Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Duyusal Analiz Yöntemleri ve Panelist Eğitimi

Dersin Kodu : GM-679

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. TURGUT CABAROĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Duyusal analiz için uygun oda koşullarını sağlama yetisi kazanır
Panelist seçimi ve eğitimini bilir
Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde ileri duyusal analiztekniklerini kullanır
Etik değerlere saygılıdır
Duyusal analiz sonuçlarını yorumlama yetisi kazanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan ileri duyusal analiz (tanımlama) tekniklerinin ve duyusal analizi gerçekleştirecek panelistlerin seçimi, eğitimini ve izlenmesi prosedürünü öğretmek

Dersin İçeriği : Duyusal analiz odasının dizaynı, panelist seçimi, eğitimi ve izlenmesi, tatlara ve spesifik kokulara duyarlılığın ölçümü, ileri duyusal analiz teknikleri, tanımlama analizleri; doku profil analizi, lezzet profil analizi, aroma profil analizi, tüketici testleri, sonuçların rapor edilmesi, farklı gıdalarda uygulama.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf ve duyusal laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Duyusal analize giriş Ders notu Sözlü
2 Duyusal analiz odalarının dizaynı için genel kurallar Ders notu Sözlü
3 Panelistlerin seçimi, eğitimi ve izlenmesi Ders notu Sözlü, uygulamalı
4 Renk, görünüş ve doku ölçümü Ders notu, lab Sözlü, uygulamalı
5 Tada karşı duyarlılık ve ayırdetme testleri Ders notu, lab Sözlü, uygulamalı
6 Burunla ve genizle koklama metodu Ders notu, lab Sözlü, uygulamalı
7 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı
8 Spesifik kokular tanıma ve ayırdetme testleri Ders notu, lab Sözlü, uygulamalı
9 Yoğunluğa karşı sıralama testi Ders notu, lab Sözlü, uygulamalı
10 İleri duyusal analiz metotları: tanımlama teknikleri Ders notu Sözlü
11 Lezzet profil analizi Ders notu sözlü
12 Aroma profil analizi Ders notu sözlü
13 Doku profil analizi Ders notu sözlü
14 Tüketici testleri, örnek test formları Ders notu sözlü
15 Sonuçların rapor edilmesi Ders notu sözlü
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Harry T. Lawless ve Hildegarde Heymann, 2005, Sensory Evaluation of Food Principles and Practices.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir 4
2 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir 1
3 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir 2
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir 1
5 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir 5
6 Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilir 3
7 Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilir ve yeni bilgi üretebilir 4
8 Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilir 4
9 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir 5
10 Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir 2
11 Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilir 3
12 Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir 3
13 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir 2
14 Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir 3
15 Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6