|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Düşünce Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS310 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Öğrenciler, Türk kavramının salt ırka dayalı bir belirlenim olmadığını anlar. 2- Türk düşüncesinin bakir bir alan olduğunu kavrar 3- Türk düşüncesinin islam öncesi ve sonrası tarzındaki ayrımın incelikleri üzerine fikir yürütebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk düşüncesinin ne olduğunu ve ayrımlarını tarihsel süreçte eleştirel olarak kavrar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Düşünce tarihinde önemli bir yer tutan Türk düşüncesi ve felsefesini dönemlere ayırarak ayrımlarını felsefi bir bakışla ortaya koymak ders içeriğini oluşturur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk Düşüncesinin imkanı ve sınırları |
Türk Tefekkür Tarihi (s.1-26) |
yüzyüze (anlatım) |
|
2 |
İslam Öncesi Türk düşüncesi |
Türk Tefekkür Tarihi (s.61-122) |
yüzyüze (anlatım) |
|
3 |
İslam sonrası Türk düşüncesi |
Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) |
yüzyüze (anlatım) |
|
4 |
Turfan metinleri |
Ortaasyanın 1000 Yılı (Türk Dilleri Araştırmaları 3 (1993) (s.293-302) |
yüzyüze (anlatım) |
|
5 |
Selçuklu öncesi Türk Düşüncesi |
Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) |
yüzyüze (anlatım) |
|
6 |
Büyük Selçuklu Devleti ve Türk Düşüncesi |
Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) |
yüzyüze (anlatım) |
|
7 |
Anadolu Selçuklu Devleti ve Türk Düşüncesi |
Türk Tefekkür Tarihi (s.123-162) |
yüzyüze (anlatım) |
|
8 |
Arasınav |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
9 |
Osmanlı ve Türk Düşüncesi |
Osmanlı´nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, DEM (2007) 13, (s.123-153) |
yüzyüze (anlatım) |
|
10 |
Fatih Dönemi ve felsefe |
Osmanlı´nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, DEM (2007) 13, (s.123-153) |
yüzyüze (anlatım) |
|
11 |
Türklerde din, bilim ve felsefe |
Türk Tefekkür Tarihi (s.172-254) |
yüzyüze (anlatım) |
|
12 |
Tasavvuf ve Türk düşünce biçimi |
Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (s.10-38) |
yüzyüze (anlatım) |
|
13 |
Tanzimat Dönemi Türk Düşüncesi |
Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi (s.33-338) |
yüzyüze (anlatım) |
|
14 |
Cumhuriyet Dönemi Türk Düşüncesi |
Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi (s.346-483) |
yüzyüze (anlatım) |
|
15 |
Genel değerlendirme ve tartışma |
Önceki konular üzerinde düşünme ve tartışma |
yüzyüze (tartışma) |
|
16/17 |
final sınavı |
Önceki konuların gözden geçirilmesi |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hilmi Ziya Ülken: Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi
Hatice Toksöz: Osmanlı´nın Klasik Döneminde Felsefe ve Değeri, DEM (2007) 13, (s.123-153)
Hilmi Ziya Ülken: Türk Tefekkür Tarihi
Hannelore Küchler: "Ortaasyanın 1000 Yılı" Türk Dilleri Araştırmaları 3 (1993) (s.293-302)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Osman Turan: Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi
Süleyman Hayri Bolay: Türk Düşüncesinde Gezintiler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 56 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|