Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilimin Doğası Ve Bilim Tarihi

Dersin Kodu : FTÖ304

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. NURİ EMRAHOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilgi ve bilimin doğası tanımlar. Bilimi etkileyen felsefi akımları tanır ve özelliklerini birbirleriyle karşılaştırır. Epistemoloji, ontoloji, bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği kavramlarını açıklar. Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. Olayları bilimsel olarak sorgular. Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmak ve öğrencilerine kazandırmak için gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili öneriler geliştirir. Bilim tarihinde yer alan fen alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilimsel düşüncenin gelişimi, bilimin doğası ve bilim felsefesi hakkında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi kazandırmak.

Dersin İçeriği : Bilimin tanımı: amaçları, özellikleri, gelişimi ve geçirdiği evreler. Bilim Tarihi: bilim felsefesi, felsefi akımlar ve bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi. Epistemoloji, ontoloji: bilimsel kavramların doğası, bilgiye nasıl ulaşıldığı, bilimsel bilgi ve özellikleri. Varlık kavramı. Bilimsel yöntem: bilimsel düşünce, bilimsel sorgulama. Bilim ve toplum: bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim nedir? Bilimsel bilgi, bilimsel süreçler anlatım, sorucevap tartışma
2 Bilimin doğasını anlama. Bilim tarihindeki olaylarla örneklendirme anlatım, sorucevap görsel
3 Bilim Tarihi: bilim felsefesi, felsefi akımlar anlatım, sorucevap görsel
4 Bilim Tarihi: felsefi akımların bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi. anlatım, sorucevap görsel
5 Bilim Tarihi: Eskiçağda bilim, yunanlılar ve romalılar döneminde bilim, ortaçağda bilim, yeni çağda ve yakınçağda bilim. anlatım, sorucevap görsel
6 Epistemoloji, ontoloji: bilimsel kavramların doğası, bilgiye nasıl ulaşıldığı anlatım, sorucevap görsel
7 Epistemoloji, ontoloji: bilimsel bilgi ve özellikleri. anlatım, sorucevap görsel
8 ARA SINAV
9 Varlık kavramı. anlatım, sorucevap görsel
10 Bilimsel yöntem, bilimsel düşünce. Bilim tarihinden örnekler anlatım, sorucevap görsel
11 Bilimsel sorgulama. Bilim tarihinden örnekler anlatım, sorucevap görsel
12 Bilim tarihinden örnekler anlatım, sorucevap görsel
13 Bilim ve toplum: bilim etiği. Bilim tarihinden örnekler anlatım, sorucevap görsel
14 Genel tekrar anlatım, sorucevap görsel
15 Genel tekrar anlatım, sorucevap görsel
16/17 final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   John Langone/ Bruce Stutz/ Andrea Gianopoulos NTV YAYINLARI
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 8 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 2
2 Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 0
3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 0
4 Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 0
5 Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 3
6 Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 0
8 Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. 0
9 Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 3
10 Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. 0
11 Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 0
12 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
13 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 0
14 Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 0
15 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
16 İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 0
17 Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 3
18 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 3
20 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 8 2 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3