Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mühendislikte Sayısal Met

Dersin Kodu : INS214

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HÜSEYİN R. YERLİ
Doç.Dr. BEYTULLAH TEMEL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;
1) sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlayabilecektir,
2) elde edilen bilgi ile mühendislik problemi çözebilme yeteneği gösterebilecektir,
3) özel bir problem durumunun çözümü için gereken uygun sayısal yöntemi seçebilecek ve uygulayabilecektir,
4) lineer denklem takımlarını analiz edebilecektir,
5) sayısal türev ve sayısal integrali hesaplayabilecektir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları :

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sayısal yöntemlerin dili, mantığı ve mühendislik biliminde matematiksel işlemlerinin tanıtılması, birçok bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Sayısal yöntemlere giriş; Sayısal analizde hata kavramı; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı Ders notları 1. Sunu kullanılarak açıklama
2 Lineer olmayan denklem sistemi, Kök bulma Ders notları 2. Sunu kullanılarak açıklama
3 İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu Ders notları 3. Sunu kullanılarak açıklama
4 Secant Metodu, Lineer denklem sistemlerinin çözümü, Direkt metodlar Ders notları 4. Sunu kullanılarak açıklama
5 Gauss Eliminasyon metodu Ders notları 5. Sunu kullanılarak açıklama
6 LU metodu Ders notları 6. Sunu kullanılarak açıklama
7 Özdeğer problemlerinin analitik çözümleri Ders notları 7. Sunu kullanılarak açıklama
8 Ara Sınav
9 En büyük özdeğer için Kuvvet metodu, En küçük özdeğer için Kuvvet metodu Ders notları 8 Sunu kullanılarak açıklama
10 İnterpolasyon Ders notları 9. Sunu kullanılarak açıklama
11 Interpolasyon Polinomları Ders notları 10. Sunu kullanılarak açıklama
12 Sayısal İntegral, Trapez ve Simpson metodları Ders notları 11. Sunu kullanılarak açıklama
13 Gauss Quadrature formülleri Ders notları 12. Sunu kullanılarak açıklama
14 Sayısal Türev Ders notları 13. Sunu kullanılarak açıklama
15 Diferansiyel denklemlerin sayısal cözümleri Ders notları 14. Sunu kullanılarak açıklama
16/17 Dönem sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Mühendisler için sayısal yöntemeler, H. Heperkan, U. Keskin , 2003.
 2. Sayısal Analiz, M. Bakioğlu, 2009.
 3. Saysal Çözümleme, Z. Aktaş, 1992.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 3
2 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. 5
3 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 4
4 İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 4
5 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. 2
6 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. 0
7 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 2
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 5
9 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. 3
10 Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 4
11 İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 5
12 Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 3
13 İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri ve araçları seçer ve kullanır. 3
14 İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 2
15 Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 5
16 Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
17 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 130
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.2
Dersin AKTS Kredisi: 5