|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Industrial Robots And Manufac. Automation |
|
Dersin Kodu |
: |
MES416 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NECDET GEREN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İmalat otomasyonunun sağladığı yararları ve şartları dikkate alarak üretim sistemlerinin otomasyonuna karar verir. İmalat otomasyon çeşitlerinin (katı, programlanabilir vb) karekteristik özelliklerini bilir ve uygun otomasyon biçimine karar verir. İmalat otomasyonu uygulamalarında makine tasarımını kolaylaştıran yöntem ve ilgili temel prensipleri bilir. İmalat otomasyonunu kolaylaştırabilmek için ürüne montaj için tasarım kurallarını uygulayabilir. Sensörler, kontrol sistemleri ve aktuatörler gibi İmalat otomasyonunun temel yapı taşlarını seçer ve kullanır. İmalat Montajı için parça taşıma, besleme, oryantasyon için çözümler bulur. İmalat otomasyon çözümleri için uygun endüstriyel robotları seçer. Robot programlama mantığı ve temel programlama yaklaşımını edinmiştir. Geri besleme bilgisi sunan sensörleri imalat otomasyon çözümlerinde seçer ve kullanır. İmalat-hücre (cell) sistemleri ve kontrol sistemlerini otomasyon çözümlerinde kullanabilmek için temel seviyede tanır Bilgisayar destekli üretim (CIM) hakkında bilgi sahibidir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Bu Dersi ve "MES-417 Pneumatic systems for Automation" alanlar imalat otomasyonu alt yapısı için gerekli temel bileşenleri tamamlar. |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin temel amacı sensörler, kontrol sistemleri, hareket eyleyiciler, endüstriyel robotlar gibi önemli otomasyon bileşenlerini öğreterek, otomatik imalat sistemlerinin tasarımını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş ve otomasyon
Otomasyon için tasarım gereksinimleri
Otomasyonun temel blleşenleri
Parça taşıma ve makanizasyonu
Endüstriyel otomasyon için sensörler
Otomatik üretim ve montaj
Endüstriyel robotlar
Endüstriyel robot programlama
İmalat hücreleri ve Bilgisayar Destekli Üretim (CIM) |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik (13 hafta) ve 1 hafta laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
OTOMASYONA GİRİŞ; Giriş,Dersin amacı, Otomasyonun gelişimi, Hedefler ve otomasyon uygulaması, Otomasyon çeşitleri, Katı otomasyon |
Ders notları Bölüm 1 çalışılmalı-, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
1. Hafta Ders sunusu, tartışma, ders notları, |
|
2 |
Programlanabilir otomasyon, Esnek otomasyon, Makine güvenilirliğinin sağlanması |
Ders notları Bölüm 1 çalışılmalı-, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
2. Hafta Ders sunusu, tartışma, ders notları, |
|
3 |
OTOMASYON İÇİN TASARIM GEREKSİNİMLERİ; Giriş, Montaj için parça tasarımı, Simetri için tasarım, İç-içe parça geçmesi, Besleme için tasarım, Parça yerleştirme için tasarım, Bağlantı elemanları |
Ders notları-bölüm 2 çalışılmalı, DFM ve DF(X) ile ilgili kaynakları araştır, kaynak ve yardımcı kitaplar, DF(x) ev ödevi |
3. Hafta Ders sunusu, tartışma, ders notları, |
|
4 |
Otomasyon prosesini kararlı hale getirme, Eş zamanlı mühendislik kullanımına neden olan faktörler, Eş zamanlı mühendislik |
Ders notları-bölüm 2 çalışılmalı , Eş zamanlı mühendislik ve istatistiki prosess kontrol (SPC) ile ilgili kaynak araştırması yapılacak, kaynak ve yardımcı kitaplar,. |
4. Hafta Ders sunusu, ders notları, DF(x) uygulamayı anlatan kısa film izleme. |
|
5 |
OTOMASYONU OLUŞTURAN TEMEL BİRİMLER; Sensörler, El kumandalı anahtarlar, Sınır anahtarları, Yaklaşım sensörleri, Fotoelektrik sensörler, İnfrared sensörler, İnfrared teorisi, Emissivite belirleme, Fiber optic kablolar, Lazerler. |
Ders notları-Bölüm 3 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
5. Hafta Ders sunusu, ders notları |
|
6 |
Transduserler, Anali cihazları, Bilgisayar ve sayıcılar, Zaman ayarlayıcılar, Bar kod okuyucular, Optik enkoderler, Programlanabilir mantıksal control (PLC) sistemleri, Pneumatik-hidrolik eyleyicilerSelenoidler, Röleler, Sürücüler, Elektrik motorları, Adım ve servo Dc motorlar, kinematic bağlantılar |
Ders notları-Bölüm 3 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
6. Hafta Ders sunusu, ders notları. |
|
7 |
PARÇA TAŞIMA MEKANİZASYONU; Parça besleme, Besleme kaynağından gelen parçaların benzeşimi, Hareket ve parça taşıma, Parça konum seçimi ve red etme. |
Ders notları-Bölüm 4 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
7. Hafta Ders sunusu, ders notları, temel eleman örneklerini inceleme. |
|
8 |
Parça taşıma araştırması, Besleyici açıklık performansı, Besleyici verimi, Dikdörgen prizmatik parçaların oryantasyonu, Etkinlik-verim, Parça aşınma ve zararı, Gıda oryantasyonu, Kısmi otomasyon |
Ders notları-Bölüm 4 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
8. Hafta Ders sunusu, ders notları, parça besleme ile ilgili kısa film. |
|
9 |
ENDÜSTRİYEL OTOMASYON İÇİN SENSÖRLER;Sensör tipleri, Sensör seçim kriteri, Manyetik pozisyon sensörleri, Endüktif pozisyon sensörleri, Kapasitif, Optik ve ultrasonic sensörler, Pnömatik Sensörler |
Ders notlarıBölüm 5 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
9. Hafta Ders sunusu,ders notları. |
|
10 |
OTOMATİK ÜRETİM VE MONTAJ SİSTEMLERİ;Giriş, Montaj makineleri, Üretim ve çıktı, Ara depolama. |
Ders notları-Bölüm 6 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
10. Hafta Ders sunusu, ders notları.
VİZE SINAVI |
|
11 |
ENDÜSTRİYEL ROBOTLAR; Robot geometri, Endüstriyel robotlar, Temel robot hareketleri, Kol ve gövde hareketleri, Temel hareket karekteristikleri, teknik özellikler, Robot sürücü sistemler (pnömatik, hidrolik, elektrikli, vb) , Robot konfigurasyonları. |
Ders notları-Bölüm 7 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
11. Hafta Ders sunusu, modüler devre şeması analizleri. Pnömatik ve elektro pnömatik deney föyleri dağıtımı, Mevcut ticari devre tasarım programını kullanarak devre tasarlama. |
|
12 |
ROBOT PROGRAMLAMA; Giriş, Robot koordinat sistemi, VAL robot programlama dili, MCL robot programlama dili |
Ders notları-Bölüm 8 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
12. Hafta Ders sunusu, ders notları, endüstriyel robot uygulamalarını tanıtıcı kısa film izleme. |
|
13 |
ÜRETİM HÜCRELERİ VE CIM: Giriş, otomatik imalat hücresi ve örneği, Otomasyon adaları, Bilgisayar bütünleşik otomasyon |
Ders notları-Bölüm 9 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı |
13. Hafta Ders sunusu, manufacturing work cell ve CIM ile ilgili kısa eğitim filmi izlenecek. |
|
14 |
LABORATUAR ÇALIŞMASI; Çeşitli tip ve yapıdaki sensörler ile testler ve otomasyondaki kullanımları değerlendirilecek |
Yaklaşım sensörleri ile ilgili 2 deney föyünü al ve önceden mutlaka çalışıl. |
14. Sensörler ile ilgili deney föyleri esas alınarak laboratuvarda sensörler ile ilgili uygulamalar gerçekleştirilecek. |
|
15 |
FİNAL SINAVI |
Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli |
İmalat otomasyon bilgisini ölçmek için sorular sorulur. |
|
16/17 |
BÜTÜNLEME SINAVI |
Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli |
İmalat otomasyon bilgisini ölçmek için sorular sorulur. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Automated Manufacturing systems: Actuators, Controls, Sensors, and Robotics, S. Brian MORRIS, ISBN-0-07-113999-0, Mc-Graw Hıll
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Assembly Automation and Product Design, Second Edition, Geoffrey Boothroyd, Second Edition, 2005, Crc Press
Automation, Production Systems and Computer-Integrated Manufacturing, Groover, M. 2008, Third Edition, Prentice Hall
Robots and Manufacturing Automation, C. Ray Asfahl, Second edition, John Wiley & Sons, Inc. 1992
Manufacturing Systems: An introduction to the technologies, David J Williams, John Wiley& Sons, Halsted Press 1988
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
5 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
4 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
4 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
3 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
5 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
1 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
2 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
1 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 95 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|