|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sebze Ve Süs Bitkileri Zararlıları |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KAMİL KARUT Prof.Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sebze ve Süs bitkileri zararlılarını tanır. Sebze ve Süs bitkilerindeki zararlıların biyolojilerini bilir. Sebze ve Süs bitkileri zararlılarına karşı uygulanacak kültürel önlemleri bilir. Sebze ve Süs bitkileri zararlılarına karşı uygulanacak kimyasal savaşı bilir. Sebze ve Süs bitkileri zararlılarına karşı uygulanacak biyolojik savaş yöntemini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP202 Entomoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sebze ve Süs bitkileri yetiştiriciliğinde önemli problemlerden biri de zararlılardan kaynaklan problemlerdir. Ürün kaybına neden olan etmenler karşı başarılı bir mücadele yapabilmek için bunların tanınmaları, yayılışları, ekolojik istekleri, biyolojileri, davranışları, bitkinin hangi organında ve nasıl bir zarar oluşturdukları, zararın ekonomik olma derecesi ve önemi ile zararı önlemede yapılması gereken temel mücadele yöntemleri üzerinde durulur. Zararlıların doğal düşmanlarının bilinmesinde zorunluluk vardır. Bu derste zararlılar bitki gruplarına göre bir düzen içerisinde sıralanmışlardır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çevre ve insan sağlığı açısından Organik ve Entegre tarımın ön plana çıktığı günümüz koşullarında sebzelerde (Domates, Biber, Patlıcan, Kabak, Kavun, Karpuz, Hıyar, Lahana, Karnabahar, Brokoli gibi kültür bitkilerinde) zarar oluşturan böcekler ile diğer hayvansal kökenli zararlılar ve bunların mücadeleleri Tüm Savaş ilkeleri doğrultusunda bu ders kapsamında anlatılmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar |
Bitki Koruma ders kitabındaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
2 |
Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar (Devam) |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
3 |
Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar (Devam) |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
4 |
Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar (Devam) |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
5 |
Yaprakları yenen sebzelerin zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
6 |
Kök ve yumrusu yenen sebzelerin zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
7 |
Meyvesi yenen sebzelerin zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
8 |
Meyvesi yenen sebzelerin zararlıları (Devam) |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
9 |
ARASINAV |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
YAZILI |
|
10 |
Çiçek, tohum ve diğer organları yenen sebzelerin zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
11 |
İştah açıcı ve salatası yapılan aromalı sebzelerin zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
12 |
Mantar zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
13 |
Kesme çiçek zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
14 |
Park ve Peyzaj bitkileri zararlıları |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
15 |
Park ve Peyzaj bitkileri zararlıları (Devam) |
Ders notundaki ilgili konular |
Powerpoint sunusu, Tartışma |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
YAZILI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
UYGUN, N., M.R. Ulusoy, ve H. Başpınar, 2002. Sebze Zararlıları. Ç.Ü. Ziraat Fak. Yayınları. Ders Kitabı, 168.s
ALFORD, D.V., 1999. A Textbook of Agricultural Entomology. Blackwell Science Ltd., Oxford, 314p.
Mc Kinlay, R. G., 1992. Vegatable Crop Pests. Mac Millian Pres Ltd., England, 406 pp.
KORNOŞOR, S., 1985. Orman, Park ve Süs Bitkileri Zararlıları. Ç.Ü Ziraat Fakültesi yardımcı ders notu (Teksir).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
1 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
5 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
2 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
3 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
3 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
3 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
2 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
2 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|