|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Balık Sistematiği |
|
Dersin Kodu |
: |
SUF208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. CEM ÇEVİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Balıkların geçirdiği evrimsel aşamaları kabaca yorumlar. Balıkları filogenetik olarak sınıflandırır. Yuvarlak ağızlı, Kıkırdaklı ve Kemikli balıkların genel özelliklerini bilir. Türkiye Denizlerinde ve içsularında yaşan balıkları tanır. Önemli türlerin latince adlarını ve familyalarını bilir.
İlk bakışta tam olarak tayin edilemeyen türleri tayin anahtarlarını kullanarak teşhis eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SUF208 Balık Sistematiği
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Balıkların kısa evrimsel geçmişlerini, Sınıflandırmalarında kullanılan önemli özelliklerini ve latince ismimlendirme kurallarını bilerek , Türkiye Deniz ve içsularında yaşayan balıkları tanıyıp, önemli türlerin biyo-ekolojileri ve dağılım alanları hakkında bilgiye sahip olmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sistematiğin tanımı, prensipleri ve evrim, balıkların sistematik özellikleri ve taksonomik sınıflandırma, filogeni, balıkların sınıf, familya, cins ve türleri ve biyoekolojik ve taksonomik özellikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Su Ürünleri Fakültesi Derslikleri ve öğrenci laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Balıkların kökeni, Tür kavramı, Türlerin isimlendirmeleri |
|
|
|
2 |
Balıklarda metrik ve meristik karakterler, sistematikte kullanılan anatomik ve morfolojik karakterler. |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
3 |
Agnatha´nın genel özellikleri, sınıfları ve Türleri |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
4 |
Kıkırdaklı balıkların(Chondrichthyes)sınıflandırılması ve genel morfolojik,biyolojik özellikleri |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
5 |
Hexanchidae, Odontaspididae, Lamnidae,Cetorhinidae, Alopiidae, Scyliorhinidae, Carcharhinidae, Triakidae, Sphyrnidae familyalarının özellikleri ve tür |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
6 |
Oxynotidae, Squalidae, Squatinidae, Rhinobatidae, Torpedinidae, Rajidae familyalarının özellikleri ve türleri |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
7 |
Dasyatidae, Gymnuridae, Myliobatidae, Rhinopteridae, Mobulidae, Chimaeridae familyalarının genel özellikleri ve türleri |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
8 |
Vize |
Sınava hazırlık |
|
|
9 |
Kemikli balaıkların(Osteichthyes) sınıflandırılması ve genel morfolojik, biyolojik özellikleri |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
10 |
Yarı kemikli balıklar (Chondrostei), Acipenceridae familyası ve türleri, Muraenidae, Clupeidae, |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
11 |
Exocoetidae, Belonidae,Hemiramphidae, Gadidae,Carangidae, Serranidae, Sciaenidae, Mullidae, Sparidae, Centracanthidae, Gobidae |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
12 |
Labridae, Blenniidae,Scombridae, Triglidae, Scorpaenidae, Sphyraenidae, Mugilidae, Atherinidae, Pluronectidae,Scophthalmidae, Soleidae, Monocanthidae |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
13 |
Mugilidae, Atherinidae, Pleuronectidae, Scophthalmidae, Soleidae, Monacanthidae, Balistidae ve Lophiidae |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
14 |
Teleostei´nin İçsularda yaşayan familyaları, Anguillidae, Mastacembelidae, Salmonidae, Esocidae, Cyprinidae, Cobitidae, Siluridae, Clariidae, Ariidae, |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
15 |
Bagridae, Sisoridae,Gasterosteidae, Cyrinodontidae,Poecilidae,Percidae |
Ders notu ve kitaplardan konunun okunması |
PowerPoint Sunum, Anlatım, Laboratuvarda gösterim |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlık |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bauchot, M.L., 1987. Poissons osseux.in: W.Fisher, M.L. Bauchot et M. Schneider (Réd.)., Fiches FAO d´identitification des espéces pour les besoins de la peche (Revision 1), Méditerranéee et Mer Noire. Zone de peche 37,vol.2: Vertebres,1529 p.
Hureau, J.C. and Monod, Th. (Edit.)., 1973. Check list of the fishes of the North-eastern Atlantic and the Mediterranean (CLOFNAM), I: 683 p., Paris.
Mater, S., Kaya M. ve Bilecenoğlu M., 2003. Türkiye Deniz Balıkları Atlası (yardımcı ders Kitabı), E.Ü.Su Ürünleri Fak.Yayın No: 68, Yar.Ders. Kitabları Dizini No: 11, 169 sayfa.
Whitehead, P.J.P., Bauchot, M.L., Hureau, J.C., Nilsen, J. and Tortonese, E. (Edit.)., Fishes of the North-eastern Atlantic and the Mediterranean,vol. I:1-510 (1984); vol. II: 515-1007 (1986a); vol. III:1015-1473 (1986b).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
4 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
3 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
2 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
1 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
2 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
1 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
2 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
4 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|