|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğretim İlke Ve Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yapılandırmacı yaklaşım ve çoklu zeka kuramını açıklar. Öğretim tekniklerini (mikro öğretim, beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme tekniği, gösteri ve benzetim) tanır.
Kavram haritası çizer. Kavram haritasının fen eğitiminde kullanım amaçlarını açıklar. Üst düzey düşünme becerilerini tanır. Düz anlatım, soru-cevap, rol oynama ve drama, sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, problem çözme, örnek olaya dayalı öğrenme, buluş yoluyla öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme yöntemlerini tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ülkemiz fen ve teknoloji öğretiminde gelişmiş ülkelerde olduğu gibi, etkin ve kalıcı öğrenmeyi sağlamak için yeni arayışlar içerisine girmiştir. Bu doğrultuda, Öğretim İlke ve Yöntemleri dersinde ilköğretim fen bilgisi öğretiminde öğrenci merkezli, etkili ve anlamlı öğrenme temelli, çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri üzerinde durulacaktır. Bu amaçla ders içeriği, yapılandırmacı öğrenme kuramı ile anlamlı öğrenme için yöntem ve teknikleri kapsamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders içeriği Yapılandırmacı öğrenme kuramı, Çoklu zeka kuramı, Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Mikro öğretim, Beyin fırtınası, Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği, Kavram Haritası, Üst düzey düşünme becerileri, Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi,Tartışma yöntemi, Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla öğretme, İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi, Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme, Sorgulamaya (Araştırmaya) Dayalı Öğrenme, Probleme dayalı öğrenme, Proje tabanlı öğrenme konularını kapsar.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma |
|
|
|
2 |
Yapılandırmacı öğrenme kuramı |
|
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
3 |
Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri |
|
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
4 |
Çoklu zeka kuramı, Mikro öğretim, Beyin fırtınası |
Çoklu zeka kuramı konulu kavram haritası çizimi |
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
5 |
Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
6 |
Anlatım Yöntemi ve Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
7 |
Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel |
Kaynak okuma |
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
8 |
Vize |
|
|
|
9 |
İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme |
|
|
|
10 |
İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi |
|
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması |
|
11 |
Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme |
Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama |
Anlatım, Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması |
|
12 |
Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme |
Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama |
Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması |
|
13 |
Probleme dayalı öğrenme |
Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama |
Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması |
|
14 |
Proje tabanlı öğrenme |
Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama |
Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kaynak okuma, grupça sunum hazırlama |
Soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, |
|
16/17 |
Final sınavları |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Arslan, M. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. (2. Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
Çepni, S. (2007). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. (6. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Bahar, M. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. (1. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara
Doğanay, A. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. (2. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Kaya, O.N. (2003). Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 70-79. egitim.cukurova.edu.tr/myfiles/open.aspx?file=1632.pdf adresinden alınmıştır.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
0 |
|
2 |
Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. |
0 |
|
3 |
Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. |
0 |
|
4 |
Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. |
5 |
|
5 |
Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. |
0 |
|
6 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
0 |
|
8 |
Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. |
0 |
|
9 |
Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. |
0 |
|
10 |
Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. |
0 |
|
11 |
Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
0 |
|
13 |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. |
3 |
|
14 |
Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. |
0 |
|
15 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
16 |
İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. |
0 |
|
17 |
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. |
0 |
|
18 |
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|