|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
System Modeling And Simulation |
|
Dersin Kodu |
: |
MES430 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HAKANYAVUZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Laplace Transformu ile diferansiyel denklem çözümü Çeşitli fiziksel sistemler için matematiksel bir model oluşturma Fiziksel sistemin transfer fonksiyonu elde etme Fiziksel sistemin blok diyagramı çözme Geçici cevap yorumlama
Sürekli cevap yorumlama Kontrol elemanları ve çalışma prensiplerine hakim olma Kontrol sistemlerinin stabilite kriterleri kullanarak statbilitesini yorumlama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sistem Modelleme ve Simülasyon dersi ile dinamik sistemlerin matematiksel modellenmesi, bu tür sistemlerin tepki analizleri, söz konusu sistemlerin dinamik davranışlarının anlaşılması ve söz konusu sistemlerin performanslarının artırılması konuları incelenecek ve öğrencilere bu konularda çalışma yapma yeteneği kazandırılması sağlanacaktır. Farklı mühendislik sistemlerin incelenmesi ve tepki analizleri ile dinamik sistemlerin bilgisayar simülasyonları yapılarak davranışları incelenebilecektir. Böylece söz konusu çalışmaları yapmaları için öğrencilere gerekli yetenekler kazandırılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sistem Modelleme ve Simülasyon dersi kapsamında yapılacak çalışmalar, genel olarak modelleme ve simülasyon çalışmalarıdır. Bu kapsamda dinamik sistemlerin matematiksel modellenmesi, bu tür sistemlerin tepki analizleri, söz konusu sistemlerin dinamik davranışlarının anlaşılması ve söz konusu sistemlerin performanslarının artırılması konuları incelenecek ve öğrencilere bu konularda çalışma yapılacaktır. Farklı mühendislik sistemlerin incelenmesi ve tepki analizleri ile dinamik sistemlerin bilgisayar simülasyonları yapılarak davranışları incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve Temel Tanımlar |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
2 |
Matlab Giriş |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
3 |
Simulink giriş |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
4 |
Dinamik Sistemler ve Hareket Denkleminin Belirlenmesi, Modelleme Yöntemleri |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
5 |
Hareket Denklemi belirlenmesi üzerine örnekler |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
6 |
Laplace dönüşümü Tekniği ile Lineer diferansiyel denklemler, transfer fonksiyonları |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
7 |
Blok Diyagramları ile Dinamik Sistemler Hareket denklemleri gösterimi |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
8 |
Vize |
Ders Notları ve referans kitapları |
Klasik Sınav |
|
9 |
Model Geliştirme, Simülasyon ve kontrol
|
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
10 |
Kontrol Elemanları, Çeşitleri ve Kontrol Performans Analizi Giriş |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
11 |
Cruise Kontrol Uygulaması |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
12 |
DC Motor Hız kontrol |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
13 |
Süspansiyon Sistemi Modelleme ve Simülasyon |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
14 |
Sıcaklık Kontrolü Uygulama |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
15 |
DC Motor pozisyonu Uygulama |
Ders Notları ve referans kitapları |
Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders Notları ve referans kitapları |
Klasik Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1) Ders notları
2) Ogata K., ‘System Dynamics’, Prentice Hall, 4.Edition, 2004.
3) Ogata K., ‘Modern Control Engineering’, Prentice Hall, 5. Edition, 2010.
4) Ercan Y., ‘Mühendislik Sistemlerinin Modellenmesi ve Dinamiği’, Literatür Yayıncılık, 2. Edition, 2003.
5) Palm W., ‘System Dynamics’, MC Graw Hill, 2. Edition, 2010.
6) Klee H., Allen R., ‘Simulation of Dynamic Systems with MATLAB and Simulink’, CRC Press, 2011.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
4 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
4 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
5 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
2 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
0 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
4 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
5 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
2 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|