Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Böcek Ekolojisi

Dersin Kodu : BKP304

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. KAMİL KARUT
Prof.Dr. CENGİZ KAZAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Böcek ekolojisi ile ilgili temel kavram ve tanımları bilir.
Böceklerin yeryüzünde başat olma nedenlerini bilir.
Böcek populasyonlarını sınırlayan ekolojik faktörleri bilir ve olası epidemiyolojik gelişmeleri tahmin eder.
Türler içi veya türler arası rekabeti öğrenir, yaşam çizelgeleri oluşturarak böcek populasyonlarının farklı ekolojik koşullarda gelişimlerini tahmin eder.
Karşılaştıkları farklı habitatları böcek zenginliği açısından karşılaştırabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BKP202 Entomoloji
BKP304 Böcek Ekolojisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Böceklerin populasyon gelişimine etki eden ekolojik faktörleri öğreterek, böcek populasyonlarının yönetilmesi için gerekli bilgi birikimini sağlamak.

Dersin İçeriği : Böcek ekolojisindeki temel kavramlar ile böceklerin yeryüzünde başat olma nedenleri, böcek populasyonlarını sınırlayan ekolojik faktörler, türler içi ve türler arası rekabet, yaşam çizelgeleri farklı ekolojik koşullarda tür zenginliği gibi kavramları içerir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf, laboratuvar, arazi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin genel tanıtımı, böceklerin sınıflandırılması ile ilgili temel kavramlar, ilkel böcek takımlarının genel özellikleri Ders Notundaki İlgili Konular Görsel anlatım
2 Ekolojide kullanılan bazı tanımlar ekolojinin bölümleri; Otoekoloji, Sinekoloji Böcek Çevrebilimi: 4-10 s. Görsel anlatım
3 Böceklerin yeryüzünde başat olma nedenleri Böcek Çevrebilimi :11-17 Görsel anlatım
4 Böceklerin başat olma nedenleri (devam) Böcek Çevrebilimi :11-17 Görsel anlatım
5 Böceklerin populasyon yoğunluğuna etki eden canlı ve cansız etmenler Böcek Çevrebilimi: 18-181 Görsel anlatım
6 Populasyon yoğunluğuna etki eden canlı ve cansız etmenler (devam) Böcek Çevrebilimi :182-256 Görsel anlatım
7 Yaşam çizelgesi nedir? Böcek yaşam çizelgeleri ve entomolojide kullanımı, Ecological Methodology, 503-519; Insect Ecology, 135-139 Görsel anlatım
8 Arasınav Ara sınava kadar işlenmiş konular
9 Yaşam çizelgesi tipleri, üremeyi esas alan yaşam çizelgeleri, ölümü esas alan yaşam çizelgeleri, yaşam çizelgelerinin hesaplanması, Ecological Methodology, 503-519; Insect Ecology, 135-139; Ecology, 399-401; Görsel anlatım
10 İşlevsel ve sayısal tepkiler, işlevsel, sayısal tepki hesaplamaları, entomolojide kullanımına ilişkin örnekler, Insect Ecology, 62-66, 91, 242 Görsel anlatım
11 Böcek biyoçeşitliliği, biyoçeşitlilik nedir, biyoçeşitlilik parametrelerinin hesaplanması (dominantlık, benzerlik ve çeşitlilik indisleri) Ecological Methodology, 411-451 Görsel anlatım
12 Adalar coğrafyası Ecology, 709-712; Insect Ecology, 353-360, 429-431 Görsel anlatım
13 Böcek populasyonlarının belirlenmesinde kullanılan örnekleme yöntemleri Entomology & Pest Management, 205-229 Görsel anlatım
14 Böcek populasyonlarının belirlenmesinde kullanılan örnekleme yöntemleri (devam) Entomology & Pest Management, 230-245 Görsel anlatım
15 Ödev sunu Görsel anlatım
16/17 Yıl Sonu Sınavı Ders notu ve sunulardan final sınavına hazırlanmak


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1-Böcek Çevrebilimi (Böcek Ökolojisi), (Prof. Dr. İbrahim Akif Kansu)
 2-Ecological Methodology, (C. J. Krebs)
 3-. Insect Ecology, (P. W. Price)
 4-. Entomology & Pest Management (Larry P. Pedigo)
 5-Ecology, (Robert E. Ricklefs)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. 1
2 Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. 5
3 Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma 1
4 Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. 1
5 Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma 1
6 Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi 3
7 Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. 4
8 Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. 4
9 Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. 1
10 Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır 1
11 Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. 5
12 Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur 0
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 59
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.36
Dersin AKTS Kredisi: 2