|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Planktonoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
SUF211 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİM POLAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Plankton kavramını tanımlar. Planktonun sucul üretimdeki rolünü açıklar. Bitkisel ve hayvansal planktonu ayırt eder. Planktonun nicel ve nitel örneklemesi ve incelenmesinde kullanılan yöntemleri açıklar. Plankton teşhisinde kullanılan temel kriterleri belirterek açıklar Plankton-su kalitesi ilişkisini yorumlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Planktonik canlıları tanıyarak sucul üretimdeki rollerini anlamak, araştırma ve inceleme yöntemleri hakkında temel bilgileri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste planktonun tanımı, planktonik organizmaların sınıflandırılması anlatılarak, plankton örnekleme yöntemleri ve örneklemede kullanılan ekipmanlar, plankton inceleme yöntemleri konularında uygulamalı dersler gerçekleştirilmekte, fitoplankton taksonomisi ve fitoplankton gruplarının özellikleri, zooplankton taksonomisi ve gruplarının özellikleri, planktonun sucul ekosistemdeki rolü, çevresel faktörlerin planktonik canlılara etkisi teorik ders, örnekler ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Su Ürünleri Fakültesi derslikleri ve laboratuvar, Seyhan Baraj Gölü saha çalışması |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Planktonun tanımı ve plankton biliminin tarihçesi
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım
|
|
2 |
Planktonik organizmaların sınıflandırılması
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Planktonolojinin ilgi alanları, Plankton örnekleme yöntemleri
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, saha çalışması
|
|
4 |
Plankton fiksasyon ve sayım yöntemleri
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim |
|
5 |
Plankton sayım yöntemleri, Volumetrik analizler
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı |
Düz anlatım, laboratuvar
|
|
6 |
Planktonik organizmaların genel özellikleri
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar hazırlığı |
Düz anlatım, tartışma, laboratuvar
|
|
7 |
Planktonda üreme şekilleri
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim
|
|
8 |
Ara sınav
|
Arasınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Fitoplankton grupları, Fitoplanktonik organizmaların sistematiği |
Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
10 |
Fitoplankton grupları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar
|
|
11 |
Zooplanktonik organizmaların sistematiği
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim
|
|
12 |
Zooplanktonda yer alan gruplar-protozooplankton
|
İlgili kaynakların okunması ve makale tarama |
Düz anlatım, laboratuvar
|
|
13 |
Zooplanktonda yer alan gruplar-metazooplankton
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar
|
|
14 |
Planktonda pelajik yaşama uyum özellikleri
|
İlgili kaynakların okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
15 |
Plankton dağılımını etkileyen çevresel faktörler
|
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama |
Düz anlatım, Tartışmalı ders
|
|
16/17 |
Final sınavı
|
Final sınavı için hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cirik S., Gökpınar Ş., 2005. Plankton Bilgisi ve Kültürü, Ege Üniv. Basımevi, İZMİR.
Koray T., 2002. Denizel Fitoplankton.Ege Üniv. Basımevi, İZMİR.
Koray T., 2001. Türkiye Denizleri Fitoplankton Türleri Kontrol Listesi, E.Ü.Su Ürünleri
Dergisi, vol 18, sayı 1-2: 1-23.
Özel, İ. 1992. Planktonoloji I, 264 s.
Polat, S. Powerpoint şeklinde hazırlanmış Planktonoloji Ders Notu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
2 |
Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. |
4 |
|
3 |
Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
3 |
|
4 |
Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
5 |
Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
5 |
|
6 |
Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
4 |
|
7 |
Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
2 |
|
8 |
Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
0 |
|
9 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
2 |
|
10 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
12 |
Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
4 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. |
1 |
|
14 |
Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur. |
3 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 81 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|