek değişken içeren dif. denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
10 |
n. mertebeden lineer diferansiyel denklemler, Sabit katsayılı dif. denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
11 |
Homojen-olmayan dif. denklemlerde özel çözümün bulunması |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
12 |
Özel çözümün bulunması, Lineer denklemlerin Laplace dönüşümü ile çözümü |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
13 |
Değişken katsayılı lineer diferansiyel denklemler, Diferansiyel denklem takımı |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
14 |
Kısmi diferansiyel denklemler |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
15 |
Diferansiyel denklemler için sayısal çözüm yöntemleri |
Önceki dersin gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım ve problem çözümü |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bronson, R., DİFERANSİYEL DENKLEMLER, Çeviri: H. H. Hacısalihoğlu, Nobel
Kaplan, W., ELEMENTS OF DIFFERENTIAL EQUATIONS, Addison-Wesley
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
0 |
|
2 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
1 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri
izler ve kendini sürekli yeniler. |
0 |
|
4 |
İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. |
0 |
|
6 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. |
0 |
|
7 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
0 |
|
8 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. |
0 |
|
9 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
0 |
|
10 |
Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
0 |
|
11 |
İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
3 |
|
12 |
Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
3 |
|
13 |
İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri ve
araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
14 |
İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
0 |
|
15 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. |
1 |
|
16 |
Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
|
17 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
5 |
60 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|