Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı

Dersin Kodu : FTÖ309

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğretimde kullanılan araç-gereçleri tanır.
Öğretim araç-gereçlerinin etkili kullanım ilkelerini ifade eder.
Fen ve Teknoloji dersi 5-8. sınıf seviyesinde kullanılabilecek, öğrenciyi etkin hale getirmeye yönelik bir materyal tasarlar.
Tasarladığı materyalin derste nasıl kullanılacağını açıklar.
Fen Bilimleri dersi 6-8. sınıf seviyesinde kullanılabilecek materyalleri tanır.
Öğretimde öğretim teknolojilerini kullanmanın önemini ifade eder.
Uzaktan eğitim ve bilgisayar destekli eğitimi açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders kapsamında öğretim teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli internet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu konuları öğretilecektir. Ayıca öğrencilerden ilköğretim 5-8. sınıf fen bilgisi dersi programına uygun olacak şekilde öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller tasarlamaları beklenmektedir.

Dersin İçeriği : Eğitim materyali, teknoloji ve öğretmen, Teknoloji ve iletişim, Eğitim ve öğretim teknolojileri, Öğretim araç-gereçlerini etkili kullanmak,Öğretim materyalinin seçimi, Materyal tasarım ve hazırlama ilkeleri, İnternet ve eğitim amaçlı kullanımı, Uzaktan eğitim, Gerçek nesne ve modeller, Yazılı gereçler (kitap, broşür) ve görsel basılı materyaller (resim, fotoğraf, tablo, çizim), Çeşitli pano ve tahtalar, Tepegöz ve saydamlar, Ses ögeleri (kaset, CD, ses çıkaran nesneler), TV ve video, Bilgisayar destekli öğretim, Bilgisayar temelli öğretim

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma
2 Temel kavramlar, öğretim hedefleri ve araç seçimi. Eğitim materyali, teknoloji ve öğretmen. İletişim, eğitim ortamı tasarımı İlgili bölümleri okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
3 Öğretim araç-gereçlerini etkili kullanmak. Öğretim materyalinin seçimi. Materyal tasarım ve hazırlama ilkeleri. İlgili bölümleri okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
4 Öğretim teknolojileri kullanımı. Uzaktan eğitim. İnternet ve eğitim amaçlı kullanımı. İlgili bölümleri okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası
5 Gerçek nesne ve modeller, Yazılı gereçler (kitap, broşür) ve görsel basılı materyaller (resim, fotoğraf, tablo, çizim), Çeşitli pano ve tahtalar, Tepegöz ve saydamlar İlgili bölümleri okuma, grup sunumu için hazırlanma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
6 Ses ögeleri (kaset, CD, ses çıkaran nesneler), TV ve video, Bilgisayar destekli öğretim, Bilgisayar temelli öğretim İlgili bölümleri okuma, grup sunumu için hazırlanma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, grup çalışması
7 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
8 Vize
9 Bayram
10 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
11 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
12 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
13 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
14 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
15 Tasarlanmış materyal tanıtımı 5-8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarını ve öğretim programını inceleme, bir materyal tasarlamak için gerekli malzemeleri tedarik etme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, gösteri
16/17 Final sınavları


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Koşar, E., Yüksel, S., Özkılıç, R., Avcı, U., Alyaz, Y. & Çiğdem, H. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Öğreti, Pegem A Yayınları, Ankara.
 Yıldız, R., Sünbül, A.M., Halis, İ. & Koç, M. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Mikro Yayınları, Ankara.
 Fen ve Teknoloji Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı: http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=74
 Vural, B. (2004). Eğitim Öğretimde Teknoloji ve Materyal Kullanımı. Hayat Yayıncılık, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  Bilimsel makaleler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 0
2 Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 0
3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 0
4 Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 0
5 Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 0
6 Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 0
8 Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. 5
9 Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 0
10 Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. 0
11 Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 0
12 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 0
14 Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 0
15 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 5
16 İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 0
17 Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 0
18 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 108
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.32
Dersin AKTS Kredisi: 4