|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Machine Elements Iı |
|
Dersin Kodu |
: |
ME 356 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NECDET GEREN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Makine elemanı olarak kullanılan yayların tiplerini, kullanım amaçlarını bilir. Helisel yaylarda gerilme ve şekil değiştirme ifadelerini elde eder, gerilme ve şekil değiştirmeleri hesaplar. Statik ve yorulma yüklemeleri altında çalışan çekme, basma ve burulma yaylarını kritik frekanslarını da dikkate alarak analiz eder ve tasarlar. Kaymalı ve rulmanlı yatak kullanım kriterlerini bilerek uygun mekanik yatağı seçer. Bilyalı, makaralı ve konik rulmanları yükleme durumlarını dikkate alarak üretici kataloglarından seçer ve tasarımda yağlamayı da içerecek şekilde uygular. Yağlama tiplerini ve biçimlerini (hidrodinamik, hidrostatik, sınır yağlama vb.) bilir ve uygun olanı seçer. Optimizasyon tekniği kullanarak kaymalı yatak çeşitlerini basınçlı ve normal hidrodinamik yağlama durumu için tasarlar, analiz eder. Dişli tiplerini tanır ve uygulamaya uygunu belirler. Dişli kutularında yer alan (Düz, helisel, konik ve sonsuz dişlileri) tasarlar. Balataların, frenlerin, kaplin ve volanların temel karekteristik özelliklerini bilir. Temel makine elemanlarını tasarlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
ME-351 dersini almayanların bu dersi almaması tavsiye edilir. |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin temel amacı makineleri oluşturan temel mekanik elemanların karekteristiklerini öğretmek; ve şaft, mekanik yay, dişli kaymalı yatak tasarımı ve rulmanlı yatak gibi elemanların seçimi için kullanılan teknik ve yöntemleri vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kaynak, yapıştırmalı bağlantılar, ve sürekli bağlantıların tasarımı
Mekanik yaylar
Rulmanlı yataklar
Yağlama ve kaymalı yataklar
Dişliler-Genel
Düz ve helisel dişliler
Konik ve sonsuz dişliler
Debriyajlar, frenler, kaplinler, ve volanlar
Esnek mekanik elemanlar |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
MEKANİK YAYLAR; Helisel yaylarda gerilmeler, Helisel yaylarda çökme, Çekme yayları, Basma yayları, Stabilite (burkulma), Yay malzemeleri |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 10 çalışılmalı |
1. Hafta Ders sunusu, tartışma, problem çözümleri, |
|
2 |
Helisel yayların kritik frekansı, Yorulma yüklemesi, yorulma yükleri altındaki helisel yayların tasarımı, Çekme yayları, Helisel burulma yayları, Belleville yayları, Çeşitli tip yaylar |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 10 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
2. Hafta Ders sunusu, tartışma, problem çözümleri yay örnekleri incelenecek. |
|
3 |
RULMANLI YATAKLAR; Rulmanlı yatak tipleri, Rulmanlı yatak ömrü, Rulman katolog güvenilirliğinde yük-ömür, Rulman dayanımı, Yük-Ömür ve güvenilirliği ilişkilendirme |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 11 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
3. Hafta Ders sunusu, rulman örnekleri incelenecek, Problem çözümleri. |
|
4 |
Birleşik radial ve eksenel yükleme, Değişken yükleme, Bilyalı ve düz makaralı rulmanların seçimi, Konik makaralı rulman seçimi, Tasarım değerlendirme, Yağlama, Montaj ve yerleştirme |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 11 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
4. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
5 |
YAĞLAMA VE KAYMALI YATAKLAR; YAğlama tipleri, Vizkosite, Petrof kanunu, Kararlı yağlama, Kalın-film yağlama, Hidrodinamik teori, Tasarımda dikkate alınacaklar, Değişkenler arası ilişkiler, |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 12 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
5. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. Kaymalı yatak örnekleri incelenecek. |
|
6 |
Boşluk, Basınç yağlamalı yataklar, Yükler ve malzemeler, Yatak tipleri, Eksenel yataklar, Sınır yağlamalı yataklar |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 12 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
6. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
7 |
DİŞLİLER, Dişli tipleri, Sembolik notasyon, Yuvarlanma hareketi, Dişli profili, Temel dişli kanunları, Temas oranı, Kesişim, Dişli imalatı, |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 13 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
7. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. Dişli örnekleri incelenecek. |
|
8 |
Düz konik dişliler, paralel helisel dişliler, Sonsuz dişli ve çarkı, dişli sistemleri, Dişli grupları, Tüm dişli tipleri için kuvvet analizleri |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 13 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
8. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
9 |
DÜZ VE HELİSEL DİŞLİLER; Lewis eğilme eşitliği, Yüzey dayanımı, AGMA gerilme ve dayanım eşitlikleri, AGMA tasarım faktörleri |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 14 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
9. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
10 |
KONİK VE SONSUZ DİŞLİLER; Konik dişli, Konik dişli gerilme dayanımı, AGMA eşitlik faktörleri, Düz konik dişli analizi, Düz konik dişli diş eşleşme tasarımı, Sonsuz dişli, Sonsuz dişli tasarım ve analizi |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 15 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli. |
10. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
11 |
VİZE SINAVI |
Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. |
Sınavda sözel ve tasarım/analiz esaslı sorular sorulur |
|
12 |
DEBRİYAJLAR; FRENLER; KAPLİNLER VE VOLANLAR; Statik, İç balata genişlemeli kampanalı debriyaj ve frenler, Dış balata (sıkıştırmalı) kampanalı debriyaj ve frenler, bant tipi debriyaj ve frenler, sürtünme tipi eksenel debriyajlar. |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 16 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli |
12. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
13 |
Konik debriyaj ve frenler, Enerji faktörleri, Sıcaklık artışı, Sürtünme malzemeleri, Çeşitli tip debriyajlar ve kaplinler, Volanlar. |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 16 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli |
13. Hafta Ders sunusu, Problem çözümleri. |
|
14 |
ESNEK MEKANİK ELEMANLAR; Kayışlar, Düz kayış-kasnak sürücüler, V-kayışları, Zincir dişli, Halat sürücüler, Tel halatlar |
Kaynak kitap (Shigley) Bölüm 17 çalışılmalı. Verilen ev ödevleri çözülmeli |
14. Hafta Ders sunusu, yay örnekleri (gösterilir), Problem çözümleri. |
|
15 |
FİNAL SINAVI |
Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. |
Sınavda sözel ve tasarım/analiz esaslı sorular sorulur |
|
16/17 |
BÜTÜNLEME SINAVI |
Başarısızlık nedenlerini belirleyip, sorumlu olunan bölümler tekrar çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. |
Sınavda sözel ve tasarım/analiz esaslı sorular sorulur |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Shigley´s Mec. Eng. Design R. G. BUDYNAS, J. K. NISBETT 9 th SI Edition
Fund. of Mach. Elem. B.J. HAMROCK
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
5 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
1 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
3 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
5 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
2 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
2 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|