|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Genetiği |
|
Dersin Kodu |
: |
THM109 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. NURHAYAT ÇULLUOĞLU Öğr.Gör.Dr. FAHRİYE BİHTER ZAİMOĞLU ONAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Genetik terimini kavrama ve tanımlama. 2. Bitkilerde kalıtımın sitolojik esaslarını kavrama ve anlama. 3. Bitkilerde varyasyon kavramı ve bunun genetik faktörlerle ilişkisini açıklayabilme. 4. Bitkilerde monohibrit kalıtım esaslarını açıklayabilme 5. Bitkilerde dihibrit kalıtımın esaslarını öğrenerek, bu esasları tohumluk üretimi ile bağdaştırma 6. Bitkilerde genetik interaksiyonları algılayabilme. 7. Bitkilerde genetik etkileşimler ve cinsiyet faktörünü genetik temellerle ilişkilendirebilme. 8. Bitkilerde Mendel kurallarının uygulama alanlarını kavrayabilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkilerde genetik ve kalıtım kavramları ile bitkiler arasında genetik faktörlerden kaynaklanan varyasyonların temelinin öğretilerek, bitkisel karakterlerin oluşumunda genetik faktörlerin rol ve etkisinin anlatılması.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı ve işlenecek konular ve kullanılacak kaynakların tanıtılmasıve öğrencilerle tanışma. |
|
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
2 |
Genetiğe giriş, Genetik Kavramlar |
Erensayın, C. (1. bölüm, s. 1-10)), Öner, C. (2-4) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
3 |
Kalıtımın sitolojik esasları
|
Erensayın, C. (2. bölüm, s. 11-28), Öner, C. (17-33) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
4 |
Kalıtımın sitolojik esasları
|
Erensayın, C. (2. bölüm, s. 11-28), Öner, C. (17-33) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
5 |
Mendel genetiği ve monohibrit kalıtımın esasları
|
Erensayın, C. (3. bölüm, s. 29-42), Öner, C. (39-43) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
6 |
Mendel genetiği ve monohibrit kalıtımın esasları
|
Erensayın, C. (3. bölüm, s. 29-42), Öner, C. (39-43) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
7 |
Mendel genetiği ve dihibrit kalıtımın esasları
|
Erensayın, C. (4. bölüm, s. 43-55), Öner, C. (44-47) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
8 |
Mendel genetiği ve dihibrit kalıtımın esasları
|
Erensayın, C. (4. bölüm, s. 43-55), Öner, C. (44-47) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
9 |
Multiple allelizm ve bitkilerdeki önemi
|
Erensayın, C. (6. bölüm, s. 69-82), Öner, C. (66-72) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
10 |
Ara Sınavı
|
|
|
|
11 |
Cinsiyetin belirlenmesi ve cinsiyetle ilişkili kalıtım
|
Erensayın, C. (7-8. bölüm, s. 83-118), Öner, C. (165-181) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
12 |
Cinsiyetin belirlenmesi ve cinsiyetle ilişkili kalıtım
|
Erensayın, C. (7-8. bölüm, s. 83-118), Öner, C. (165-181) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
13 |
Mutasyonlar
|
Erensayın, C. (12. bölüm, s. 159-189), Öner, C. (187-198) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
14 |
Populasyon genetiği ve kantitatif kalıtım
|
Erensayın, C. (13. bölüm, s. 192-226), Öner, C. (617-630) |
Düz Anlatım, Tartışma
|
|
15 |
FİNAL
|
|
|
|
16/17 |
FİNAL
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
"Erensayın, C. (2000). Genetik. Nobel Yayın Dağıtım.
Öner, C., Sümer, S., Öner, R., Öğüş, A., Açık, L. (2009). Genetik Kavramlar. Palme Yayıncılık."
Öner, C., Sümer, S., Öner, R., Öğüş, A., Açık, L. (2009). Genetik Kavramlar. Palme Yayıncılık."
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
* Elde ettiği verilerin analizini yapabilme, değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olma |
0 |
|
2 |
* Bitki ve tohumlardaki hastalık ve zararlıları tanıma ve mücadele yapabilme yetisine sahip olma |
0 |
|
3 |
* Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak gerekli yöntem ve teknikleri belirleyip uygulayabilme yetisinde olma |
0 |
|
4 |
Alanıyla ilgili plan ve projeleri koordine adebilme, bireysel yada ekip olarak sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
5 |
* Alanında edindiği bilgi ve becerileri geliştirebilme yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
6 |
* Sorgulayıcı ve araştırıcı olma yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
7 |
* Analitik düşünme yetkinliğinde olma |
0 |
|
8 |
*Tarımsal üretim için gerekli kuramsal ve temel bilgiye sahip olma |
4 |
|
9 |
* Farklı bitki türlerine ait tohum oluşumu, üretim teknikleri, pazarlama ve hasat gibi süreçler hakkında bilgi sahibi olma |
4 |
|
10 |
* Farklı tarla ve sebze bitkilerinin ekolojik istekleri ve bunların yetiştirilme yöntemleri ve ıslah yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma |
0 |
|
11 |
* Tarımsal üretim yapabilme ve tohum elde etme, bunlarla ilgili kalite analizleri yapabilme yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
12 |
* Farklı bitkilerde ıslah yöntemlerini uygulayabilme yetisinde olma |
3 |
|
13 |
* Yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilme ve etkin iletişim becerisine sahip olma |
0 |
|
14 |
* Temel düzeyde ingilizce kullanım becerisine sahip olma |
0 |
|
15 |
* Atatürk ilkeleri ve inkilapları konusunda bilinçli ve bilgi sahibi olma |
0 |
|
16 |
* Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak bilgiye ulşama yetkinliğine sahip olma |
0 |
|
17 |
* Tohum tescili, sertifikalı tohumluk üretimi hakkında yasal düzenlemelere hakim olma |
0 |
|
18 |
* Çevre koruma, iş güvenliği ve sağlıgı konularında yeterli bilince sahip olma |
0 |
|
19 |
*Teknik, teknolojik ve ekonomik yönlerini dikkate alınarak tohum üretim alanlarında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek ve yönetebilecek yetkinliğine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 111 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|