Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akışkanlar Mekaniği |
|
Dersin Kodu |
: |
TMD230 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ALİ BAYAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Akışkan özelliklerini tanır. hidrostatiğin temel kavramlarını bilir ve statik hesaplarını yapar. Akışkanların temel özelliklerine göre dinamik hesaplarını yapar Akışkanlarda sürtünmeyi bilir. Çeşitli hesaplama yöntemlerini uygun koşullara göre seçer ve uygular. Borularada ve armatürlerde sürtünme hesabı yapar Akışkanlar mekaniği presiplerini basınçlı sistemelrin tasarımında kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FIZ109 Fizik MAT111 Matematik I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Akışkanların temel özellikleri, akışkan statiği, akışkan dinamiği, akışkan kinematiği, borulardaki sürtünmeli akım ve açık kanal akımları ile bunların tarımsal uygulamalarda kullanımı konularında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Akışkanlar mekaniğinin tanımı. Akışkan ve özelliklerinin tanıtımı. Basınç kavramı ve yüzeye gelen basınç kuvvetinin hesaplanması. Akım türleri, süreklilik denklemi ve akım boyunca enerji değişimi. Bernouilli denklemi ve hidrolik sürtünme; laminar and turbulent flows; Sürtünmenin boru akışlarında hesaplanması; paraller borular; seri bağlanmış borular, boru şebekeleri; akışkanlar mekaniği problemleri ve çözüm yolları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf ve labratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akışkanın tanımı, özellikleri, katılardan farkları. Suyun fiziksel özellikleri. Basınç. Buharlaşma basıncı. Viskozite. Yüzey gerilimi. |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
2 |
Hidrostatik. Hidro statiğin üç temel kuralı. Düzlemsel yüzeylere gelen basınç kuvvetleri ve basınç merkezinin hesaplanması.HİDRO KİNEMATİK.Akımın tanı |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
3 |
Basınç birfimleri, basınç ölçülmesi; U-manometresi; basınç ölçerler |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
4 |
Hidrodinamik. Düzenli akımlarda enerji eşitliği. İdeal akışkanda ve gerçek akışkanda enerji eşitliği. Bernouilli enerji denklemi |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
5 |
Bernoulli enerji denklemi ugulamaları; ventury tube, siphons |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
6 |
Borularda sürtünme kaybı ve ortalama hız eşitliği. |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
7 |
Yersel Yük Kayıpları. Depo giriş ve çıkış kayıpları. Daralma ve genişleme kayıpları. Standart boru parçalarında sürtünme kayıpları. |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
8 |
Borularda sürtünme hesapları için amprik denklemler; Williams-Hazen eşitliği |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
9 |
Ara sınav |
|
|
|
10 |
Momentum eşitliği |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
11 |
Enerji ve momentum eşitliği uygulamaları |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
12 |
Akışkan hareketindeki güç |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
13 |
Akışkanlar mekaniği problemleri ve çözüm yolları |
Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
14 |
Paralel bağanmış borular |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
15 |
Seri bağlanmış borular be boru şebekeleri |
Ödevleri tamamlamak. Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Power point sunular ve ders notları kullanılarak yüzyüze ders |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
0 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
0 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
3 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
3 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
2 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
0 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
0 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
0 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
0 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
0 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|