|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kimyada Özel Konular |
|
Dersin Kodu |
: |
FTÖ305 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre kirliliğinin insan sağlığı ve çevre üzerindeki etkilerini açıklar. Sera etkisinin oluşumu ve önemini fark eder. Sera gazlarının olası etkilerini açıklar. Küresel ısınmanın dünya üzerindeki etkilerini ifade eder. Porselen ve seramiğin yapısı ve kullanım alanlarını tanır. Cam ve bileşenlerini tanır. Kanın yapısını, ilaçları ve etki mekanizmalarını tanır. Dünyamızın enerji kaynaklarını tanır. Fotosentez, solunum ve sindirim olaylarını kimyasal olarak özetler. Temizlik maddelerinin kimyasal yapısını ve doğru kullanımı için dikkat edilecekleri açıklar. Bor elementini ve kullanım alanlarını tanır. Bor elementinin Türkiye için önemini fark eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders bünyesinde kimyanın gündelik hayatımızda sıkça rastladığımız uygulama alanları ile ilgili konular işlenecektir. Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin bilimsel okuryazar olmaları oldukça önem verilen bir konudur. Bu ders sonunda öğretmen adaylarının fen okur-yazarlığını geliştirmek, hedefler arasındadır. Ayrıca kimyada özel konular dersi ile öğretmen adaylarımızın ilköğretim 6-8. sınıf konularındaki, özellikle kimya ile ilgili kısımlarında, günlük hayatla ilişkiler kurabilmelerine de katkılar sağlayabilmek amaçlanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
1. endüstriyel kimya ve çevre kirliliği 2. sera gazları ve etkileri 3. asit yağmurları 4. Porselen ve Seramik 5. cam ve bileşenleri 6. ilaç tedavisi ve kimya (kan kimyası) 7. Dünyamızın enerji kaynakları (fosil yakıtlar ve yenilenebilir enerji kaynakları) 8. nükleer enerji 9.fotosentez, solunum ve sindirim 10. Bor elementi, kullanım alanları ve Türkiye bor potansiyeli |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma |
|
Anlatım |
|
2 |
Öğrencilere sunum yapacakları konuların dağıtılması |
|
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
3 |
1. GRUP -Sanayi ve Çevre Kirliliği, 2. GRUP -Sera Gazları ve Önemi – Küresel Isınma |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
4 |
3. GRUP -Asit Yağmurları, |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
5 |
4. GRUP -Porselen ve Seramik 5. GRUP- Cam ve Bileşenleri, |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
6 |
6.GRUP –İlaç tedavisi ve kimya (Kan kimyası) |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
7 |
7. GRUP -Dünyamızın Enerji Kaynakları (Fosil, Yenilenebilir ve yeni kaynaklar), |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
8 |
Vize haftası |
|
|
|
9 |
8. GRUP- Nükleer Enerji |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
10 |
9. GRUP- Fotosentez, Solunum, Sindirim, |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
11 |
9. GRUP- Fotosentez, Solunum, Sindirim, |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
12 |
10. GRUP- Temizlik maddelerinin kimyası ve doğru kullanımı |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
13 |
11. GRUP-Bor elementi, kullanım alanları ve Türkiye bor potansiyeli |
Öğrenciler sunumu yapılacak konulara hazırlanacaklardır. |
Sunuş Yoluyla Öğrenme, soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma |
|
14 |
Tartışma |
|
beyin fırtınası, tartışma |
|
15 |
Tartışma |
|
beyin fırtınası, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavları |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Muhsin Tunay GENÇOĞLU. Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Türkiye Açısından Önemi. Web adresi: http://perweb.firat.edu.tr/personel/yayinlar/fua_612/612_502.pdf
Hüseyin Bağ. (2009). Kimyada özel konular. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
Özge KAHVECİOĞLU, Güldem KARTAL, Aybars GÜVEN, Servet TİMUR. Metallerin çevresel etkileri - I Web adresi: http://www.metalurji.org.tr/dergi/dergi136/d136_4753.pdf
Deniz Ersoy ve Selim Sanver. (1994). Ozon tabakasının yırtılması ve dünya için önemi. Web adresi: http://www.ekolojidergisi.com.tr/resimler/10-1.pdf?ref=klasshop.com
Sedat KADIOĞLU ve Zarife TELLİOĞLU. (1996). Enerji kaynaklarının kullanımı ve çevreye etkileri. Web adresi: http://www.emo.org.tr/ekler/63ea51eeb9eb4b9_ek.pdf
Aynur Demir . Küresel İklim Değişikliğinin Biyolojik Çeşitlilik ve Ekosistem Kaynakları Üzerine Etkisi. Web adresi: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/47/1155/13590.pdf
Naciye Erdoğan Sağlam, Ertuğ Düzgüneş ve İsmet Balık. (2008). Küresel Isınma ve İklim Değişikliği. Web adresi: http://www.cilginbiyologlar.com/makaleler/nesaglam-eduzgunes-ibalik.pdf
Sücaattin KIRIMHAN. (2004). Hava kirliliğinin uluslararası önemi: Hava kirliliği ve asitleşme.
Web adresi: http://kirimhan.com/havakirliligi.pdf
Asit Yağmurları ve etkileri. Çevre ve Orman Bakanlığı Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü. Web adresi: http://www.dmi.gov.tr/FILES/genel/sss/asityagmurlari.pdf
Ali İhsan İlhan, Cihan Dündar, Nezahat Öz, Hülya Kılınç. Hava kirliliği ve asit yağmurlarının çevre ve insan sağlığı üzerine etkileri. Web adresi: http://www.dmi.gov.tr/FILES/arastirma/webhakir.pdf
M. Burak Buluttekin (Şubat 2008). Bor maden ekonomisi: Türkye’nin dünya bor piyasasındaki yeri. 2. Ulusal İktisat Kongresi. Web adresi: www.deu.edu.tr/userweb/iibf_kongre/dosyalar/buluttekin.pdf
M. Hakkı Alma ve Bilal Acemioğlu (2001). Türkiye’nin bor kaynakları, kullanım yerleri ve orman ürünleri endüstrisi. Fen ve Mühendislik Dergisi 2001, Cilt 4, Sayı 2, sf 62-72.
Web adresi: fmd.ksu.edu.tr/sayi/42/42.62-72.pdf
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdurrahman SATMAN. Dünyada Enerji Kaynakları. Web adresi: http://www.trntp.org/pdf/asamalar/3/kitap/Dunyada_enerji_kaynaklari.pdf
Çağatay Güler ve Zakir Çobanoğlu. (1997). Enerji ve çevre. Web adresi: http://www.tusak.saglik.gov.tr/pdf/kitaplar/css41.pdf
Bülent İlhan GONCALOGLU, Ferruh ERTURK ve Alpaslan EKDAL .(2000). Termik santrallerle
nükleer santrallerin çevresel etki değerlendirmesi açısından karşılaştırılması. Web adresi: http://www.ekoloji.com.tr/resimler/34-2.pdf
Kemal Öztürk. (2002). Küresel İklim Değişikliği ve Türkiye’ye Olası Etkileri.
Web adresi: http://www.akuastrateji.sumae.gov.tr/downloads/makale_tr/Kuresel_Isin_Ik.pdf
Güyagüler, T. (2001). Türkiye bor potansiyeli. 4.Endüstriyel Hammaddeler Sempozyumu, İzmir, Türkiye.
http://www.mta.gov.tr/etut/madenler/kullanim_alanlari.htm#bor
http://www.elektrikliposta.com/bor-madeni/
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
5 |
|
2 |
Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. |
0 |
|
3 |
Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. |
0 |
|
4 |
Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. |
0 |
|
5 |
Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. |
5 |
|
6 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. |
3 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
0 |
|
8 |
Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. |
0 |
|
9 |
Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. |
3 |
|
10 |
Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. |
0 |
|
11 |
Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
13 |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. |
4 |
|
14 |
Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. |
0 |
|
15 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
5 |
|
16 |
İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. |
0 |
|
17 |
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. |
5 |
|
18 |
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. |
0 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|