Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğrusal Programlama |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 469 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Doğrusal Programlama probleminin özelliklerini açıklar Doğrusal programlama modeli oluşturur ve Doğrusal programlama problemini grafiksel ve analitik çözüm yöntemlerini kullanarak çözer. Simplex Çözüm tekniğini kullanır İki evreli Yöntem ile Simplex yönteminin farkını ayırt eder İki Evreli Yöntemi kullanır Büyük M Yöntemini kullanır Bir Doğrusal Modelin dualini yazar, Esas ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkileri ayırt eder Dengeli ve dengesiz ulaştırma modelini yazar ve çözümlerini yapar. Atama ve graf modellerinin çözümlerini yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğrusal Programlama Problemleri için model kurmak ve kurulan modelleri çeşitli yöntemlerle çözebilmek, Doğrusal Proğramlamanın değişik alanlardaki ugulamalarını öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lineer programlamaya giriş ve örnekler, Lineer programlama problemlerine çözüm yaklaşımları, grafik yaklaşımı, analitik yaklaşım, Simplekx metodu, Yapay değişken kullanımı, İki evreli lineer programlama, Dualite, Dual simpleks metodu ve uygulamaları, Taşıma problemleri ve çözümleri Oyun teorisi ile doğrusal programlama arasındaki ilişki |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
DP ile ilgili Tanımlar, DP ile ilgili Örnekler ve Model Kurma |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
2 |
Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
3 |
Grafiksel Çözüm Yöntemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
4 |
Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki DPP |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
5 |
Analitik Çözüm |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
6 |
Simplex Çözüm Yöntemi |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
7 |
İki evreli Yöntem (I.evre) |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
8 |
Ara sınav ve Problem çözümü |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
İki evreli Yöntem (II.evre) ve Büyük M Yöntemi |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
10 |
Doğrusal Modelin duali, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkiler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
11 |
Ulaştırma Modeli, Çözüm Yöntemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
12 |
Atama modeli ve Macar algoritması |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
13 |
graf modelleri, En kısa yol problemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
14 |
En hızlı akış problemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
15 |
En hızlı akış problemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
16/17 |
Yarıyı sonu sınavı |
anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav yapılacak |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. |
4 |
|
2 |
Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. |
1 |
|
3 |
Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar |
3 |
|
4 |
Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder |
5 |
|
5 |
Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. |
3 |
|
6 |
Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. |
4 |
|
7 |
Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar |
2 |
|
8 |
Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. |
3 |
|
9 |
Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. |
2 |
|
10 |
Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. |
0 |
|
11 |
Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur |
0 |
|
12 |
Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|