|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Böcek Ekolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KAMİL KARUT Prof.Dr. CENGİZ KAZAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Böcek ekolojisi ile ilgili temel kavram ve tanımları bilir. Böceklerin yeryüzünde başat olma nedenlerini bilir. Böcek populasyonlarını sınırlayan ekolojik faktörleri bilir ve olası epidemiyolojik gelişmeleri tahmin eder. Türler içi veya türler arası rekabeti öğrenir, yaşam çizelgeleri oluşturarak böcek populasyonlarının farklı ekolojik koşullarda gelişimlerini tahmin eder. Karşılaştıkları farklı habitatları böcek zenginliği açısından karşılaştırabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP202 Entomoloji BKP304 Böcek Ekolojisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Böceklerin populasyon gelişimine etki eden ekolojik faktörleri öğreterek, böcek populasyonlarının yönetilmesi için gerekli bilgi birikimini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Böcek ekolojisindeki temel kavramlar ile böceklerin yeryüzünde başat olma nedenleri, böcek populasyonlarını sınırlayan ekolojik faktörler, türler içi ve türler arası rekabet, yaşam çizelgeleri farklı ekolojik koşullarda tür zenginliği gibi kavramları içerir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf, laboratuvar, arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin genel tanıtımı, böceklerin sınıflandırılması ile ilgili temel kavramlar, ilkel böcek takımlarının genel özellikleri |
Ders Notundaki İlgili Konular |
Görsel anlatım |
|
2 |
Ekolojide kullanılan bazı tanımlar ekolojinin bölümleri; Otoekoloji, Sinekoloji |
Böcek Çevrebilimi: 4-10 s. |
Görsel anlatım |
|
3 |
Böceklerin yeryüzünde başat olma nedenleri |
Böcek Çevrebilimi :11-17 |
Görsel anlatım |
|
4 |
Böceklerin başat olma nedenleri (devam) |
Böcek Çevrebilimi :11-17 |
Görsel anlatım |
|
5 |
Böceklerin populasyon yoğunluğuna etki eden canlı ve cansız etmenler |
Böcek Çevrebilimi: 18-181 |
Görsel anlatım |
|
6 |
Populasyon yoğunluğuna etki eden canlı ve cansız etmenler (devam) |
Böcek Çevrebilimi :182-256 |
Görsel anlatım |
|
7 |
Yaşam çizelgesi nedir? Böcek yaşam çizelgeleri ve entomolojide kullanımı,
|
Ecological Methodology, 503-519; Insect Ecology, 135-139 |
Görsel anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konular |
|
|
9 |
Yaşam çizelgesi tipleri, üremeyi esas alan yaşam çizelgeleri, ölümü esas alan yaşam çizelgeleri, yaşam çizelgelerinin hesaplanması, |
Ecological Methodology, 503-519; Insect Ecology, 135-139; Ecology, 399-401; |
Görsel anlatım |
|
10 |
İşlevsel ve sayısal tepkiler, işlevsel, sayısal tepki hesaplamaları, entomolojide kullanımına ilişkin örnekler, |
Insect Ecology, 62-66, 91, 242 |
Görsel anlatım |
|
11 |
Böcek biyoçeşitliliği, biyoçeşitlilik nedir, biyoçeşitlilik parametrelerinin hesaplanması (dominantlık, benzerlik ve çeşitlilik indisleri) |
Ecological Methodology, 411-451 |
Görsel anlatım |
|
12 |
Adalar coğrafyası |
Ecology, 709-712; Insect Ecology, 353-360, 429-431 |
Görsel anlatım |
|
13 |
Böcek populasyonlarının belirlenmesinde kullanılan örnekleme yöntemleri |
Entomology & Pest Management, 205-229 |
Görsel anlatım |
|
14 |
Böcek populasyonlarının belirlenmesinde kullanılan örnekleme yöntemleri (devam) |
Entomology & Pest Management, 230-245 |
Görsel anlatım |
|
15 |
Ödev sunu |
|
Görsel anlatım |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Ders notu ve sunulardan final sınavına hazırlanmak |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-Böcek Çevrebilimi (Böcek Ökolojisi), (Prof. Dr. İbrahim Akif Kansu)
2-Ecological Methodology, (C. J. Krebs)
3-. Insect Ecology, (P. W. Price)
4-. Entomology & Pest Management (Larry P. Pedigo)
5-Ecology, (Robert E. Ricklefs)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
1 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
1 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
1 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
1 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
3 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
4 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
4 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
1 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
1 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
5 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 59 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|