|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sulama Ve Drenaj |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonunda öğrenci sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, drenaj, sulama suyunun sağlanması, sulamanın proglamlanması gibi temel sulama ve drenaj konularını kavrayabilecektir. Öğrenci sulama programlamasını, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemleri kavrayabilecektir. Öğrenci sulama yöntemleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgileri bilir duruma gelecektir. Öğrenci drenaj sorununu, drenaj belirtilerini, drenaj nedenlerini ve farklı drenaj yöntemlerini öğrenerek alınması gerekli önlemleri belirleyebilecektir. Öğrenci sulama mühendisliği konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir düzeye gelebilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarla sulama ve drenaj kavramı, önemli ilkeleri, sulama suyu ölçüm teknikleri, sulama suyunun sağlanması, sulamanın programlanmasında kullanılan yaklaşımlar, bitki su tüketimleri, sulama yöntemleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgiler, drenaj etüdleri, yöntemleri ve sulama drenaj ilişkilerini vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sulama ve drenajın tanımları ve önemi , sulama suyu ölçüm teknikleri, sulama suyunun sağlanması, sulamanın programlanması, bitki su tüketim hesapları, sulama yöntemleri, yüzey sulama, yağmurlama ve damla sulama yöntemlerinin temel ilkeleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgiler, drenaj etüdleri, drenaj yöntemleri , su kalitesi ve sulama drenaj ilişkileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sulama ve drenajın gelişimi ve önemi, sulama ve drenajın tanımı, Türkiye’de sulama sorunları |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
2 |
Akış ölçme yöntemleri, Sulama suyunun sağlanması, su kaynakları, yüzey su kaynakları, yeraltı suyu, pompaj |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
3 |
Sulama gereksinimi ve programlanması, bitki -toprak-atmosfer (iklim) ilişkileri, bitki kök derinliği |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
4 |
Bitki büyüme mevsimi uzunluğu, toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, özgül ağırlık, hacim ağırlığı, porozite |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
5 |
Toprak suyunun özellikleri, toprak suyunun yararlılığı, toprakta suyun devinimi, sulama gereksinim-iklim ilişkisi ve ödev konularının verilmesi |
Ders notunun ilgili bölümleri ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
6 |
Sulama suyu gereksinimi, su tüketiminin (evapotranspirasyon) belirlenmesi, su tüketiminin doğrudan ölçümü, su tüketiminin kestirimi, bitki katsayıları |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
7 |
Sulama programının oluşturulması, programlama yaklaşımları, sulama zamanının belirlenmesi, bitki belirteçleri, toprak belirteçleri, su bütçesi tekniği, her sulamada uygulanacak su miktarı |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
8 |
Sulama randımanları, sulama gereksinimi, sulama sistemlerinin projeleme ölçütleri ve ödev konularının verilmesi |
Ders notunun ilgili bölümleri ve internetten tarama |
Yazılı ve görsel anlatım |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
10 |
Sulama yöntemleri, sulama yöntemlerinin sınıflandırılması, yüzey sulama yöntemleri, tava sulama, uzun tava (border) sulama, karık yöntemi |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
11 |
Yağmurlama sulama yöntemi, yağmurlama sulamanın kullanılabilirliği, yağmurlama sulamanın yararları, yağmurlama sulamanın sakıncaları ve sınırlılıkları, yağmurlama sisteminin ögeleri, yağmurlama sistemlerinin tipleri |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
12 |
Damla sulama yöntemi, damla sulama yönteminin kullanılabilirliği, damla sulama yönteminin potansiyel yararlar, damla sulama yönteminin potansiyel sınırlılıkları, damla sulama sisteminin ögeleri. |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
13 |
Damla sistemlerinde tıkanmanın denetimi, fertigasyon uygulaması, damla sistemlerinde işletme ve bakım, damla sulama sisteminde sulama suyu gereksinimi, günlük su tüketimi. |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
14 |
Tarımsal drenaj, drenajın yararları, drenaj belirtileri, drenaj etüdleri |
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
15 |
Drenaj yöntemleri, yüzey drenaj yöntemleri, toprak altı drenaj yöntemleri, mol drenaj yöntemleri
|
Ders notunun ilgili bölümleri |
Anlatım ve problem çözümleri |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl Sonu Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çeşitli kaynaklarla zenginleştirilmiş sunular
Sönmez, N., Balaban, A., Benli, E., 1984. Kültürteknik Ders Kitabı. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, 335s.
Kanber, R., 1997. Sulama Ders Kitabı. Ç.Ü. Ziraat Fak. Ders Kitapları, 530s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
2 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
4 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
0 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
3 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
0 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
2 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
0 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
2 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
5 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
0 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
3 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|