|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Depolanmış Ürün Zararlıları |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP405 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. EKREM ATAKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Depolanmış ürünlerin öneminin öğretilmesi Depolanmış ürün zararlılarının genel karakterlerinin öğrenir. Depolanmış ürünlerde zararlı böcek ve akar ve kemirğenleri türlerinin tanıtılarak; zararları biyo-ekolojileri ve mücadeleleri hakkında bilgileri öğrenir. Ders kapsamı ile ilgili olarak farklı kaynaklardan bilgiye ulaşabilme, sorunları analiz ederek, çözüm becerilerini elde edebilme yeteneğinin kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP202 Entomoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Depo, ev, ambar, silo ve gıda üretimi yapan yerlerde zararlı böcek, akar ve kemirgenleri tanıtmak, zarar şekilleri, biyolojileri ve ekolojileri ve mücadeleleri konularında bilgiler sunmak ve ayrıca depolanmış ürün zararlılarıyla mücadelenin genel prensipleri hakkında bilgileri sunmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders kapsamı içerisinde depoların çeşit ve özellikleri, depolanan ürünlerin çeşit ve özellikleri, depolanmış ürünlerde ürün kayıplarının genel nedenleri anlatılacaktır. Depolanmış ürün zararlılarının sistematikteki yerleri, yayılışları, konukçuları, zarar şekilleri, ekonomik önemleri, biyolojik ve ekolojik özellikleri öğretilecektir. Depolanmış ürünlerde zararlı değişik takım ve familyalardan böcek, akar ve kemirgen türleri tanıtılarak zararları, biyolojileri ve ekolojileri ve mücadeleleri hakkında bilgiler verilecektir. Ayrıca depolanmış ürün zararlılarıyla savaşın genel prensipleri öğretilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf ve laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Depolanmış Ürünlerde Zararlıların Önemleri |
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
2 |
Depolanmış Ürün Zararlılarının Genel Karakterleri |
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
3 |
Depolanmış Ürün Zararlılarının Genel Karakterleri (devam) |
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
4 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı
Sitophilus granarius (buğday biti), Sitophilus oryzae (Pirinç biti), Sitophilus zemays (Mısır biti), Trogoderma granarium (Khabpr böceği)
|
Ders notlarına ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
5 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı
Dermestes lardarius (Deri böceği), Attagenus piceus (Yün böceği), Attagenus pellio (Kürk böceği), Rhizopertha dominica (Ekin kamburbiti)
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
6 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı
Tenebrio molior (sarı unkurdu), Tenebrio obscurus (Esmer unkurdu), Tribolium confusum (Kırma biti), Tribolium castaneum (Un biti9, Gnathocerus cornutus (Boynuzlu un böceği)
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
7 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı
Latheticus cornutus (uzub başlu unbiti), Tenebroides mauritanicus (Ekin kara böceği), Lassioderma serricorne (Tatlı kurt), Stegobium paniceum (Bakkal böceği), Oryzaephilus surinamensis (Testereli böcek), Oryzaephilus mercator
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
8 |
Ara sınav |
Dersle ilgili olarak verilen tüm kaynaklardan yararlanılarak sınava hazırlık |
|
|
9 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı
Cryptolestes ferruginneus (Küçük kırma biti), Ptinus fur , Ptinus tectus (Örümcek böcek), Niptus hololeucus (altın örümcek böcek), Araecerus fasciculatus
Oryzaephilus mercator
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
10 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Coleoptera takımı
Bruchus spp. (Baklagil tohum böcekleri), Collsobruchus maculatus (börülce tohum böceği), Collosobruchus chinensis (Çin tohum böceği), Aconthocelides obtectus (Fasulye tohum böceği)
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
11 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Lepidoptera takımı
Anagasta kuhniella (Değirmen güvesi), Ephestia elutella (Tütün güvesi), Ephestia cautella (Kuru incir kurdu), Plodia interpunctella (Kuru meyve güvesi),
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
12 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Lepidoptera takımı
Corycyra cephalonica (pirinç güvesi), Pyralis farinalis (un güvesi), Paralispa gularis (İç fındık güvesi), Ephestia figuliella
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
13 |
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Böcekler-Lepidoptera ve Hymenoptera takımı
Nemapagon granellus (ekin ambar güvesi), Sitotraga cerealella (Arpa güvesi), Scrobipalpa operculella (Patates güvesi),
Depolanmış ürünlerde Bulunan Zararlı Akarlar, Fare ve Sıçanlar
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
14 |
Depolanmış Ürün Zararlılarıyla Savaşın Genel Esasları:
Yasal savaş, kültürel savaş, Fiziksel savaş yöntemleri
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
15 |
Depolanmış Ürün Zararlılarıyla Savaşın Genel Esasları:
Kimyasal savaş, Biyoteknik savaş, Biyolojik savaş ve Entegre savaş yöntemleri
|
Ders notları ve yardımcı dökümanlarla hazırlık |
Ders sunusu, uygulama materyali |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların kaynak ders kitaplarından ve verilen dersin sunum ve çıktılarından sınava hazırlanmalarının sağlanması |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hill, D. S. (2002). Pest of Stored Foodstuffs and Their Control. Kluwer Academic Publishing.
Rees, D. P. (2004). Insects of Stored Products. CSIRO Publishing
Özgür, A. F. (1996). Depolanmış Ürün Zararlıları Ders Kitabı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ofset Atölyesi NO: 23, 86 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
5 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
5 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
5 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
5 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
5 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
5 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
5 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
5 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 55 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|