Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Doğrusal Programlama

Dersin Kodu : MT 469

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Doğrusal Programlama probleminin özelliklerini açıklar
Doğrusal programlama modeli oluşturur ve Doğrusal programlama problemini grafiksel ve analitik çözüm yöntemlerini kullanarak çözer.
Simplex Çözüm tekniğini kullanır
İki evreli Yöntem ile Simplex yönteminin farkını ayırt eder
İki Evreli Yöntemi kullanır
Büyük M Yöntemini kullanır
Bir Doğrusal Modelin dualini yazar, Esas ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkileri ayırt eder
Dengeli ve dengesiz ulaştırma modelini yazar ve çözümlerini yapar.
Atama ve graf modellerinin çözümlerini yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğrusal Programlama Problemleri için model kurmak ve kurulan modelleri çeşitli yöntemlerle çözebilmek, Doğrusal Proğramlamanın değişik alanlardaki ugulamalarını öğretmektir.

Dersin İçeriği : Lineer programlamaya giriş ve örnekler, Lineer programlama problemlerine çözüm yaklaşımları, grafik yaklaşımı, analitik yaklaşım, Simplekx metodu, Yapay değişken kullanımı, İki evreli lineer programlama, Dualite, Dual simpleks metodu ve uygulamaları, Taşıma problemleri ve çözümleri Oyun teorisi ile doğrusal programlama arasındaki ilişki

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 DP ile ilgili Tanımlar, DP ile ilgili Örnekler ve Model Kurma Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
2 Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
3 Grafiksel Çözüm Yöntemleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
4 Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki DPP Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
5 Analitik Çözüm Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
6 Simplex Çözüm Yöntemi Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
7 İki evreli Yöntem (I.evre) Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
8 Ara sınav ve Problem çözümü anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 İki evreli Yöntem (II.evre) ve Büyük M Yöntemi Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
10 Doğrusal Modelin duali, Asıl ve Dual Modellerin Çözümleri Arasındaki İlişkiler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
11 Ulaştırma Modeli, Çözüm Yöntemleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
12 Atama modeli ve Macar algoritması Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
13 graf modelleri, En kısa yol problemleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
14 En hızlı akış problemleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
15 En hızlı akış problemleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım, Problem Çözme
16/17 Yarıyı sonu sınavı anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav yapılacak


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Optimizasyon, Ayşen Apaydın,A.Ü.F.F. Dön. Ser. Yayınları, 1996
  Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi,2009
Diğer Kaynaklar  " Elementary Linear Programing With Applications, Bernard Kolman and Robert E. Beck, Academic Press,1980 "


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 4
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 1
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 3
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 5
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 3
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 4
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 2
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 3
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 2
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 0
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 119
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.76
Dersin AKTS Kredisi: 5