|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım Ekonomisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP204 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarımsal üretimin ayırt edici temel özelliklerini tanımlayabilme
Tarım sektörünün ulusal ekonomideki yeri ve diğer sektörlerle etkileşimi ve ekonomik gelişmeye katkılarını değerlendirebilme
Ekonominin temel kavram ve araçlarını kullanarak tarım sektöründe karşılaşılan sorunlarla ilgili olarak ekonomik ilkelere dayalı fikir yürütme becerisinin kazanılması,
Tarım işletmelerinin yıllık faaliyet sonuçlarının değerlendirilmesinde kullanılan başlıca ölçütleri tanımlayabilme, karşılaştırabilme
Tarım sektöründe ürünlerin tarladan tüketiciye giderken geçtiği aşamaları, bu aşamalar arasındaki ilişkileri, bunlar üzerinde etkili başlıca faktörleri tanımlayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonominin temel ilkelerinin tarımda karşılaşılan sorunlara uygulanmasıyla bu sorunlara çözüm bulunması; tarım ve tarıma dayalı işletmelerde faaliyet sonuçlarının yorumlanması, değerlendirilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarım ekonomisine ilişkin temel konu ve kavramlar: Tarımın gelişim süreci: Tarım sektörü ve bu sektör mallarının özellikleri: Tarım ve ekonomik gelişme; Dünyada ve Türkiye’de durum: Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik kavram ve ilkeler: Tarımsal üretim faktörleri ve özellikleri: Tarım işletmelerinde yıllık faaliyet sonuçları ve analizi: İşletme bilançolarının hazırlanması ve analizi: Tarım işletmelerinin yönetimi: Tarımsal pazarlama: Tarım ve gıda politikaları: Tarımda örgütlenme ve kooperatifçilik |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarım ekonomisine giriş; tanımlar, işlevler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
2 |
Tarımsal faaliyetin ayırt edici özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
3 |
Tarımsal faaliyetin ayırt edici özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
4 |
Tarım sektörünün ulusal ekonomiye katkıları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
5 |
Tarım sektörünün ulusal ekonomiye katkıları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
6 |
Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik ilkeler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
7 |
Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik ilkeler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
8 |
Üretim faktörleri (toprak, sermaye) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
9 |
Üretim faktörleri (emek-girişimcilik); tarımsal finansman, yönetim |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
10 |
Ara sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
11 |
Tarımsal işletmecilikte yıllık faaliyet sonuçlarının değerlendirilmesi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
12 |
Tarımsal pazarlama |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
13 |
Tarımda örgütlenmenin önemi; örgütlenme çeşitleri, kooperatifler, ilkeleri, çeşitleri, görevleri, sorunları ve geçirdiği değişimler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
14 |
Tarım politikası |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
15 |
Genel Tekrar |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Ders anlatımı |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Ders anlatımı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği, 2001, Prof. Dr. İ. Hakkı İnan, T.Ü. Tekirdağ Ziraat Fakültesi, Tekirdağ, 2001
Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Erkan Rehber ve Doç. Dr. Bahattin Çetin, Tarım Ekonomisi Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları, Bursa, 1998.
Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Zeynel Dinler, Ekin Kitabevi, Bursa, 2000
Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Ahmet Erkuş ve ark., A.Ü. Ziraat Fakültesi, Ankara,
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
3 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
3 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
3 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
3 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
3 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
3 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
3 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
3 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
3 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
3 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
3 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|