|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Bitki Su İlişkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP383 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİLAY TOPÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonunda öğrenci toprakta ve bitkide su içeriği, su tüketimi ve fotosentezin ölçümünde kullanılan yöntem, yaklaşım, teknik ve ekipmanlar hakkında bilgi ve beceri kazanacaktır. Öğrenciler dersten edindikleri bilgiler ışığında, toprak-bitki-su ilişkileri, stres fizyolojisi ve sulama konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir durumda olacaktır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders ile öğrencilere suyun toprak-bitki-atmosfer sürekliliğinde hareketi ve bu hareketi etkileyen faktörlerin açıklanması, toprak ve bitki su içeriklerinin ölçülmesinde uygulanan yöntem, teknik ve yaklaşımların öğretilmesi, bitki su tüketimi ve fotosentez mekanizmalarının yanısıra kuraklık ve tuzluluk vb. abiyotik stres koşullarında bitkilerin verdikleri tepkilerin analizine ilişkin bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Suyun kimyasal özellikleri, toprak yapısı, bünyesi ve bileşimi, toprak ve bitki su içeriği, su tüketimi ile fotosentez ölçüm teknikleri, su kullanım randımanı, çevresel stres faktörlerinin bitki gelişimi ve verimine etkileri, kuraklık ve tuzluluğun bitkiler üzerindeki etkileri ile kuraklık ve tuz toleransı, çevresel stres etmenlerinin azaltılmasına yönelik toprak ve su kaynaklarının tarla bazında yönetim prensipleri ve uygulanması gerekli yöntemler, su kullanım randımanı, ile ilgili detaylı ve kapsamlı bilgiler, örneklerle birlikte verilmiştir. Özellikle bitki su potansiyeli ve yaprak gaz değişimi gibi ölçümler ve kullanılan aletler ile ilgili bilgiler verilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Suyun canlılar için önemi, suyun kimyasal özellikleri, dünyada ve Türkiye’de su kaynaklarına ilişkin istatistiki bilgiler |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
2 |
Toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, toprakların kimyasal ve fiziksel özellikleri ve tanımları (toprak sıcaklığı, özgül ağırlık, hacim ağ v.d) |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı, arazi ve laboratuvar uygulaması |
|
3 |
Toprak su içeriği ve ifade şekilleri, toprakta suyun hareketi, toprak suyu enerjisi ve ölçümü, toprak suyu karakteristik eğrisi |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı, arazi ve laboratuvar uygulaması |
|
4 |
Bitki-çevre ilişkileri, iklim etmenleri ve bitki gelişimine etkileri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
5 |
Bitki içi suyu enerji ilişkileri; serbest enerji, toplam su potansiyeli, ögeleri ve ölçümleri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı, arazi ve laboratuvar uygulaması |
|
6 |
Suyun topraktan alımı, bitki içinde hareketi, bitki-içi suyun yukarı hareketi ve kohezyon kuramı |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
7 |
Bitkilerde su eksikliği ve ölçümüne ilişkin yöntemler ve aletlerin tanıtımı |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı, arazi ve laboratuvar uygulaması |
|
8 |
Bitki doku ve organlarındaki suyun doğrudan ölçümü, stomat açıklığı ve su potansiyelinin ölçümü, transpirasyon mekanizması |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı, arazi ve laboratuvar uygulaması |
|
9 |
ARA SINAV |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
ARA SINAV |
|
10 |
Fotosentez mekanizması, fotosentez hızını etkileyen çevresel etmenler ve ölçüm yöntemleri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
ÇÇeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
11 |
Transpirasyon ve fotosentez hızının ölçümüne ilişkin uygulamalar (porometre ve fotosentez ölçer aletleriyle uygulama) |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
12 |
Bitki su kullanımı ve gelişimi, su kullanma randımanı, su üretim randımanı, su kullanma randımanını artırmada uygulanan yöntemler
Su verim ilişkileri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
13 |
Biyotik ve abiyotik stresler; bitki gelişimi ve bitkisel üretime etkileri. Abiyotik (çevresel) stresler; sıcaklık (düşük ve yüksek sıcaklıklar), ışık-bitki besin elementi eksikliği vd. |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
14 |
Bitkilerde kuraklık stresi ve etkileri, kurak ve yarı kurak alanlarda bitkisel üretim ve kuraklık toleransı ve mekanizması |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
15 |
Tarım alanlarında tuzluluk, tuz stresi ve bitki gelişimi ve verimine etkileri, bitkilerde tuz toleransı ve mekanizması |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış sunumlarla ders anlatımı |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
YIL SONU SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kırda, C., Topçu, S., 2010. Toprak Bitki Su İlişkileri Ders Notları.
Toprak Su İlişkileri (Prof. Dr. N. Munsuz), Toprak Bitki Su İlişkileri (Prof. Dr. M.Ş. Yeşilsoy), Bitki Fizyolojisi (B. Kacar)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
4 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
0 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
3 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
0 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
0 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
2 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
1 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
3 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
3 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
4 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
4 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|