Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğretim İlke Ve Yöntemleri

Dersin Kodu : MB 201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yapılandırmacı yaklaşım ve çoklu zeka kuramını açıklar.
Öğretim tekniklerini (mikro öğretim, beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme tekniği, gösteri ve benzetim) tanır.
Kavram haritası çizer.
Kavram haritasının fen eğitiminde kullanım amaçlarını açıklar.
Üst düzey düşünme becerilerini tanır.
Düz anlatım, soru-cevap, rol oynama ve drama, sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, problem çözme, örnek olaya dayalı öğrenme, buluş yoluyla öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme yöntemlerini tanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ülkemiz fen ve teknoloji öğretiminde gelişmiş ülkelerde olduğu gibi, etkin ve kalıcı öğrenmeyi sağlamak için yeni arayışlar içerisine girmiştir. Bu doğrultuda, Öğretim İlke ve Yöntemleri dersinde ilköğretim fen bilgisi öğretiminde öğrenci merkezli, etkili ve anlamlı öğrenme temelli, çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri üzerinde durulacaktır. Bu amaçla ders içeriği, yapılandırmacı öğrenme kuramı ile anlamlı öğrenme için yöntem ve teknikleri kapsamaktadır.

Dersin İçeriği : Ders içeriği Yapılandırmacı öğrenme kuramı, Çoklu zeka kuramı, Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Mikro öğretim, Beyin fırtınası, Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği, Kavram Haritası, Üst düzey düşünme becerileri, Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi,Tartışma yöntemi, Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla öğretme, İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi, Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme, Sorgulamaya (Araştırmaya) Dayalı Öğrenme, Probleme dayalı öğrenme, Proje tabanlı öğrenme konularını kapsar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma
2 Yapılandırmacı öğrenme kuramı Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
3 Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
4 Çoklu zeka kuramı, Mikro öğretim, Beyin fırtınası Çoklu zeka kuramı konulu kavram haritası çizimi Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
5 Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği Kaynak okuma Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
6 Anlatım Yöntemi ve Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi Kaynak okuma Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
7 Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel Kaynak okuma Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
8 Vize
9 İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme
10 İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
11 Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
12 Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
13 Probleme dayalı öğrenme Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
14 Proje tabanlı öğrenme Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
15 Genel değerlendirme Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası,
16/17 Final sınavları Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Arslan, M. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. (2. Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
 Çepni, S. (2007). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. (6. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
 Bahar, M. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. (1. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara
 Doğanay, A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. (2. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
 Kaya, O.N. (2003). Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 70-79. egitim.cukurova.edu.tr/myfiles/open.aspx?file=1632.pdf adresinden alınmıştır.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 1 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 0
2 Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 0
3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 0
4 Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 5
5 Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 0
6 Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 0
8 Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. 0
9 Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 0
10 Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. 0
11 Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 0
12 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3
14 Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 0
15 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
16 İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 0
17 Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 0
18 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 0
20 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4