Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Besleme

Dersin Kodu : BKP214

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitki besin elementlerinin alımı ve bitki içerisinde taşınımında rol oynayan mekanizmaları ve kontrol süreçlerini tanır
Organik madde, mikroorganizmalarla ilişkiler ve besin elementleri döngüsü çerçevesinde farklı özelliklere sahip topraklarda besin elementlerinin davranış şekillerini kavrar
Verim, kaliteyi artırıcı süreçlerin karşılıklı etkileri ve beslenme bozuklukları gibi konularla ilişkili bitki besin elementlerinin metabolizması ve görevleri hakkında temel bilgilerle donanır
Gübreleme, sulama, organizmalar, biyoteknoloji, ıslah vb faliyetler yardımıyla, besin elementlerinin alımının yönetimi ve iyileştirilmesinin etkin hale getirilmesi için gerekli bilgilere sahip olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders, Besin elementlerinin topraktaki davranışları, bitkiye alımı ve bitki içerisinde taşınması, alınan besin elementlerinin metabolizması ve bitkideki görevleri ve besin elementi alımının yönetimi ve iyileştirilmesi konularında öğrencilere, bitkisel üretim alanında kendilerine yeterli olacak temel bilgileri vermeyi amaçlar.

Dersin İçeriği : Bu derste (i) bitki beslemenin ilgi alanları, tarihçesi, bitki beslemeye ait temel kavramlar, (ii) kök, hücre duvarı, apoplast, (iii) bitki besin elementlerinin alımı ve radyal taşınımı, (iv) bitki besin elementlerinin ksilem ve floem taşınımları, (v) fotosentez ve asimilat üretimi, (vi) bitki hormonları, (vii) bitki besin elementlerinin metabolizması ve görevleri, (viii) verim kanunları ve gübre gereksinimi ve (ix) organik ve mineral gübreler ve uygulama yöntemleri konularında temel bilgiler verilir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bitki beslemenin ilgi alanları, hedefleri, tarihçesi, bitki beslemeye ait temel kavramlar Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
2 Kök, hücre duvarı, apoplast Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
3 Bitki besin elementleri alımı ve radyal taşınım Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
4 Ksilem ve floem taşınımı Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
5 Fotosentez ve asimilat üretimi Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
6 Bitki hormonları Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
7 Bitki besin elementlerinin bitkideki görevleri (N-S-P) Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
8 ARA SINAV Ders notları, kaynak kitaplar Çoktan seçmeli
9 Bitki besin elementlerinin bitkideki görevleri (K-Mg-Ca-mikro elementler) Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
10 Bitki besin elementlerinin bitkideki görevleri (K-Mg-Ca-mikro elementler) Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
11 Verim kanunları ve gübre gereksinimi Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
12 Verim kanunları ve gübre gereksinimi Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
13 Organik gübreler ve uygulama yöntemleri Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
14 Mineral gübreler ve uygulama yöntemleri Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
15 Mineral gübreler ve uygulama yöntemleri Ders notları, kaynak kitaplar Düz analtım, tartışma
16/17 FİNAL SINAVI Ders notları, kaynak kitaplar Çoktan seçmeli


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Burhan Kacar & A. Vahap Katkat (2010). Bitki Besleme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
 Petra Marschner (2012). Marschner’s Mineral Nutrition of Higher Plants (Third Edition), Elsevier.
 Konrad Mengel & Ernest A. Kirkby (2001). Principles of Plant Nutrition, Kluwer Academic Publishers.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. 0
2 Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. 0
3 Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma 0
4 Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. 0
5 Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma 0
6 Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi 0
7 Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. 0
8 Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. 0
9 Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. 0
10 Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır 0
11 Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. 0
12 Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur 4
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3