|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislikte Sayısal Met |
|
Dersin Kodu |
: |
INS214 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HÜSEYİN R. YERLİ Doç.Dr. BEYTULLAH TEMEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler; 1) sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlayabilecektir, 2) elde edilen bilgi ile mühendislik problemi çözebilme yeteneği gösterebilecektir, 3) özel bir problem durumunun çözümü için gereken uygun sayısal yöntemi seçebilecek ve uygulayabilecektir, 4) lineer denklem takımlarını analiz edebilecektir, 5) sayısal türev ve sayısal integrali hesaplayabilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sayısal yöntemlerin dili, mantığı ve mühendislik biliminde matematiksel işlemlerinin tanıtılması, birçok bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sayısal yöntemlere giriş; Sayısal analizde hata kavramı; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı |
Ders notları |
1. Sunu kullanılarak açıklama |
|
2 |
Lineer olmayan denklem sistemi, Kök bulma |
Ders notları |
2. Sunu kullanılarak açıklama |
|
3 |
İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu |
Ders notları |
3. Sunu kullanılarak açıklama |
|
4 |
Secant Metodu, Lineer denklem sistemlerinin çözümü, Direkt metodlar |
Ders notları |
4. Sunu kullanılarak açıklama |
|
5 |
Gauss Eliminasyon metodu |
Ders notları |
5. Sunu kullanılarak açıklama |
|
6 |
LU metodu |
Ders notları |
6. Sunu kullanılarak açıklama |
|
7 |
Özdeğer problemlerinin analitik çözümleri |
Ders notları |
7. Sunu kullanılarak açıklama |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
En büyük özdeğer için Kuvvet metodu,
En küçük özdeğer için Kuvvet metodu |
Ders notları |
8 Sunu kullanılarak açıklama |
|
10 |
İnterpolasyon |
Ders notları |
9. Sunu kullanılarak açıklama |
|
11 |
Interpolasyon Polinomları |
Ders notları |
10. Sunu kullanılarak açıklama |
|
12 |
Sayısal İntegral, Trapez ve Simpson metodları |
Ders notları |
11. Sunu kullanılarak açıklama |
|
13 |
Gauss Quadrature formülleri |
Ders notları |
12. Sunu kullanılarak açıklama |
|
14 |
Sayısal Türev |
Ders notları |
13. Sunu kullanılarak açıklama |
|
15 |
Diferansiyel denklemlerin sayısal cözümleri |
Ders notları |
14. Sunu kullanılarak açıklama |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Mühendisler için sayısal yöntemeler, H. Heperkan, U. Keskin , 2003.
2. Sayısal Analiz, M. Bakioğlu, 2009.
3. Saysal Çözümleme, Z. Aktaş, 1992.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
3 |
|
2 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
5 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri
izler ve kendini sürekli yeniler. |
4 |
|
4 |
İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
4 |
|
5 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. |
2 |
|
6 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. |
0 |
|
7 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
|
8 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. |
5 |
|
9 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
|
10 |
Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
4 |
|
11 |
İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
5 |
|
12 |
Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
3 |
|
13 |
İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri ve
araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
14 |
İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
2 |
|
15 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. |
5 |
|
16 |
Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
|
17 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|