|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bakteriyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP307 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YEŞİM AYSAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çeşitli kültür bitkilerinde görülen ve ekonomik zarar oluşturan prokaryotlar (bakteri, fitoplazma ve spiroplazma) hakkında genel bilgiler öğrenir. Bu hastalıkların mücadele stratejilerinin neler olduğu hakkında genel bilgiler öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP201 Fitopatoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkilerde hastalık yapan prokaryotik etmenler (bakteri, fitoplazma ve spiroplazma), genel özellikleri, bitkilerde meydana getirdikleri simptomlar ve bunlara karşı uygulanması gerekli korunma ve mücadele yöntemleri hakkında eğitim vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitki bakteriyolojisi ve çalışma alanları, bitkilerde hastalık yapan bakteri, fitoplazma ve spiroplazma etmenleri, bitkilerde meydana getirdikleri simptomlar ve bunlara karşı korunma ve mücadele yöntemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bakteriyoloji ve fitobakteriyoloji biliminin tarihsel gelişimi
Ödev verilmesi |
|
görsel anlatım |
|
2 |
Bitki patojen prokaryotların hücresel yapısı, bakteri hücresinin genel özellikleri, fitoplazma ve spiroplazma arasındaki benzerlik ve farklılıklar |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım ve laboratuarda mikroskobik inceleme |
|
3 |
Bitki patojen prokaryotların taksonomisi ve isimlendirme |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
4 |
Bitki patojen prokaryotların neden olduğu hastalık belirtileri ve ürettikleri virülenslik faktörleri |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
5 |
Konukçu-patojen ilişkileri (bitkiye giriş, enfeksiyon öncesi koşullar, hastalıklara dayanıklık, taşınma ve yayılma) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
6 |
Konukçu-patojen ilişkileri (bitkiye giriş, enfeksiyon öncesi koşullar, hastalıklara dayanıklık, taşınma ve yayılma) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
7 |
Bitki patojen prokaryotların tanısı (simptomolojik, mikroskopik inceleme, izolasyon, geleneksel tanı, moleküler ve serolojik tanı) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım, laboratuarda mikroskobik inceleme ve besi yerine izolasyon uygulamaları |
|
8 |
ARASINAV |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
|
|
9 |
Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından yasal önlemler (karantina ve sertifikasyonun önemi) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
10 |
Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kültürel önlemler (ekim yeri seçimi, ekim zamanının ayarlanması, çeşit seçimi, gübreleme ve bakım ön |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
11 |
Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kültürel önlemler (sanitasyon ve eradikasyon) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
12 |
Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından biyolojik mücadele (biyolojik preparatlar) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
13 |
Bitki patojen prokaryotlarla mücadele yollarından kimyasal preparatlar (antibiyotikler, bakırlı preparatlar, bitki aktivatörleri ve dezenfektanlar) |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
14 |
Bitki patojen prokaryotlarla mücadelede tohum uygulamaları |
işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışmak |
görsel anlatım |
|
15 |
Ödevlerin Sunumu |
ödevi kaynak kitaplardan hazırlamak |
görsel anlatım |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların kaynak ders kitaplarından ve verilen dersin sunum ve çıktılarından sınava hazırlanmalarının sağlanması |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Lelliott, R.A. and Stead, D.E., 1987. Methods for the diagnosis of bacterial diseases of plants. Blackwell Scientific Publications.
Goto, M., 1990. Fundamentals of bacterial plant pathology. Academic Press
Schaad, N.W., Jones, J. B., Chun, W., 2001. Laboratory guide for identification of plant pathogenic bacteria. American Phytopathological Society.
Ders Kitabı: Fitobakteriyoloji, Hazırlayan: Saygılı, Şahin ve Aysan (2006)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ders için hazırlanmış power point sunuları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
95 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
5 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
3 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
3 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
3 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
3 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
3 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
4 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
2 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
3 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 51 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|