Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : System Modeling And Simulation

Dersin Kodu : MES430

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HAKANYAVUZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Laplace Transformu ile diferansiyel denklem çözümü
Çeşitli fiziksel sistemler için matematiksel bir model oluşturma
Fiziksel sistemin transfer fonksiyonu elde etme
Fiziksel sistemin blok diyagramı çözme
Geçici cevap yorumlama
Sürekli cevap yorumlama
Kontrol elemanları ve çalışma prensiplerine hakim olma
Kontrol sistemlerinin stabilite kriterleri kullanarak statbilitesini yorumlama

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sistem Modelleme ve Simülasyon dersi ile dinamik sistemlerin matematiksel modellenmesi, bu tür sistemlerin tepki analizleri, söz konusu sistemlerin dinamik davranışlarının anlaşılması ve söz konusu sistemlerin performanslarının artırılması konuları incelenecek ve öğrencilere bu konularda çalışma yapma yeteneği kazandırılması sağlanacaktır. Farklı mühendislik sistemlerin incelenmesi ve tepki analizleri ile dinamik sistemlerin bilgisayar simülasyonları yapılarak davranışları incelenebilecektir. Böylece söz konusu çalışmaları yapmaları için öğrencilere gerekli yetenekler kazandırılacaktır.

Dersin İçeriği : Sistem Modelleme ve Simülasyon dersi kapsamında yapılacak çalışmalar, genel olarak modelleme ve simülasyon çalışmalarıdır. Bu kapsamda dinamik sistemlerin matematiksel modellenmesi, bu tür sistemlerin tepki analizleri, söz konusu sistemlerin dinamik davranışlarının anlaşılması ve söz konusu sistemlerin performanslarının artırılması konuları incelenecek ve öğrencilere bu konularda çalışma yapılacaktır. Farklı mühendislik sistemlerin incelenmesi ve tepki analizleri ile dinamik sistemlerin bilgisayar simülasyonları yapılarak davranışları incelenecektir.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş ve Temel Tanımlar Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
2 Matlab Giriş Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
3 Simulink giriş Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
4 Dinamik Sistemler ve Hareket Denkleminin Belirlenmesi, Modelleme Yöntemleri Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
5 Hareket Denklemi belirlenmesi üzerine örnekler Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
6 Laplace dönüşümü Tekniği ile Lineer diferansiyel denklemler, transfer fonksiyonları Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
7 Blok Diyagramları ile Dinamik Sistemler Hareket denklemleri gösterimi Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
8 Vize Ders Notları ve referans kitapları Klasik Sınav
9 Model Geliştirme, Simülasyon ve kontrol Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
10 Kontrol Elemanları, Çeşitleri ve Kontrol Performans Analizi Giriş Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
11 Cruise Kontrol Uygulaması Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
12 DC Motor Hız kontrol Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
13 Süspansiyon Sistemi Modelleme ve Simülasyon Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
14 Sıcaklık Kontrolü Uygulama Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
15 DC Motor pozisyonu Uygulama Ders Notları ve referans kitapları Sunumlar, tartışmalar ve atölye çalışmaları
16/17 Final Sınavı Ders Notları ve referans kitapları Klasik Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1) Ders notları
 2) Ogata K., ‘System Dynamics’, Prentice Hall, 4.Edition, 2004.
 3) Ogata K., ‘Modern Control Engineering’, Prentice Hall, 5. Edition, 2010.
 4) Ercan Y., ‘Mühendislik Sistemlerinin Modellenmesi ve Dinamiği’, Literatür Yayıncılık, 2. Edition, 2003.
 5) Palm W., ‘System Dynamics’, MC Graw Hill, 2. Edition, 2010.
 6) Klee H., Allen R., ‘Simulation of Dynamic Systems with MATLAB and Simulink’, CRC Press, 2011.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 5 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 4
2 Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma 4
3 Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 5
4 Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 2
5 Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 5
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 5
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 0
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 4
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 5
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 2
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 2 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4