|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İhtiyoplanktona Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
SUF226 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. DURSUN AVŞAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Planktonik organizmalar arasından ihtiyoplanktonu ayırd eder Şekil ve morfolojileri itibariyle balık yumurtalarını tanımlar Balık larvalarını şekil ve morfolojik olarak tanımlar Balık yumurta ve larvalarının nasıl örnekleneceğini gösterir Balık larvalarının davranışlarını açıklar Balıklarda ergin bireylerle yumurta ve larvaların göç şablonunu ayırd eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amaci öğrencileri planktonik organizmalar ihtiyoplankton konusunda bilgilendirerek; balık yumurta ve larvalarının tanımlanması, sınıflandırılması, tipik ve morfolojik özellikleri, fekondite ve ilgili parametrelerle ilişkileri, gelişim evreleri, örneklenmesi, korunması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin içeriği öğrencileri planktonik organizmalar ihtiyoplankton konusunda bilgilendirerek; balık yumurta ve larvalarının tanımlanması, sınıflandırılması, tipik ve morfolojik özellikleri, fekondite ve ilgili parametrelerle ilişkileri, gelişim evreleri, örneklenmesi, korunması ve saklanması, larvaların davranışları ve göçleri konularını kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Planktonik Organizmalar
|
Ders Kitabı: 1-3. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım
|
|
2 |
İhtiyoplankton
|
Ders Kitabı: 3-14. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım
|
|
3 |
Yumurtaların Şekli ve Morfolojisi
|
Ders Kitabı: 14-18. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım ve Tartışma
|
|
4 |
Yumurtaların Sınıflandırılması
|
Ders Kitabı: 19-24. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım ve Tartışma
|
|
5 |
Yumurtaların Gelişim Safhaları
|
Ders Kitabı: 25-36. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım ve Tartışma
|
|
6 |
Yumurtaların Tanımlanması
|
Ders Kitabı: 36-42. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım
|
|
7 |
Larval Gelişim
|
Ders Kitabı: 42-49. Sayfalar Okunacak
|
Düz Anlatım ve Tartışma
|
|
8 |
Ara Sınav |
Ara Sınav İçin Hazırlık
|
|
|
9 |
Larvaların Yapısal Özellikleri |
Ders Kitabı: 49-52. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
10 |
Larvaların Tanımlanması |
Ders Kitabı: 52-61. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
11 |
İhtiyoplanktonun Örneklenmesi |
Ders Kitabı: 62-72. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
12 |
Örnekler, Elde Edilmesi, Korunması ve Saklanması |
Ders Kitabı: 73-79. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
13 |
Balık Larvalarında Davranış ve Kısa Sınav |
Ders Kitabı: 80-86. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
14 |
Balık Yumurta ve Larvalarında Dağılım |
Ders Kitabı: 87-92. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
15 |
Balık Larvalarında Göç
|
Ders Kitabı: 93-98. Sayfalar Okunacak |
Düz Anlatım
|
|
16/17 |
Final Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MATER, S., ÇOKER, T., 2002. Türkiye Denizleri İhtiyoplankton Atlası (Yardımcı Ders Kitabı). Ege Üniv. Su Ür. Fak. Yayınları. No: 71, Yardımcı Ders Kitapları Dizini No: 12. Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova-İzmir, 211s.
BIANCO, S.L., 1969. Fauna and Flora of the Bay of Naples. Monograph No: 38. Eggs, Larvae and Juvenile Stages of Teleostei-Material collected and classified by Salvatore Lo Bianco, Parts I and II. Translated from Italian, 417p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
AVŞAR, D., 1998. Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği. Ç.Ü. Su Ürünleri Fakültesi, Ders Kitabı No: 5, Baki Kitap ve Yayınevi, Adana, 303s.
DEMİRSOY, A., 1993. Omurgalılar (Anamniyota) (Yaşamın Temel Kuralları). Cilt 3, Kısım 1, Meteksan Yay., Meteksan Basımevi, Ankara, 700s.+ 409 Şekil.
FAHAY, M.P., 1983. Guide to the Early Stages of Marine Fishes Occurring in the Western North Atlantic Ocean, Cope Hatteras to the Southern Scotion Shelf. J. Northw. All. Fish. Sci. Vol:4, 13-24.
YÜKSEK, A., 1993. Marmara Denizi’nin Kuzey Bölgesindeki Teleost Balıkların Pelajik Yumurta ve Larvalarının Dağılımı ve Bolluğu (Bakırköy-Marmara Ereğlisi). Ph. D. Thesis, İ.Ü. Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enst., İstanbul.
YÜKSEK, A., GÜCÜ, A.C., 1994. Balık yumurtaları tayini için bir bilgisayar yazılımı. Karedeniz Pelajik Yumurtaları (Sürüm 1.2). Karadeniz Eğitim-Kültür ve Çevre Vakfı. 61s.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
1 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
1 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
0 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
2 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
1 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
3 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
2 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
2 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
0 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
2 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
0 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
4 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
8 |
16 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|