|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hesaplamalı İstatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB351 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ALİ İHSANGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bir paket programın, örneğin R, temellerini öğrenir. Tek değişkenli veri grafiklerini çizer ve analizini yapar İki değişkenli veri grafiklerini çizer, regresyon ve korelasyon analizini yapar. Belli dağılımların özelliklerini bilgisayar yardımıyla kolaylıkla öğrenir ve dağılımsal problemleri çözer. Bilgisayar simülasyonu yapar. Güven aralıklarını bulmayı ve hipotezleri test etmeyi bilgisayar yardımıyla yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere bir istatistiksel paket programın temellerini öğretme ve temel istatistik bilgilerini bu programı kullanarak uygulama ve karşılaştıkları pratik bir problemi bilgisayar yardımıyla çözümleyebilme becerisini kazandırmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Veri tipleri, tek değişkenli veri ve grafikleri, iki değişkenli veri ve grafikleri, regresyon, dağılımlar, merkezi limit teoremi, simülasyon, güven aralıkları ve hipotez testleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen-Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Veri tipleri, R programının temelleri
|
Kaynak okuma |
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar
|
|
2 |
Tek değişkenli veri ve grafikler
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
3 |
Tek değişkenli veri ve grafikler
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
4 |
Tek değişkenli veri ve grafikler
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
5 |
İki değişkenli veri ve grafikler
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
6 |
İki değişkenli veri ve grafikler
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
7 |
İki değişkenli veri ve grafikler
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
8 |
Ara Sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Dağılımlar ve merkezi limit teoremi
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
10 |
Simülasyon
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, , Örnek uygulamalar |
|
11 |
Güven aralıkları
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
12 |
Güven aralıkları
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
13 |
Hipotez testleri
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
14 |
Hipotez testleri
|
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
15 |
Hipotez testleri |
Kaynak okuma, bilgisayarda proje hazırlama
|
Düz Anlatım, Örnek uygulamalar |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Using R for Introductory Statistics, J. Verzani, Chapman and Hall/ CRC, Boca Raton, 2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Introductory Statistics with R, P. Dalgaard, Springer, New York, 2008.
A Beginner´s Guide to R, A. F. Zuur, E. N. Ieno, E. H.W.G. Meesters, Springer, New York, 2009.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
5 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
4 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
5 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
4 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
3 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
5 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
4 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
3 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
5 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
5 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
1 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
28 |
28 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
30 |
30 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|