|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kültür Bitk. Zar. Akarlar |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CENGİZ KAZAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mesleki etik değerleri bilir.
Akarlar hakkında temel bilgi ve kavramları bilir. Akarların morfolojisi ve iç yapılarını bilir. Akarların üreme ve gelişmesini bilir. Akarların biyolojisini bilir. Akarların beslenme ve konukçu seçimlerini bilir. Akarisitleri ve akarların mücadelesinde kullanılan diğer kimyasalları bilir. Akarlar üzerinde beslenen diğer doğal düşmanları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BKP202 Entomoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenci bu derste öncelikle akarları ve özellikle kültür bitkilerinde zararlı akarları böceklerden ayırmayı öğrenecektir. Ayrıca akarların morfolojisi ile genel olarak fizyolojisini öğrenecektir. Daha sonra zararlı akarlar familya ve tür bazında tanılanılacaktır. Akarların biyolojik özellikleri üzerinde çalışılacak ve akarların mücadelesinde kullanılan yöntemler ayrıntılı olarak anlatılacaktır. Bu sayede öğrenci öncelikle zararlı ve faydalı akarları tanıyacak ve mücadelesinde kullanılmak üzere kendisine sorulduğunda yöntemler önerebilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Akar ve diğer arthropodlar arasında taksonomik açıdan önemli ayırıcı özellikler. Tarımsal üretimde zararlı akarlar ile avcı akarların tanınması. Kültür bitkilerinde zararlı akarların davranış, biyoloji ve ekolojileri ile Acarina´ya karşı kullanulan mücadele yöntemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hafta – Akaroloji Nedir? Çalışma Konuları, Dünyada Akaroloji, Bitki Koruma Açısından Akaroloji ve Karşılaşılan Önemli Sorunlar, Akaroloji ile İlgili Kaynaklar |
Genel Bilgiler
Kaynak No: 2, Sayfa : 1-16
|
Görsel anlatım |
|
2 |
Arthropoda Filumu, Acarina, Akarları Böceklerden Ayıran Özellikler ve Akarların Genel Morfolojik Özellikleri, Toplanması, Preparatlarının Yapılması |
Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9
Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44
|
Görsel anlatım |
|
3 |
Akarlarda Solunum, Sindirim, Boşaltım, Dolaşım, Sinir ve Üreme Sistemleri |
Kaynak No: 1, Sayfa: 31-47
Kaynak No: 3, Sayfa: 11-45
|
Görsel anlatım |
|
4 |
Opilioacariformes, Parasitiformes, Acariformes Hakkında Genel Bilgiler |
Kaynak No: 3, Sayfa: 99-120
Kaynak No: 5, Sayfa 1-8
|
Görsel anlatım |
|
5 |
Bitki Koruma Açısından Önemli Akar Gruplarının Familya Düzeyinde Tanı Anahtarı Yardımı ile Tanınması |
Kaynak No: 4, Sayfa 11-32 |
Görsel anlatım |
|
6 |
Tetranychidae Familyası İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
Kaynak No: 4, Sayfa 46-86 |
Görsel anlatım |
|
7 |
Ara Sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
|
|
8 |
Tenuipalpidae ve Tarsonemidae Familyaları İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304
Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121
|
Görsel anlatım |
|
9 |
Eriophyidae Familyası İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
Kaynak No: 2, Sayfa: 327-385
Kaynak No: 4, Sayfa: 127-137
|
Görsel anlatım |
|
10 |
Penthaleidae ve Tydeidae Familyaları İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri |
Kaynak No: 2, Sayfa: 307 -316; 318-321 |
Görsel anlatım |
|
11 |
Phytoseiidae Familyası (Avcı Akarlar) İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Biyolojik Savaş Etmeni Olarak Kullanılmalarına İlişkin Örnekler |
Kaynak No: 2, Sayfa: 76-89
Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216
|
Görsel anlatım |
|
12 |
Akarisitler; Geçmişte ve Günümüzde Akarisit Olarak Kullanılan Kimyasalların Aktif Madde ve Ticari Preparatlar |
Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 |
Görsel anlatım |
|
13 |
Tarla ve Sera Koşullarında Akarlara Karşı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarına İlişkin Başarılı Örnekler |
Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216
Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246
|
Görsel anlatım |
|
14 |
Tarla ve Sera Koşullarında Akarlara Karşı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarına İlişkin Başarılı Örnekler |
Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216
Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246
|
Görsel anlatım |
|
15 |
Ödev Sunu |
|
Görsel anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanma |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
4. ZHANG, Z, Q., 2003. Mites of Greenhouses, “Identification, Biology and Control”. CABI Publishing, Cambridge, MA 244 pp.
5. CHHILLAR, B. S., GULATI, R., and BHATNAGAR, P., 2007. Agricultural Acarology, Daya Publishing House, 350 pp.
6. ÖNCÜER, C., 1993. Tarımsal Zararlılarla Savaş Yöntemleri ve İlaçlar, Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 326 s.
1. ECEVİT, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Samsun.
2. JEPPSON, L.R., KEIFER, H.H., BAKER, E.W., 1975. Mites Injures to Economic Plants. Universty of California Press, Berkeley.
3. KRANTZ, G. W., 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
4 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
5 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
1 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
5 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
4 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
2 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
2 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
4 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
1 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
0 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
4 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|