|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Epidemiyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP355 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SİBEL UYGUR Prof.Dr. MUKADDES KAYIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitki hastalıkları ve yabancı ot epidemiyolojisinde temel kavramlar öğrenilir. Hastalıklarla ve yabancı otlarla mücadele yöntemlerini öğrenir. Epidemiyolojide kimyasal mücadele uygulamalarında ön tahmin modellerini akılcı bir şekilde kullanır, gereksiz kimyasal uygulamaları önermez. Istilacı yabancı ot kavramını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki korumada sorun yaratan hastalık etmenleri ve yabancı otların neden olduğu epidemilerin ortaya çıkış nedenleri, bunları etkileyen çevre faktörleri ve salgın nedenlerinin oluşmaması için alınması gereken önlemler dersin amacını oluşturmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İnfekte edici salgın bitki hastalıklarının (fungus, bakteri, virüs, viroid v.b.) oluşumunda hastalık etmeni patojen populasyonları, çevre faktörleri ve konukçu populasyon ilişkileri anlatılacaktır. Epidemik hastalıklar için erken uyarı sistemlerinin temel prensiplerine değinilecektir. Epidemik hastalıkların oluşumunda infeksiyon döngülerinin zamana ve mekana göre durumları değerlendirilecektir. Hastalık ve ürün kaybı hesaplamaları, Agro-ekosistem kavramları ve hastalıkla ilişkileri değerlendirilecektir
Yabancı ot türlerinin biyotik ve abiyotik faktörlere bağlı olarak zaman içerisinde populasyonlarında oluşturdukları değişiklikler, özgün ve dış kaynaklı yabancı ot türleri ve bunların agro-ekosisteme girişi, yayılışı ve oluşturdukları epidemiler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Epidemiyolojiye giriş |
Önerilen kaynaklar |
Visual |
|
2 |
Yabancı ot epidemiyolojisi ve çalışma konuları
|
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
3 |
Yabancı ot epidemisini etkileyen faktörler
Kısa ödev I |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
4 |
Yabancı ot populasyon dinamiği ve ekonomik zarar eşiğinin yabancı ot epidemiyolojisindeki önemi
|
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
5 |
İstilKısa ödev IIacı (invasive) yabancı otlar
Kısa ödev II |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
6 |
İstilacı yabancı otlarla mücadele kriter ve yöntemleri |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
7 |
Arasınav |
|
Yazılı sınav |
|
8 |
Bitki hastalıkları epidemi kavramları ve epidemiyoloji |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
9 |
Epidemilerin oluşumuna neden olan faktörler
Kısa ödev III |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
10 |
Epidemilerin gelişimini etkileyen çevre faktörleri |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
11 |
Epidemi biçimleri ve bilgisayar programları |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
12 |
Hastalık ve Ürün Kaybı Hesaplamaları
Kısa ödev |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
13 |
Arasınav |
|
Yazılı sınav |
|
14 |
Salgın hastalıların önlenmesinde erken uyarı tahmin sistemleri |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
15 |
Bitki hastalıkları ile mücadelede epidemiyolojinin önemi |
Önerilen kaynaklar |
Görsel |
|
16/17 |
Yarıyıl sınavı |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Epidemiology of Plant Diseases. 2006. Cooke, B.M., Gareth Jones, D., Kaye, B. University College Dublin, Springer, 576p.
Fundamentals of Weed Science. 2007. Zimdahl, R.L., Elsevier press. 666p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Dinamics of weed population. 1995. Cousens, R., Mortimer, M., Cambridge Uni. Press. 332p.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
4 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
3 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
4 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
3 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
3 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
4 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
5 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
4 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
8 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
12 |
24 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|