Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Su Ürünlerinde Bozulma İndikatörleri

Dersin Kodu : SUF317

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. YEŞİM ÖZOĞUL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Su ürünlerinde tazelik ve tazeliği etkileyen faktörleri öğrenir
Post mortem kimyasal değişimler ve nedenlerini açıklar
Kaliteyi koruma metodları ve alınacak önlemleri listeler
Laboratuarda çalışırken dikkat edilmesi gereken unsurları listeler
Deniz ürünlerinde besin madde bileşenleri analizleri yapabilir
Duyusal, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analiz metodları kavrar
Su ürünlerinin tazelik kalitesini ölçmede kullanılan metotlar ile bozulma parametreleri hakkında bilgi edinir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Su ürünlerinin kalitesini belirlemede kullanılan duyusal, kimyasal ve mikrobiyolojik analizler hakkında bilgi verilmesi ve uygulamalı olarak bu analizlerin bireysel olarak yapılması

Dersin İçeriği : Su ürünlerinde tazelik ve etkileyen faktörler, kaliteyi koruma metodları ve alınacak önlemler, su ürünlerinde besin madde bileşenlerinin önemi ve kimyasal yapıları, besin madde ve yağ asit analizi, post-mortem kimyasal değişimler ve nedenleri, kalite belirlemede kullanılan duyusal, kimyasal, fiziksel ve mikrobiyolojik metotlar, TVB-N, TBA analizleri, biyojenik aminler ve nukleitid yıkım ürünleri analizleri, lipit oksidasyonu (FFA, PV yapılması), mikrobiyolojik bozulma ve lab. uygulama

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri ve İşleme Teknolojisi ABD nın laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Su ürünlerinde tazelik ve etkileyen faktörler Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım
2 Kaliteyi koruma metodları ve alınacak önlemler Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım ve beyin fırtınası
3 Su ürünlerinin besin madde bileşenleri, Kimyasal yapıları ve önemi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım ve beyin fırtınası
4 Su ürünlerinin besin madde bileşenlerinin analizi Öğrenciye proje ödevi verilir Analizeri yapmak için laboratuvar hazırlığı, proje hazırlığı Laboratuvar
5 Su ürünlerinin besin madde bileşenlerinin analizi Analizeri yapmak için laboratuvar hazırlığı, proje hazırlığı Laboratuvar
6 Post-mortem kimyasal değişimler ve nedenleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, proje hazırlığı Düz anlatım ve beyin fırtınası
7 Kalite belirlemede kullanılan duyusal, kimyasal, fiziksel ve mikrobiyolojik metotlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, proje hazırlığı Düz anlatım ve beyin fırtınası
8 Arasınav Sınava hazırlık
9 Subjektif ve objektif duyusal metotlar ve fiziksel metotlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, proje hazırlığı Düz anlatım ve beyin fırtınası
10 Kimyasal ve Biyokimyasal metotlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, proje hazırlığı Düz anlatım ve beyin fırtınası
11 TVB-N, TBA gibi kimyasal analizlerin uygulanması Laboratuvar hazırlığı, proje hazırlığı Düz anlatım ve laboratuvar
12 Biyojenik aminler ve nukleitid yıkım ürünleri, lab. uygulama Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Laboratuvar hazırlığı, proje hazırlığı Düz anlatım ve laboratuvar
13 Lipit oksidasyonu ve önemi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, proje hazırlığı Düz anlatım ve beyin fırtınası
14 Lipit oksidasyonu ve labaratuvar uygulama (FFA, PV yapılması) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Laboratuvar hazırlığı, proje hazırlığı Düz anlatım ve laboratuvar
15 Mikrobiyolojik bozulma ve labaratuvar uygulama, Proje teslimi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Laboratuvar hazırlığı Düz anlatım ve laboratuvar
16/17 Final Sınava hazırlık


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ozogul, Y. (2010). Chapter 13. Methods for Freshness Quality and Deterioration. In: Handbook of Seafood and Seafood Products Analysis. (Edited by Leo M.L. Nollet and Fidel Toldra). CRC Press, Taylor &Francis Group, London. 910pp
 Su Ürünlerinde Bozulma İndikatörleri Ders Notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
2 Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. 5
3 Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. 4
4 Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. 4
5 Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. 4
6 Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 5
7 Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 4
8 Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 3
9 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 4
10 Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 4
11 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 4
12 Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 4
13 Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. 4
14 Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. 4
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3