|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Herboloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP305 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SİBEL UYGUR Prof.Dr. FEYZULLAH NEZİHİUYGUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Herboloji bilim dalını ve konularını öğrenmek, Yabancı otların zarar ve faydalarını bilmek, Yabancı otların biyolojileri ve ekolojileri hakkında bilgi sahibi olmak, Yabancı otların çevre faktörleri ile ilişkilerini öğrenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Herboloji bilim dalı, çalışma konuları, bunlar içerisinde tarımda zararlı yabancı otların çimlenme ve gelişme biyolojileri, ekolojileri ile yarar ve zararları hakkında bilgi vermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yabancı otların tanımı ve karakteristikleri; zarar ve yararları ile oluşturdukları kayıplar; yabancı otların gelişme dönemleri ve biyolojileri; allelopati; populasyon dinamikleri; zararlarını saptamada önemli kriterler bu dersin içeriğidir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuar, Saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Herboloji bilim dalı, konuları ve tarihçesi
|
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
2 |
Yabancı ot kavramı, yabancı otların yarar ve zararları
Laboratuvar çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
3 |
Yabancı otları birbirinden ayıran taksonomik karekteristikleri, yabancı otların sınıflandırılması ve herbaryum teknikleri
Herbaryum ödevi |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
4 |
Zehirli yabancı otlar
Laboratuvar çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
5 |
Parazit yabancı otlar ve biyolojileri
Laboratuvar çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
6 |
Sulu habitatlarda sorun olan algler ve su yabancı otları
Laboratuvar çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
7 |
ARA SINAV |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Yazılı sınav |
|
8 |
Yabancı otların generatif çoğalması
Saha çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
9 |
Yabancı otların vejetatif çoğalması ve apikal dominans |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
10 |
Yabancı otları etkileyen biyotik faktörler
Saha çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
11 |
Yabancı otları etkileyen abiyotik faktörler |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel,Sözlü |
|
12 |
Yabancı otların populasyon dinamiği
Saha çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
13 |
Allelopati ve allelokimyasallar |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
14 |
Yabancı otların kritik periyodu ve mücadelede önemi
Saha çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
15 |
Yabancı otların ekonomik zarar eşiği ve etkileyen faktörler
Herbaryum ödevlerinin toplanması
Saha çalışması |
Önerilen ders notundaki ilgili konular |
Görsel |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar görülmüş tüm konular |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Crane, E., Honey. 1975. A Comprehensive Survey. International Bee Research Association. Chalfont St. Peter, Buckinghamshire. London. 607 pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
- Herboloji (Yabancı Ot Bilimi), Zeki Özer, İzzet Kadıoğlu, Hüseyin Önen, Nihat Tursun. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Yayınları No: 20, Kitaplar serisi No:10, Tokat, 1998.
- Weed Science, Principles and Practices. Thomas JK. Monaco, Stephen C. Weller, Floyd M. Ashton, John Wiley & Sons, Inc., New Tork, 2002.
- Grundlagen der Unkraut-bekaempfung. Werner Koch, Karl Hurle. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart, 1978.
- Unkrautbaempfung. Werner Koch. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart, 1970.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
5 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
3 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
5 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
1 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
4 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
4 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
5 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
3 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
4 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
5 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 85 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|