Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Düşünce Tarihi

Dersin Kodu : ILS310

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- Öğrenciler, Türk kavramının salt ırka dayalı bir belirlenim olmadığını anlar.
2- Türk düşüncesinin bakir bir alan olduğunu kavrar
3- Türk düşüncesinin islam öncesi ve sonrası tarzındaki ayrımın incelikleri üzerine fikir yürütebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk düşüncesinin ne olduğunu ve ayrımlarını tarihsel süreçte eleştirel olarak kavrar.

Dersin İçeriği : Düşünce tarihinde önemli bir yer tutan Türk düşüncesi ve felsefesini dönemlere ayırarak ayrımlarını felsefi bir bakışla ortaya koymak ders içeriğini oluşturur.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk Düşüncesinin imkanı ve sınırları Türk Tefekkür Tarihi (s.1-26) yüzyüze (anlatım)
2 İslam Öncesi Türk düşüncesi Türk Tefekkür Tarihi (s.61-122) yüzyüze (anlatım)
3 İslam sonrası Türk düşüncesi Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) yüzyüze (anlatım)
4 Turfan metinleri Ortaasyanın 1000 Yılı (Türk Dilleri Araştırmaları 3 (1993) (s.293-302) yüzyüze (anlatım)
5 Selçuklu öncesi Türk Düşüncesi Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) yüzyüze (anlatım)
6 Büyük Selçuklu Devleti ve Türk Düşüncesi Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) yüzyüze (anlatım)
7 Anadolu Selçuklu Devleti ve Türk Düşüncesi Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) yüzyüze (anlatım)
8 Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Osmanlı ve Türk Düşüncesi Osmanlı´nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, DEM (2007) 13, (s.123-153) yüzyüze (anlatım)
10 Fatih Dönemi ve felsefe Osmanlı´nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, DEM (2007) 13, (s.123-153) yüzyüze (anlatım)
11 Türklerde din, bilim ve felsefe Türk Tefekkür Tarihi (s.172-254) yüzyüze (anlatım)
12 Tasavvuf ve Türk düşünce biçimi Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (s.10-38) yüzyüze (anlatım)
13 Tanzimat Dönemi Türk Düşüncesi Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi (s.33-338) yüzyüze (anlatım)
14 Cumhuriyet Dönemi Türk Düşüncesi Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi (s.346-483) yüzyüze (anlatım)
15 Genel değerlendirme ve tartışma Önceki konular üzerinde düşünme ve tartışma yüzyüze (tartışma)
16/17 final sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hilmi Ziya Ülken: Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi
 Hatice Toksöz: Osmanlı´nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, DEM (2007) 13, (s.123-153)
 Hilmi Ziya Ülken: Türk Tefekkür Tarihi
 Hannelore Küchler: "Ortaasyanın 1000 Yılı" Türk Dilleri Araştırmaları 3 (1993) (s.293-302)
Diğer Kaynaklar  Osman Turan: Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi
 Süleyman Hayri Bolay: Türk Düşüncesinde Gezintiler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 4
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 4
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 56
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.24
Dersin AKTS Kredisi: 2