|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Korumada Araş. Deneme Metodları |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP453 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CENGİZ KAZAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Araştırma ve Deneme Metodları ile ilgili genel kavram ve tanımları bilir. Bitki Korumada sıklıkla kullanılan deneme yöntemlerini bilir. Bitki Korumada denemelerin laboratuvar ve doğa koşullarında nasıl kurulacağını bilir. Denemelerden elde ettiği verileri uygun yöntemler kullanarak nasıl değerlendireceğini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki Korumada denemelerin kurulması, laboratuvar ve tarla koşullarında denemelerden elde edilen verilerin değerlendirilmesi, alana yönelik özel denemelerin (ilaç etkinlik, ekonomik zarar eşiği, direnç vb.) gerçekleştirilmesi için gerekli bilgi birikimini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders Bitki Korumada denemelerin kurulması, elde edilen verilerin değerlendirilmesi, yine alana yönelik özel denemelerin (ilaç etkinlik, ekonomik zarar eşiği, direnç vb.) kurulması, bunlardan veri eldesi ve bu verilerin değerlendirilerek yorumlanması için gerekli bilgi ve kavramları içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitki koruma etmenlerinin populasyon dinamiğini belirleme |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
2 |
Populasyon belirlemede alınan sonucun entegre mücadelede yöntemleri için uygulamaya konulması |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
3 |
Fitopatolojide deneme şekilleri |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
4 |
Biyotest uygulama yöntemleri |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
5 |
Fitopatolojide survey yöntemleri |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
6 |
Zarar seviyelerinin saptanması ve “Ekonomik Zarar Eşiği” uygulamaları |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
7 |
Biyoetkinlik denemelerinin kurulması
Ödev sunu -1 |
Önerilen notlar ve ilgili kitaplar |
Görsel anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konular |
|
|
9 |
Entomolojide denemelerin planlanması; Deneme çeşitleri, laboratuvar ve tarla denemeleri hakkında temel bilgiler |
- Karman 1971; 32-42 s. |
Görsel anlatım |
|
10 |
Denemelerin uygulanması ve denemeler ile ilgili önemli özellikler |
- Karman 1971; 74-85 s. |
Görsel anlatım |
|
11 |
Denemelerin değerlendirilmesi; Örnek alma, veri eldesi, % değerlerin hesaplanması, Abbott, Henderson Tilton, Sun Shepard vb. |
- Karman 1971; 99-120 s. |
Görsel anlatım |
|
12 |
Tek faktörlü denemelerde değerlendirme |
- Karman 1971; 123-130 s |
Görsel anlatım |
|
13 |
İkiden fazla karakterin karşılaştırılması; Varyans analizi, transformasyonlar |
- Karman 1971; 149-173 s |
Görsel anlatım |
|
14 |
İki karakter arasındaki ilişkiler: Korelasyon, regresyon |
- Karman 1971; 130-145 s |
Görsel anlatım |
|
15 |
Ödev sunu -2 |
|
|
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Ders notu ve sunulardan hazırlanmak |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yurtsever, N. 1982. Tarla Deneme Tekniği. Toprak ve Gübre Araştırma Enstitüsü, Genel Yayın No 91, 207 s.
Anonim, 1992. Manual for Field Trials in Plant Protection. CIBA-GEIGY, Basel, 271 pp.
Uygur, F.N. 1991. Herbolojide Araştırma Yöntemleri, Yardımcı Ders Notu, Adana, 69 s
Karman, M. 1971. Bitki Koruma Araştırmalarında Genel Bilgiler (Denemelerin Kuruluşu ve Değerlendirme Esasları).Tarım Bak. Zira. Müc. Zir Kar. Gen. Müd. Yay., 279 s.
Steel, D.G ve J. H. Torrie. 1960. Principles and Procedures of Statistics. Mc Graw Hill.. Com. NY. 481 pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
2 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
0 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
3 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
0 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
5 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
0 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
3 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
5 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
0 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
0 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|